والدین مهمترین عامل سعادت و یا شقاوت فرزندان هستند
مجید مرادی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا»گفت: انسان موجودی تربیتپذیر و قابل تغییر است و تربیت عبارت است از هدایت و رشد همه جانبهی شخصیت فرد که شامل ابعاد مختلف جسمانی، شناختی، عاطفی، رفتار فردی و رفتار اجتماعی میشود.
بیشتر بخوانید
وی با بیان اینکه شخصیت هر فرد ۴۰ درصد در خانواده و ۶۰ درصد در اجتماع شکل می گیرد، گفت: قسمتی از شخصیت وراثتی است که تحت تاثیر حالات روانی مادر در دوران جنینی قرار دارد و سبک زندگی خانواده و نوع رفتار و تعامل پدر و مادر در رشد یک کودک و نوجوان تاثیرگذار است و والدین مهمترین نقش را در سلامت و رشد جسمی و روحی داشته و مهمترین عامل سعادت و یا شقاوت فرزندان خود هستند.
مرادی تصریح کرد: بیشترین شکلگیری شخصیت در اجتماع متأثر از همسالان و دوستان است و مابقی تعاملات فرزندان در جامعه، فضای مجازی و کلیه مکانهایی که فرزندان ما در آن آمد و شد دارند در شکلگیری شخصیت فرزندان ما اثر گذارند.
وی تصریح کرد: فراوانی توصیههای دینی درباره جایگاه خانواده و لزوم توجه والدین به تربیت دینی فرزندان روشن و بینیاز از تکرار است، آنچه محتاج تبیین است، روشها و راهکارهای ارتقاء و بهبود تربیت دینی در خانواده، بهویژه متناسب با ویژگیهای جهان معاصر است.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان ابهر گفت: در دورانی که دانشآموزان ما در عصر تکنولوژی و انفجار اطلاعات قرار گرفتند، آشنایی خانوادهها با روشهای تربیتی مختص زمان حاضر و نحوه برخورد با فرزندان که دارای ویژگیهای رفتاری و شناختی خاصی هستند، بیش از گذشته اهمیت یافته است.
این مسئول با بیان اینکه انجمن اوليا و مربيان مظهر همکاری خانه و مدرسه در امر تعليم و تربيت کودکان و نوجوانان است گفت: خانه و مدرسه دو نهاد تربيتی مهم به شمار میآيند که در صدر عوامل تأثيرگذار بر روند رشد و تکامل رفتار و منش دانشآموزان در جامعه قرار داشته از اين رو مهمترين عامل در تربيت و رشد فکری و اخلاقی، هماهنگی و همسويی نظری و عملی ميان مربيان و خانواده است.
وی با اشاره به اهمیت و ضرورت تشکیل انجمن اولیا و مربیان در مدارس گفت: یکی از مؤثرترین روشها برای جذب و جلب مشارکت والدین و مربیان مدارس، توسعه انجمنهای اولیاء و مربیان در سطح کلیه آموزشگاهها است و هدف از انجام این کار آن است که برای اولیاء و دیگر اعضای انجمن موقعیتی فراهم آید تا خدمات شایستهتری ارائه کنند.
مرادی در پایان گفت: مطالبهگری خانوادهها از طریق انتخاب اعضای شورای انجمنها و انتقال نقطه نظرات خود به ایشان نقش مهمی در تحقق اهداف آموزشی، تربیتی و همافزایی آموزشهای رسمی و غیررسمی در خانه و مدرسه دارد و اعضای انجمن اولیا و مربیان در مدارس به عنوان رابط باید مطالبهگر خانوادهها در مسائل آموزشی و تربیتی باشند و از سوی دیگر مدیران مدارس نیز می توانند به منظور کیفیتبخشی به فعالیت مدارس از والدین کمک بگیرند.
انتهای خبر/