logo
امروز : شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۴۰
[ شناسه خبر : ۳۴۴۶۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
بخشدار مرکزی شهرستان ابهر خبر داد:

اجرای طرح تکام در روستاهای آلگزیر، عمیدآباد و خراسانلو

اجرای-طرح-تکام-در-روستاهای-آلگزیر،-عمیدآباد-و-خراسانلو
بخشدار مرکزی شهرستان ابهر گفت: در جهت توسعه و کارآفرینی در روستاها، طرح تکام در روستاهای آلگزیر، عمیدآباد و خراسانلو ابهر اجرا می‌شود.

مهدی واعظی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» گفت: طرح تکام مخفف توسعه و کارآفرینی مردم پایه است که این طرح در سه روستای ابهر از قبیل آلگزیر، عمیدآباد و خراسانلو اجرا می‌شود. 

بیشتر بخوانید

وی افزود: در این طرح دهیاران در چشم‌انداز طرح تکام با لحاظ منافع عمومی روستا بوده و از اقدام فردی به نفع خود و یا شخص دیگر جلوگیری به عمل آید و تصمیم گرفته شد کارگروه ویژه جهت شناسایی افراد متخصص و خبره در روستاها تشکیل و بعد از شناسایی این افراد و زمینه فعالیت هر یک از آنها، تسهیل‌گری لازم در جهت گسترش حوزه فعالیت فردی و گروهی با استفاده از ظرفیت دولتی انجام شود.

 واعظی بیان داشت: اساسی‌ترین عامل پیشرفت در جمهوری اسلامی ایران حکمرانی مطلوب مبتنی بر مردم پایگی نظام اسلامی باید باشد که از اقدامات هماهنگ دولت و مردم برای تحقق سیاست‌های كلى نظام و برنامه‌های مربوط طی فرآیندی متکی بر اداره مشترک امور در قالب‌های نهادی شکل می‌گیرد.

وی تصریح کرد: فرآیندی مستمر که از تفاهم و تقسیم کار میان دولت و مردم بر پایه مردم سالاری دینی برای اداره عمومی کشور به اجرا در می‌آید در این شیوه، حکمرانی، تصمیمات باید با توجه به اولویت‌ها و سلایق متفاوت دست اندرکاران با فرآیندی مردم‌سالار و توسط مبادی ذیربط آن و با توجه به اصول بنیادین قانون اساسی و سیاست‌های کلی نظام اتخاذ شده و ناشی از توافقی بین اولویت‌ها و سلایق گوناگون اما در پیوند بین موضوعات و مطالبات بخشی و جغرافیای کشور بر مبنای منافع ملی باشد به طوری که همه اهداف و خواسته‌های دولت و مردم در گستره جغرافیایی کشور اتفاق افتد و آثار سیاست‌ها در پهنه سرزمین از استان‌ها گرفته تا روستاها دیده شود.

بخشدار مرکزی شهرستان ابهر گفت: با وجود این شیوه حکمرانی که ناشی از دیدگاه اسلام ناب و سیاست‌های امامین انقلاب اسلامی و می‌تواند در جهان نمونه و الگویی بلامنازع، باشد برغم پیشرفت‌های زیادی که اتفاق افتاده و خدمات فراوانی که به روستا و روستائیان ارائه شده در بسیاری از ظرفیت‌های روستاهای کشور که می‌تواند منشاء تحولات اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی عظیمی باشد مورد استفاده قرار نگرفته است.

این مسئول خاطرنشان کرد: در تلاقی با حکمرانی محلی و منطقه‌ای باید در جغرافیای استانی و روستایی و اقتضائات سرزمین با هم پیوند خورده و یکپارچه شوند یعنی زنجیره‌های ارزش مربوط به موضوعات تخصصی باید درون جغرافیای محلی طراحی و اجرا شوند و متأسفانه در حال حاضر به دلیل توجه ناکافی دولت‌های گذشته عدم مطالبات صحیح جوامع محلی حکمرانی موازی و واگرا غالب شده است.

واعظی با بیان اینکه در بسیاری از روستاها هم ظرفیت سرمایه‌گذاری و هم سرمایه‌گذاران بسیاری به صورت بالقوه و بالفعل وجود دارند، گفت: پیوند بین این دو شکل نمی‌گیرد و مسائل متفاوت روستاهایی که باید منشاء، تولید و به ویژه ایجاد امنیت غذایی که مهمترین مؤلفه امنیت ملی است با حکمرانی صرفاً وزارتخانه‌ها حل نمی‌شود، لذا توجه به نقش استان‌ها برای احیای روستاها و استفاده کامل از ظرفیت، آنها که خود عامل مهاجرت معکوس و نجات شهرها از این مشکل اساسی اجتماعی اقتصادی و امنیتی است ضرورتی است. 

این مسئول اظهار داشت: ارتقاء مدیریت قانونمند روستا به عنوان محور آتی توسعه اقتصادی، اجتماعی و عمرانی کشور و حمایت از کسب و کارهای روستایی به هم‌اندیشی و اقدام مشترک و هماهنگ همه دستگاه‌های مسئول در روستا نیازمند است.

بخشدار مرکزی شهرستان ابهر گفت: تکام با هدف مهاجرت معکوس به روستاها، اشتغال‌آفرینی، ایجاد کارگاه‌های درآمدزا و خانگی، تشکیل کارگروه‌های و کمیسیون‌های حمایتی، ایجاد روستاهای هدف گردشگری و... در روستاهای شهرستان ابهر برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر