logo
امروز : دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۴۷
[ شناسه خبر : ۳۴۶۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
به عنوان برنامه جانبی دوازدهمين جشنواره ملي آش ایرانی؛

راسته زيورآلات بازارچه صنایع دستی با 20 غرفه راه اندازی می شود/برگزاری دوره بازاریابی و تبلیغات برای صنعت‌گران کشور در زنجان

راسته-زيورآلات-بازارچه-صنایع-دستی-با-20-غرفه-راه-اندازی-می-شود-برگزاری-دوره-بازاریابی-و-تبلیغات-برای-صنعت‌گران-کشور-در-زنجان

مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري زنجان گفت: به عنوان یکی از برنامه های جانبی دوازدهمين جشنواره ملي آش ایرانی؛راسته زيورآلات بازارچه صنایع دستی با 20 غرفه راه اندازی می شود.

یحيي رحمتي در گفت و گو با خبرنگار  موج رسا; ، اظهار داشت: روز شنبه یازدهم شهریور ماه، دوره‌ای با عنوان دوره بازاریابی و تبلیغات برای 120 نفر از هنرمندان و صنعت‌گران این حوزه برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه این دوره با همکاری پارک علم و فن‌آوری دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان برگزار می شود،ادامه داد:این دوره از ساعت 9:30 تا 12:30برگزار می شود.

این مسئول با اشاره به اینکه این دوره به عنوان یکی از برنامه‌های جانبی دوازدهمین جشنواره ملي آش ایرانی محسوب می شود،خاطرنشان کرد:مدرس اين دوره، عرفان فکری یکی از اساتید برجسته حوزه بازاريابي و تبليغات است.

مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري زنجان ادامه داد: به شرکت کنندگان در این دوره گواهی‌نامه معتبر آموزشی اعطا خواهد شد.

رحمتی با بیان اینکه راسته زيورآلات بازارچه صنایع دستی دوازدهمين جشنواره ملي آش ایرانی، امسال با 20 غرفه زیورآلات دست‌ساز هنرمندان ایرانی، در معرض دید علاقمندان خواهد بود،افزود: از این تعداد 12 غرفه به هنرمندان ملیله‌کار، انگشترساز، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی و حکاکی استان زنجان اختصاص دارد.

وی افزود: همچنین هشت غرفه نیز با حضور هنرمندان سایر استان‌ها دایر هستند که غرفه زیورآلات ترکمن، انگشتر سازی قم و تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی بخش از آنها خواهد بود.

این مسئول با بیان اینکه در روزهای برگزاری جشنواره هشت ورک‌شاپ در غرفه‌های نبش بازارچه صنایع دستی برگزار می‌شود،گفت: برای استفاده افراد بیشتری از این برنامه‌ها، غرفه‌های نبش به واسطه وسعت دید در نظر گرفته شده است تا افراد بیشتری بتوانند از آن استفاده کنند.

مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري زنجان خاطرنشان کرد: قلم‌زنی، رشتی‌دوزی، چاروق دوزی، تعدادی از رشته‌هایی هستند که هنرمندان متخصص این رشته‌ها، ورک‌شاپ ویژه‌ای را در ايام جشنواره برگزار می کنند.

رحمتی گفت: همچنین روزانه يك قطار گردشگري به ظرفيت 320 نفر از تهران به مقصد دوازدهمين جشنواره ملي آش زنجان حركت مي كند.

وی ادامه داد: در اين دوره از جشنواره با همكاري جامعه تورگردانان ايران و زنجان و راه آهن شمالغرب كشور روزانه يك قطار گردشگري به ظرفيت 320 نفر از تهران به مقصد دوازدهمين جشنواره ملي آش ايراني حركت مي كند.

این مسئول تصریح کرد: در اين راستا بازاريابي و هماهنگي هاي لازم صورت گرفته و تورهايي به مقصد جشنواره تعريف شده است.

مديركل ميراث فرهنگي زنجان از تخفيفات در نظر گرفته شده براي اين گردشگران خبر داد و افزود: ما در راستاي تشويق براي سفر به جشنواره تخفيفات ويژه اي در نظر گرفتيم كه از جمله آنها مي توان به تخفيف بليط سفر، ترانسفر داخل شهر و .. اشاره كرد.

به گفته يحيي رحمتي اين قطار با هدف تبديل زنجان به مقصد گردشگري داير شده و در نوع خود اتفاق بسيار مباركي است.

 

*جشنواره ملی آش ایرانی با قدمت 12 ساله

گفتنی است،جشنواره ملي آش ايراني از سال 1384 به عنوان يكي از رويدادهاي مهم فرهنگي در سطح كشور براي ترويج فرهنگ غذايي صحيح و با شعار«غذاي ايراني خوراك جهاني» در سطح ملي در شهر زنجان برگزار مي شود.

اين جشنواره تاكنون در 11 دوره برگزار شده و يكي از جشنواره هاي ثابت فرهنگي در سطح كشور است كه مورد استقبال گردشگران مسافران و شركت كنندگان از استانهاي مختلف قرار مي گيرد.

دوازدهمين جشنواره ملي آش ايراني از 8-12 شهريور 96 در زنجان برگزار خواهد شد.

امسال در جشنواره آش ایرانی 30 استان اعلام آمادگی کرده‌اند و در حوزه آش محلی 25 استان شرکت کرده‌اند و نوع آشهای معرفی شده در این جشنواره 41 نوع هستند که پخت می‌شوند.

اجرای برنامه‌هایی مانند مسابقه عکاسی، ایجاد غرفه مشاوره غذایی و شبهای فرهنگی که با شرکت گروهای مختلف از استانهای خراسان شمالی، بوشهر، زنجان، اردبیل در آمفی‌تئاتر ائل داغی برگزار می‌شود.

سیاه چادرهایی که به صورت عشایری و نوع پوشش‌ها و محصولات استانهای چهارمحال بختیاری، اردبیل و بوشهر قرار دارند و نمایشگاهی برای معرفی جاذبه‌های استان در محل جشنواره بر پا می‌شود.

 

*زیور آلات سنتی

 زیورآلات سنتی زیر شاخه هنر صناعی فلزگری است که توسط مواد گران بهایی چون طلا و در برخی مواقع نقره ساخته می شود و برای تزئین و ترصیع آن از سنگ های گرانبهایی مانند فیروزه، یاقوت وعقیق استفاده می شود.

 در برخی از نقاط جغرافیایی ایران بنا به وضعیت خاص سنتی و فرهنگی، ساکنان آن از نمونه اشیای تزئینی برای البسه و زینت مردمان استفاده می کنند که پایبندی به آن به منزله حفظ ارزش های معنوی و نمادین اینگونه از دست ساخته های هنری است.

این گونه زیورآلات سنتی با ابزار ساده ای تهیه می شوند و در ساخت آن از نقوش و طرح های سنتی استفاده می شود که حاوی مفاهیم خاص فرهنگی و سنتی است.

 در ایران با توجه به وسعت فرهنگی و تنوع موجود هنر، فلزکاری سنتی از دیر باز مورد توجه بوده و در بخش هایی از آن بنا به ذوق و سلیقه هنرمندان از مشخصه های تصویری خاصی استفاده می شود که به نوعی پیوند فرهنگی بین نقش و طرح های زیورآلات اصیل است. 

در زنجان انگشتر سازی و ساخت زیورآلات ملیله طلا و نقره سابقه طولانی داشته و در سال های اخیر نیز تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی نیز از رونق خوبی برخوردار است .

زیورآلات سنتی علاوه بر طلا، از جنس نقره و طلای عیار پایین نیز ساخته می شوند. بطور کلی نحوه ساخت زیورآلات سنتی در هفت مرحله طراحی،ماکت سازی، اجرا، میناکاری، مرصع کاری، تمیز کاری و سرهم سازی قطعات توسط افراد مختلفی انجام می گیرد تا یک اثر زیبا و با ارزش شکل گیرد.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر