logo
امروز : یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰:۰۲
[ شناسه خبر : ۳۳۱۸۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
قوانین بازدارنده قطعه گم شده پازل در مدارس؛

پوشش نامناسب معلمین در مدرسه بر گرفته از فرهنگ غرب است

پوشش-نامناسب-معلمین-در-مدرسه-بر-گرفته-از-فرهنگ-غرب-است
در روزگاز کنونی که توجه به مد و فرهنگ غربی بیش از پیش در همه مکان‌ها در بین مردم جامعه رخنه کرده به طبع معلمان مدارس نیز تاثیر پذیرفته‌ و از قضا این جهت‌گیری را حتی به مدارس و دانش‌آموزان نیز انتقال داده‌اند!

 

بیشتر بخوانید

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» رعایت پوشش مناسب در مدرسه توسط معلمان، معاون و مدیر مدرسه امری مهم در راستای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه است از آنجا که معلمین در مدرسه الگو برای دانش‌آموزان محسوب می‌شوند باید در نظر داشته باشند که دانش آموز از محیط مدرسه مخصوصا از معلمین خود به لحاظ تربیتی الگو برداری دارند.

باید از دوران دبستان در کتب درسی درباره عفاف و حجاب کتاب‌هایی منتشر شود و در دوران تحصیل توسط کارشناسان زبده لزوم رعایت آن‌ها برای دانش‌آموزان در تمام مقاطع تحصیل چه دختر و چه پسر تبیین شود.

جا افتادن این نکته که رعایت شئونات اسلامی در جامعه مخصوصا از طرف معلمین قشر زحمت کش جامعه امری مهم است.

 مسئولین فرهنگی کشور از جمله آموزش و پرورش، شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و سایر نهادهای فرهنگی کشور باید فعال شوند و از پایه به مسائل بپردازند. چراکه چندین سال است دشمن با ماهواره، اینترنت، موبایل و ...روی هنجارهای کشور برای تبدیل آنها به ناهنجاری کار می‌کند و ما متاسفانه در این مهم عقب هستیم.

یا در تعریفی ساده‌تر مدارس یکی از مکان‌های تربیتی دانش‌آموزان است که در رفتار، عمل، گفتار و در حالت کلی در شکل‌گیری شخصیت دانش‌آموزان تاثیر قابل توجهی دارد. اینکه دانش‌آموز چگونه و با چه شیوه تدریس و یا در واژه بهتر با چه معلمانی دوره تحصیل خود را سپری کنند بسیار مهم خواهد بود چرا که معلمان تبدیل به یکی از اصلی‌ترین الگوهای دانش‌آموزان از هر جهتی شده‌اند.

با این حال در روزگاز کنونی که توجه به مد و فرهنگ غربی بیش از پیش در همه مکان‌ها در بین مردم جامعه رخنه کرده به طبع معلمان، معاون و مدیران مدارس نیز تاثیر پذیرفته‌اند و از قضا این جهت‌گیری را حتی به مدارس نیز انتقال داده‌اند؛ نمونه بارز آن حضور معلمان با ناخن‌های کاشت و لاک‌شده با پوشش نامناسب در مدارس است برخی معلمان با طرز پوششی که دارند در میان دانش‌آموزان به معلم لاکچری و به‌روز معروف شده‌اند، و در حقیقت در ذهن دانش‌آموزان به اسطوره‌ای تبدیل شده‌ و شاید عده‌ای آینده خود را به این شکل و سیما متصورند!

بنابراین با چنین موقعیتی نمی‌توان توقع پرورش دانش‌آموزانی را داشت که به چنین مسائلی بی‌توجه باشند. اما باید این نکته را نیز مد نظر داشت زمانی که دانش‌آموز از محیط مدرسه به خانواده وارد می‌شود گاهی ممکن است اصرار به تکرار همین الگو‌ها داشته و حتی نظم خانواده را نیز به چالش بکشند و مشکلاتی را برای محیط گرم و عاطفی خانواده‌ها ایجاد کنند.

در این راستا اولیای یکی از دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه شهر زنجان در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا، اظهار داشت: زمانی که معلم با پوشش نامناسب، موی رنگ شده و ناخن کاشت و لاک شده در کلاس درس حضور پیدا می‌کند باعث درگیری ذهنی دانش‌آموز درباره مدل مو، رنگ مو و ناخن معلم بر سر کلاس درس می‌شود.

وی با بیان اینکه طبق اذعان خود دانش‌آموزان یکی از مسائل پرداخت شده توسط آنان در زنگ‌های تفریح بررسی ظواهر معلمان خود می‌باشد، گفت: دانش‌آموزان به دلیل توجه زیاد به نحوه پوشش و ظاهر معلم‌ در کلاس دچار حواس‌پرتی می‌شوند که خود حواس‌پرتی عامل اصلی افت تحصیلی است.

محمدی گفت: به نظر بنده در دوران کنونی یکی از مهمترین عامل افت تحصیلی دانش‌آموزان در مدرسه می‌تواند خود معلمان در مدرسه به دلایل مذکور باشد.

وی اذعان کرد: فرزند بنده زمانی که تیپ آنچنانی معلم در کلاس یا معاون و مدیر در مدرسه را مشاهده می‌کند سعی دارد مانند او باشد چون مانند پوشش معلم داشتن نوعی "کلاس و لاکچری" بودن برای دانش آموزان محسوب می‌شود.

محمدی تصریح کرد: حداقل انتظار این است که آموزش و پرورش به موضوعات مطرح شده توجه جدی داشته باشد.

با این وجود شاید سراغ تک‌تک والدین دانش‌آموزان برویم نظر مشابهی را داشته باشند که شاید از دید آموزش و پرورش پنهان مانده است.

در این راستا اعظم حمزه‌ئی معاون پرورشی تربیت بدنی ناحیه یک زنجان؛ در گفتگو با خبرنگار موج رسا با بیان اینکه پوشش معلمان در مدرسه باید مناسب باشدگفت: متاسفانه با تاکیدات و تذکرات که به برخی معلمان، معاونین و مدیران درباره پوشش مناسب ارائه شده است باز شاهد نادیده گرفتن قوانین مدرسه در این مورد هستیم و این مسئله در مدارس و قشر زحمت کش جامعه که معلمین هستند جدی گرفته نمی‌شود.

وی با بیان اینکه صحبت‌هایی که با حراست آموزش و پرورش در قالب عدم رعایت حجاب و پوشش مناسب  در مدارس درباره پوشش معلمین انجام شده است گفت: تصمیماتی توسط عوامل مربوطه اخذ شده که بر اساس ارسال نامه محرمانه برای همکارانی که به بحث عفاف و حجاب اهمیت نداده و با پوششی نامناسب در مدارس حضور دارند در نظر گرفته شده است که متوجه شوند این رفتار در شان یک معلم، مربی، معاون و مدیر مدرسه نیست و از آنجا که قشر معلم الگو برای دانش آموزان محسوب می‌شوند باید به این مهم توجه داشته باشند.

معاون پرورشی تربیت بدنی ناحیه یک زنجان با بیان اینکه پوشش یک فرد در جامعه از جمله یک معلم در داخل مدرسه و در خارج از محیط آن نباید تغییر کند ابراز کرد: برخی معلمان در محیط مدارس پوشش مناسب دارند ولی خارج از آن محیط شئونات اسلامی را رعایت نمی‌کنند باید در نظر داشت که حفظ شئونات اسلامی در داخل و خارج از مدرسه مهم است و معلمان در نظر داشته باشند که چه در داخل مدرسه و چه در خارج از مدرسه رصد می‌شوند و با افراد متخلف برخود می‌شود.

حمزه‌ئی با اشاره به اینکه برای دانش آموز نباید دوگانگی شخصیتی درباره طرز پوشش، عدم حفظ شئونات اسلامی درباره یک معلم به وجود آید  گفت: این رفتارها و ناهنجاری‌ها از افرادی که به عنوان الگو یک جامعه هستند شیرازه ذهنی دانش آموزان را بر آشفته می‌کند و در تربیت آن‌ها تاثیر می‌گذارد و روح و روان دانش آموز را به هم می‌ریزد.

وی تصریح کرد: در گزینش معلمان طرز پوشش و رفتار در مدارس لحاظ و تاکیدات فراوان شده است ولی برخی معلمین زمانی که استخدام می‌شوند به این مسائل پایبند نیستند.

معاون پرورشی تربیت بدنی ناحیه یک زنجان اضافه کرد: پوشش معلمان در مدارس به صورت جدی پیگیری خواهد شد.

رعایت پوشش مناسب در محیطی مانند مدرسه امری مهم است افرادی که وارد این محیط می‌شوند به عنوان دانش آموز، معلم، مربی، معاون و مدیر مدرسه مستلزم به رعایت قوانین پوششی در مدرسه هستند.

باید در نظر داشت اقشاری مانند معلم چون بیشتر محیط مدرسه با دانش آموزان مواجه است باید خود را به عنوان الگوی مناسب در مدرسه مطرح کرده و شئونات اسلامی و عفاف و حجاب را رعایت کنند. رعایت حجاب نه تنها در مدرسه بلکه خارج از آن نیز باید رعایت شود.

 

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر