logo
امروز : سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱:۲۸
[ شناسه خبر : ۳۵۰۸۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 7 دقیقه ]
توصیف حضرت علی علیه‌السلام از زبان مدیر امور فرهنگی بنیاد بین‌المللی غدیر:

مردی که فقط یک بار در تاریخ هستی ظهور کرد

مردی-که-فقط-یک-بار-در-تاریخ-هستی-ظهور-کرد
مدیر امور فرهنگی بنیاد بین‌المللی غدیر با بیان اینکه علی‌ علیه‌السلام مردی است که فقط یک بار در تاریخ هستی ظهور کرد، گفت: ایشان در نسل ابراهیم خلیل ریشه داشت، در خانه کعبه زاده شد؛ فضیلتی که نه پیش و نه پس از او، کسی در آن شریک نشد.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» سید قاسم موسوی، پژوهشگر تاریخ اسلام و مدیر امور فرهنگی بنیاد بین‌المللی غدیر کشور در مصاحبه‌ای با خبرنگار این پایگاه خبری، مطالبی پیرامون ولادت و فضائل امیرالمومنین علی علیه‌السلام بیان داشت که در ادامه، این مصاحبه را می‌خوانید. 

بیشتر بخوانید

مدیر امور فرهنگی بنیاد بین‌المللی غدیر در رابطه با ولادت با سعادت امیر مومنان علی علیه‌السلام و تاریخ این ولادت پر خیر و برکت ایشان ابراز داشت: مشهور آن است که امام علی علیه‌السلام در روز جمعه، سیزدهم ماه رجب، سال سى‌ام عام‌الفیل در مکه و در خانه خدا کعبه، به دنیا آمده‌اند.‏

موسوی در مورد نحوه ولادت حضرت علی علیه‌السلام و مستندات تاریخی این واقعه گفت: «خوشبختانه در این خصوص روایات متعددی با سندهای بسیار، وجود دارد و احادیث در این زمینه متواتر است، به طوری که صدها تن از مورخان، محدثان و سیره نویسان، آن را نقل کرده‌ا‌ند». 

علی تنها مولود کعبه 

پژوهشگر تاریخ اسلام در خصوص تولد امام علی علیه‌السلام در داخل خانه کعبه و مستندات تاریخی آن، ضمن اشاره به منابع شیعه و بویژه اهل سنت، گفت: مشهور آن است که «روزى عبّاس‌بن عبد‌المطّلب، یزید‌بن قعنب، گروهى از بنى‌هاشم و جماعتى از قبیله بنى‌عبدالعزّى در برابر خانه کعبه نشسته بودند، ناگاه فاطمه بنت‌اسد (مادر امیرالمؤمنین علیه‌السلام) وارد مسجد شد، در حالی که به حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام)، نُه ماه آبستن بود و زمان وضع حملش فرا رسیده بود. پس در برابر خانه کعبه ایستاد و نظر به جانب آسمان افکند و گفت: پروردگارا! من به تو و به هر پیامبر و رسولى که فرستاده‏‌اى و به هر کتابى که نازل نموده‏‌اى، ایمان آورده‏‌ام و گفته‏‌هاى جدّم ابراهیم خلیل را که خانه کعبه را بنا کرده است، تصدیق نموده‏‌ام.

از تو تقاضا می‌کنم به حق این خانه و به حق آن کسى که این خانه را بنا کرده است و به حق این فرزندى که در شکم من است و با من سخن مى‏‌گوید و با سخن گفتن خود، مونس من شده است و یقین دارم که او یکى از آیات جلال و عظمت تو است، این ولادت را بر من آسان کنى».

موسوی سپس با استناد به روایاتی که در منابع معتبر شیعه و‌ سنی ذکری از آنها رفته است، به شرح واقعه‌ای شگفت‌انگیز پرداخت و از زبان عباس‌ابن عبدالوهاب و‌ یزید بن قعنب گفت: «چون فاطمه از ذکر دعا به درگاه الهی فارغ شد، دیدیم که دیوار عقب خانه خدا شکافته شد، فاطمه از آن شکاف داخل خانه شد و از دیده‏‌هاى ما پنهان شد، پس شکاف دیوار به اذن خدا به هم پیوست و ما چون خواستیم در خانه را بگشاییم، هرچه سعى کردیم، گشوده نشد، دانستیم که این امر از جانب خدا واقع شده است. فاطمه سه روز در داخل کعبه ماند، تا حدّی که اهل مکه در کوچه‏‌ها و بازارها این قصّه را نقل مى‏‌کردند و زن‌ها در خانه‏‌ها این حکایت را یاد و تعجّب مى‏‌کردند».

در داخل خانه کعبه چه گذشت؟

وی در ادامه ابراز کرد: به گواهی تاریخ، آنچه که در درون خانه‌ کعبه در حال اتفاق افتادن بود بسیار شگفت‌انگیز‌تر از آنچه بود که در میان مردم مکه زمزمه می‌شد. چرا که از سوی پروردگار، بانوانی که فخر بانوان زمان خود بوده‌اند وظیفه‌ همراهی با فاطمه بنت اسد را در به دنیا آوردن انسان کامل بر عهده داشته‌اند.

مدیر امور فرهنگی بنیاد بین‌المللی غدیر سپس در ادامه شرح ماجرای میلاد تنها مولود کعبه اینچنین ادامه داد: «همین که فاطمه بنت‌اسد درون کعبه قرار گرفت چهار بانو نزد او آمدند در حالی که لباسی همچون حریر سفید بر تن داشتند و عطری خوش‌تر از مشک ناب از آنان شنیده می‌شد. آنان چهار زن حوا، مریم، آسیه و یوکابد مادر حضرت موسی علیهم‌السلام بودند. اینان از طرف خداوند برای کمک در ولادت امیرالمومنین علیه‌السلام فرستاده شدند، چرا که نباید زنان ناپاک مکه در ولادت چنین مولود مطهری حضور داشته باشند. آنان روبه فاطمه بنت اسد کردند و گفتند: (السلام علیک یا ولیه الله)، (سلام بر تو ای بانویی که از اولیای خدا هستی). فاطمه جواب سلام آنان را داد. آنگاه زنان بهشتی برابر او نشستند در حالی که هر یک ظرف عطری از نقره در دست داشتند.

ماه از خانه بیرون می‌آید‌

موسوی در ادامه‌ شرح ولادت امیرالمومنین در خانه‌ی کعبه با استناد به منابعی همچون معانی‌الاخبار شیخ صدوق و دیگر منابع روایی، گفت: « بعد از سپری شدن سه روز، در نخستین ساعات چهارمین روز، همان قسمت از دیوار کعبه که شکافته شده بود، دیگر باره شکافته شد، فاطمه بنت‌اسد بیرون آمد در حالی که فرزند خود، علىّ‌بن ابى‌طالب علیه‌السلام را در دست داشت، ‏گفت: اى مردم! به درستى که‏ حقّ تعالى مرا از میان خلق خود برگزید و بر زنان برگزیده‌ا‌ی که پیش از من بوده‏‌اند، فضیلت داد؛ زیرا خداوند، آسیه دختر مزاحم (همسر فرعون) را برگزید و او پروردگار را پنهانی و در موضعى (خانه فرعون) که عبادت در آن جا سزاوار نبود، مگر در حال ضرورت، عبادت کرد، و مریم دختر عمران را برگزید و ولادت حضرت عیسى (علیه‌السلام) را بر او آسان گردانید و در بیابان، درخت خشک را جنبانید و رطب تازه از براى او از آن درخت فرو ریخت.

حقّ تعالى مرا بر آن دو و همچنین بر جمیع زنان عالمیان که پیش از من گذشته‏‌اند، برترى داد؛ زیرا که من فرزندى آورده‏‌ام در میان خانه برگزیده او و سه روز در آن خانه محترم ماندم و از میوه ‌ها و طعام‌هاى بهشت تناول کردم و چون خواستم که بیرون آیم در هنگامى که فرزند برگزیده من بر روى دست من بود، هاتفى از غیب مرا ندا کرد که: «اى فاطمه نوزادت را «على» نام بگذار؛ زیرا او بلند مرتبه است، خداوند على اعلى مى‏‌فرماید: من نام او را از نام خود اقتباس نموده و به ادب و اخلاق خود او را پرورش داده‏ و او را بر اسرار علم خود توانا ساختم.

او است که در خانه‏‌ام بت‌ها را شکسته و در بام خانه‏‌ام اذان می‌گوید و مرا به پاکى و بزرگوارى یاد نماید. خوشا به حال کسى که او را دوست بدارد و واى بر آن کس که او را دشمن داشته و بر او کینه ورزد و فرمانش نبرد».

امیرالمومنین علی علیه‌السلام کیست؟

موسوی در پایان در توصیف جامع از شخصیت مولا امیرالمومنین علیه‌السلام گفت: «در نسل ابراهیم خلیل ریشه داشت. در خانه کعبه زاده شد؛ فضیلتی که نه پیش و نه پس از او، کسی در آن شریک نبود. در دامن نبوت رشد کرد. نخستین مسلمان شد؛ اولین مردی که به رسالت ایمان آورد. در روزهای سخت و پرآشوب، یاور اسلام گشت. سایه ساری بود آرامش بخش، همراهی استوار و هم یاری فداکار. لیلة المبیت را او آفرید؛ در شب هجوم مشرکان برای قتل پیامبر در بستر ایشان آرمید. علی علیه‌السلام در بدر، ذوالفقار حماسه آفرین بود؛ در احد، سپر ستم‌زدا و در خندق، تمامی اسلام که در برابر تمامی کفر ایستاد. علی از اهل‌بیت بود؛ همانان که از رِجس و شرک دور بودند و از تطهیر شدگان شمرده می‌شد.

علی علیه‌السلام کسی است که خداوند درباره‌اش گفته است: «پیشوا و ولی شما، تنها خداست و پیامبر او و آنان که ایمان آوردند؛ همان‌ها که نماز را بر پا می‌دارند و در حال رکوع زکات می‌دهند» علی علیه‌السلام تفسیر این همه فضیلت است؛ مردی که فقط یک بار در تاریخ هستی ظهور کرد».

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر