logo
امروز : پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۲۱
[ شناسه خبر : ۳۵۱۴۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
امام جمعه شهر هیدج:

حضرت زینب (س) دارای علم لدنی بود

حضرت-زینب-(س)-دارای-علم-لدنی-بود
امام جمعه شهر هیدج گفت: حضرت زینب کبری (س) علمش لدنی و حضوری است و علمی که در حقیقت مستقیم و بدون واسطه از خداوند متعال گرفته بود.

حجت‌الاسلام اسدالله زارعی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» گفت: حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) که در ۱۵ رجب‌المرجب سال ۶۲ به شهادت رسیده است و برخی‌ در تاریخ نوشتند که ایشان را مسموم کردند؛ چون حکومت وقت، یعنی دستگاه ستمگر یزید با اهل بیت دشمن بود و به این اعتبار ایشان شهیده هستند.

بیشتر بخوانید

وی افزود: کسی که این همه داغ بر دلش کشیده بشود، یعنی داغ چند برادر، فرزند و برادرزاده و بدن‌های اِرباً اِرباً برادرانش را ببیند و دوام بیاورد، این دشوار است. پس از این بابت هم لحاظ بکنیم، باز هم این بانو در اثر این مصائب در سال ۶۲ از دنیا رفت، پس شهیده است؛ چون حضرت زینب کبری (س) براساس نقل تاریخ که امیرالمؤمنین با حضرت فاطمه زهرا (س) در سال دوم هجرت در مدینه ازدواج کردند، در سال سوم امام حسن متولد شده و در سال چهارم امام حسین و در سال پنجم هم که حضرت زینب کبری (س) متولد شده است، با این اوصاف این بانوی مکرمه ۵۶ سال داشته‌اند و بیشتر از این سنشان نبوده است. جوان از دنیا رفت و این بخاطر مصائبی بود که در دل این بانوی مکرمه نشسته بود.

حجت‌الاسلام زارعی با بیان اینکه این بانو امروز برای ما الگو و عامل بصیرت مردم است، گفت: ما باید از ایشان یاد بگیریم که چگونه مردم در غفلت رفته را از خواب بیدار کرد و بصیرت داد. انصافاً بعد از شهادت امام حسین (علیه السلام) توانست این بصیرت را در مردم ایجاد کند و الگوی زنان است و در جامعه باید زنان یاد بگیرند با بدحجابی نمی‌توانند نقش‌آفرینی بکنند.

امام جمعه شهر هیدج گفت: حضرت زینب (س) نقش‌آفرینی بسیار تأثیرگذاری در برهه تاریخ داشت و در طول عمر مبارکش الگوی آرامش روحی و روانی برای خانواده و مردم بود، این بانوی مکرمه، حضرت زینب (سلام الله علیها) کسی است که در برابر خون‌های مطهر شهدا احساس مسئولیت کرد. 

این مسئول خاطرنشان کرد: امروز زنان و مردان ما باید در برابر این خون‌هایی که در پای این انقلاب ریخته شده، احساس مسئولیت کنند. ۲۲۰ هزار شهید در هشت سال دفاع مقدس، شهدای امنیت، شهدای دفاع از حرم، برای ما مسئولیت می‌آورد. حضرت زینب کبری:«لَبْوَةُ الْهاشِمیة» هست؛ یعنی شیرزن هاشمی است. زنان فاطمی و زینبی با شجاعت تمام و با حفظ عفاف و حجاب در جامعه نقش‌آفرینی کنند.

حجت‌الاسلام زارعی تصریح کرد: امام سجاد (علیه السلام) حضرت زینب (س) را به عنوان عالمه غیرمعلمه معرفی می‌کند و می‌فرماید: «عمه جان! تو بانوی عالمه‌ای هستی که کسی به تو یاد نداده است، عالمه غیرمعلمه هستی، یعنی معلم ندیدی و معلم تو خدا و رسول‌الله و امیرالمومنین و فاطمه زهرا(س) و فرشتگان الهی هستند، فهمیده هستی، اما نه اینکه فهمیدگی را یک کسی دیگر به تو بفهماند، بلکه تو ذاتاً و خلقتاً بانوی فهمیده و دارای فهم بالایی هستی».

امام جمعه شهر هیدج بیان داشت: از دو راه علم برای انسان حاصل می‌شود. یک وقتعلم حصولی است و اشیاء را فلاسفه گفتند در بیرون می‌بینیم. این اشیائی که دیده می‌شود، در ذهن، قوه‌حافظه ما نقش می‌بندند و تصویر آنها در ذهن ما به وجود می‌آید، وقتی که ما مراجعه می‌کنیم و از آن تصویرهایی که ذهن ما برداشته، به شی و موجودی علم پیدا می‌کنیم، آنگاه علم ما علم حصولی می‌شود. اما یک وقت علم علم حضوری است، در علم حضوری دیگر صور ما بین نفس ناطقه و علم حائل نمی‌شود.

وی اظهار داشت: حضرت زینب کبری (س) علمش لدنی و حضوری است و علمی که در حقیقت مستقیم و بدون واسطه از خداوند متعال گرفته بود؛ چون علم را خدا به دل‌هایی که شایسته باشد اعطا می‌کند، بانوی مکرمه اسلام این‌چنین علمی داشت.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر