logo
امروز : دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۴۱
[ شناسه خبر : ۳۴۴۹۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
مواد مخدر زندگی نوجوانان و جوانان را تهدید می‌کند؛

گُل در کمین گُل

گُل-در-کمین-گُل
بیشتر دانش آموزان مصرف کننده مواد مخدر در اثر عدم آگاهی گرفتار این بلا می‌شوند و مصرف مواد مخدر گُل در کمین دانش‌آموزان مقاطع متوسطه شهر زنجان است.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» اعتیاد به مواد مخدر جزو یکی از ث عادت‌های زندگی است که می‌تواند زندگی فرد مبتلا به مصرف مواد مخدر و حتی اطرافیانش را به شدت تحت تأثیر قرار بدهد.

بیشتر بخوانید

متأسفانه این عادت غلط هر روز بیشتر در جامعه رشد می‌کند و بیشترین افرادی که در دام اعتیاد می‌افتند قشر جوان هستند. از آنجایی که جوانان و نوجوانان در حساس‌ترین و آسیب‌پذیرترین دوران زندگی خود قرار دارند به راحتی ممکن است دچار اعتیاد شوند.

در این راستا مریم محمدلو با بیان اینکه مصرف مواد روانگرد گل در بین دانش آموزان مقطع اول و دوم متوسطه  بیشتر شده است که توسط برخی مدیران و مشاوران این موضل گزارش داده شده است گفت: متاسفانه دانش آموزان شهر زنجان نیز از این  موضوع مستثنا نیستند.

وی افزود: بسیاری از عوامل در گرایش نوجوانان به مصرف مواد مخدر دخیل است  از جمله این موارد خانواده است مخصوصا اگر در خانواده‌ای طلاق وجود داشته باشد باعث بروز  مشکلات خواهد شد.

دکتری روانشناسی و آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش ناحیه یک زنجان عنوان کرد: اعتیاد به مواد مخدر در بین دانش آموزان در سنین متوسطه اول که همراه با سن بلوغ است بیشتر مشاهده می‌شود و اعتیاد به مواد مخدر در قدم اول بدون علائم خاص است و در واقع فرد بی صدا به استفاده از مواد مخدر روی می‌آورد.

محمدلو ابراز کرد: متاسفانه امروزه در بین دانش آموزان استفاده از مواد مخدر گل افزایش یافته است و چون  در ابتدا مصرف مواد مخدر بدون علائم خاص است کسی متوجه موضوع نمی‌شود.

وی ابراز کرد: این موضل از لحاظ روانشناسی دارای چند بعدی است و مختص فضای مدرسه نیست در واقع در کنترل این آسیب اجتماعی مدرسه و آموزش و پرورش به تنهایی نمی‌تواند ورود داشته باشند.

روانشناس و آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش ناحیه یک زنجان اضافه کرد: تنها بخشی از کنترل دانش آموزان در دست و اختیار  آموزش و پرورش است و در واقع نمی‌توان این آسیب را به طور کلی ریشه کن کرد و وظیفه آموزش وپرورش به عنوان یکی از ارگان‌های دخیل در این امر کنترل آسیب‌های ناشی از اعتیاد است.

وی ادامه داد: کنترل و ایمن سازی از جمله راهکارهای اصلی در این امر محسوب می‌شود تا مانعی برای جلوگیری از اثرات مخرب مواد مخدر در جامعه و بین افراد شود.

محمدلو افزود: راهکارهایی که در مدارس توسط اداره آموزش و پرورش ناحیه یک استان زنجان در نظر گرفته شده است مشاوره و ایجاد یه سری دوره‌ها با مشار کت دانش‌آموزان، اولیا و مدیران و مشاورین در مدارس است. 

وی اضافه کرد: متاسفانه مصرف مواد گل در مدارس حاشیه‌ای در زنجان بیشتر گزارش شده است و در مدارس پسرانه مقطع متوسطه اول این موارد بیشتر به چشم می‌خورد.

دکتری روانشناسی و آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش ناحیه یک زنجان ابراز کرد: در قدم اول برای پیشگیری از افزایش این آسیب در بین دانش آموزان شناسایی مدارس پر خطر می‌باشد که جزو برنامه اصلی آموزش‌ و پرورش است.

محمدلو عنوان کرد: طرح‌ها و برنامه‌های مختلف در این زمینه توسط آموزش و پرورش اجرا شده تا سطح آگاهی در بین نوجوانان افزایش یابد  که این برنامه‌ها در قالب جشنواره نوجوان سالم ارائه می‌شود،  طرح یاری‌گران زندگی نیز از دیگر برنامه‌ها جهت بالا بردن سطح آگاهی در دانش آموزان است که توسط اداره آموزش و پرورش ناحیه یک زنجان برگزار شده می‌گردد.

وی افزود: جلساتی با خود دانش آموزان تشکیل می‌شود تا دیدگاه واقع بینانه بین دانش آموزان به وجود آید و فاز دوم اقدامات با اولیا دانش آموزان است تا آگاهی لازم در این زمینه کسب شود و فاز سوم مربوط به مدیران و مشاوران مربوطه در مدارس است.

روانشناس و آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش ناحیه یک زنجان افزود: برای شناسایی مدارس پر خطر در شهر زنجان از ارگان‌هایی مانند بهزیستی،  پلیس فتا و نیروی انتظامی دعوت به همکاری شده است.

136کیلوگرم مواد مخدر گل و گراس در استان کشف شد

محسن حسین‌خانلو رئیس اداره اجتماعی پلیس مبارزه با مواد مخدر استان زنجان در گفتگو با موج رسا با بیان اینکه سامانه  128 برای جلب بیشتر مشارکت شهروندان و امنیت مردم راه اندازی شده است گفت: 136کیلوگرم مواد مخدر گل و گراس در استان کشف شد.

وی اذعان کرد: اینکه در 9 ماهه نخست سال 1402 در حوزه مواد مخدر گراس و گل موفق شدیم تعداد بیش از ۳۶۰ نفر از خورده فروشان و توزیع کنندگانی که در عرصه توزیع گیاه مواد مخدر گل و گراس در استان فعالیت داشتند دستگیر کنیم گفت: از این افراد سودجو  بالغ بر 136 کیلوگرم انواع مواد مخدر گل و گراس کشف شده است.

وی گفت: مواد مخدر گل و گراس هر دو در واقع از یک گیاه شاهدانه است و این گیاه دارای نژادهای مختلف می‌باشد که نژاد بومی شامل " گراس" و نژاد "گل" فراریخته است.

رئیس اداره اجتماعی پلیس مبارزه با مواد مخدر استان زنجان عنوان کرد: زمانی که برگ گیاه مذکور خشک شود به نام "گراس" معروف است  و زمانی که از گل گیاه بهره برداری شود نتیجه همان مواد مخدر گل است.

حسین خانلو ابراز کرد: متاسفانه رنج سنی مصرف کنندگان کل مواد مخدر در کشور 24 سالگی است و مصرف کنندگان و مخاطبین اصلی مواد مخدر گل و گراس متاسفانه جوانان و نوحوانان در کشور هستند.

وی عنوان کرد: سامانه  128 برای جلب بیشتر مشارکت شهروندان و امنیت مردم راه اندازی شده است و شهروندان درصورت مشاهده استعمال، خرید و فروش مواد مخدر موضوع را به سامانه تلفنی 128 پلیس مبارزه با موادمخدر اطلاع دهند.

مشکلات خانوادگی، طلاق، عدم آگاهی از سرانجام کار و داشتن دوستان ناباب از جمله گرایش نوجوانان و جوانان به مواد مخدر است  که می‌توانند دقیقا در دوران نوجوانی فرد را به سمت سوء مصرف مواد مخدر هدایت کنند بالا بردن سطح آگاهی والدین و نوجوانان یکی از عوامل موثر در پیشگیری از این بلای خانمان‌سوز است.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر