logo
امروز : یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۰۷
[ شناسه خبر : ۳۵۰۸۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
یادداشت؛

عدالت؛ رکن اصلی اندیشه امام علی (ع) است

عدالت؛-رکن-اصلی-اندیشه-امام-علی-(ع)-است
علی (ع) به مثابه یک انسان ایده آل است که همه ارزش‌های انسانی را در خود گنجانده است و می‌تواند تمامی نیازها و آرزوهای دیرینه بشر را برآورده نماید.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» اميرالمومنين علي (ع) پرورش يافته مكتبی ارزشمند بوده كه در راس آن پیامبر اکرم (ص) قرار داشتند حضرت علی (ع) یار صمیمی رسول مهربانی‌‎ها بودند و پیامبر اکرم قبل رحلت ایشان را برای راهنمایی جامعه بشریت انتخاب کردند.

بیشتر بخوانید

ایشان کاملا آگاه بودند که جامعه اسلامی به کسی مانند علی(ع) نیاز دارد تا عدالت و مبارزه با ظلم در آن به درستی صورت گیرد علی(ع) در عدالت بی نظیر بود دوره خلافت ایشان هر چند کوتاه بود ولی سرش از عدالت و عشق به رسول الله (ص) بود.

حضرت علی(ع) به عنوان بازوی اصلی اسلام در تمام جنگ‌های با پیامبر اکرم (ص) همراهی داشتند و خدمات ارزشمندی در جهت پیشبرد اسلام و اهداف نبی اکرم (ص) ایفا کردند.

امیرالمومنین علی(ع) پیش از آن که به عدالت از نگاه فردی بنگرد از جنبه اجتماعی آن را لحاظ می‌کردند از دیدگاه آن حضرت عدالت ناموس بزرگ اسلامی تلقی می‌شد که پی بردن به آن و انجام درست عدالت در جامعه را و از هر چیزی بالاتر می‌دانستند و نسبت به این امر اهتمام داشتند.

عدل و رعایت عدالت اجتماعی از ویژگی‌های بارز حضرت علی(ع) است که مثال آن در تاریخ نیامده است.

فلسفه حکومت دینی، برپایی عدالت بنا شده است اصل رعایت عدالت اجتماعی یعنی در حکومت دینی نه ستم گران مجوّز رهبری دارند و نه حاکمیت‌های ظالمانه مشروعیت حقوقی.

عدالت خواهی و قیام برای تحقق عدالت، یک تعهد الهی و تکلیف شرعی است. امام علی(ع) می‌فرماید: اگر خداوند از علما عهد و پیمان نگرفته بود که در برابر شکم بارگی ستم گران و گرسنگی مظلومان سکوت نکنند، مهار شتر خلافت را بر کوهان آن انداخته، رهایش می‌کردم.

علی(ع) مرد عدالت و تقوا بود چرا که در مکتب رسول الله(ص) رشد و پرورش یافته بود و کسی که معلم و الگویی چون پیامبر اکرم(ص) در زندگی داشته باشد باید عدالت محور باشد و رعایت عدالت را نه تنها در جامعه بلکه جزو اخلاق و منش خود بداند.

امیرالمومنین علی(ع) را بايد نمونه راستين يك فرد پايبند به موازين اخلاقي و الگوی برجسته‌ جوانمردی برشمرد چرا که  تمامی فِرق اسلامي طريقت‌های عرفانی ايشان را سرسلسله‌ جوانمردان مي‌خوانند و ایشان را به عنوان الگوی مرد کامل در جامعه پذیرفته‌اند.

سمیرا قربانی/ فعال سیاسی

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر