logo
امروز : دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۴۵
[ شناسه خبر : ۳۲۹۰۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
مسئول هیئت مذهبی اجتماعی اباصالح (عج) نابینایان زنجان در گفتگو با موج‌رسا:

درصد کمی از معابر عمومی زنجان برای نابینایان مناسب سازی شده است

درصد-کمی-از-معابر-عمومی-زنجان-برای-نابینایان-مناسب-سازی-شده-است
مسئول هیئت مذهبی اجتماعی اباصالح (عج) نابینایان زنجان مناسب سازی معابر عمومی را از مهمترین دغدغه‌های روشندلان در استان زنجان عنوان کرد و گفت: درصد کمی از معابر عمومی زنجان برای نابینایان مناسب سازی شده است.

رضا عابدینی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» با بیان اینکه مناسب سازی معابر عمومی از مهمترین دغدغه‌های روشندلان است گفت: اگرچه شهرداران، فرمانداران و بخشداران به اندازه توان خود جهت بهبود اوضاع تلاش می‌کنند اما انتظار داریم آن دسته از برنامه‌های اجرایی خود را که مانعی برای معلولان منجر می‌شود را به سازمان بهزیستی اعلام کنند تا اطلاع رسانی‌های لازم به جامعه هدف انجام شود.

بیشتر بخوانید

عابدینی تصریح کرد: متاسفانه قانون مناسب سازی درباره نابینایان یا کم بینایان در جامعه اجرا نمی‌شود و انتظار بیشتری از دستگاه‌های مربوطه داشتیم. تاکنون فقط  درصدی از اماکن عمومی در استان زنجان ویژه نابینایان مناسب سازی شده‌اند و برخی مسئولین هیچ توجهی به حوزه معلولان ندارند.

وی افزود: ما بارها این درخواست را از نهادهای مرتبط داشتیم ولی هیچگاه جنبه عملیاتی به خود نگرفت و معلولان به ویژه نابینایان و کم بینایان همچنان با مزاحمت‌هایی چون کنده کاری و گودی، نصب داربست، سد معبر دست فروشان و مغازه داران در پیاده‌روها مواجه‌اند.

مسئول هیئت مذهبی اجتماعی اباصالح (عج) نابینایان زنجان عنوان کرد: همچنین پله‌های برخی ادارات بلند و طولانی است و تعبیه نامناسب آسانسور در برخی ادارات نیز اسباب زحمت جامعه هدف بهزیستی یا همراه آن‌ها می‌شود. ما نمی‌خواهیم کاسبی یا نان کسانی را مختل کنیم، هدف ما این است به گونه‌ای عمل شود که مانعی برای رفت و آمد جامعه هدف بهزیستی نباشد.

قانون اشتغال نابینایان در زنجان اجرا نمی‌شود

عابدینی ابراز کرد: بحث اشتغال نابینایان را از دیگر مسائل مهم این قشر است طبق ماده ۲۷ درباره نابینایان فاقد شغل هست که اجرایی نمی‌شود تا این قشر حداقل حقوق موجود را دریافت کنند.

وی گفت: از مسئولان مربوطه خواهش می کنیم در شوراهای اداری استان و در کمیته‌های برنامه‌ریزی موضوع ۳ درصدی اشتغال نابینایان را لحاظ کنند.

مسئول هیئت مذهبی اجتماعی اباصالح (عج) نابینایان زنجان تاکید کرد: مبادا به این تصور که اشتغال روشندلان موجب افت کاری دستگاه مربوطه می‌شود از استخدام آن‌ها خودداری کنند. موارد بسیاری از موفقیت‌های نابینایان را در شغل‌های مختلف (از اپراتوری مخابرات ادارت مختلف گرفته تا دبیری، نویسندگی، وکالت، سردبیری و رشته‌های مختلف ورزشی) استانی و کشوری شاهد هستیم که به اصطلاح مثل موشک کار می‌کنند و بسیار موفق هستند.

عابدینی تصریح کرد: اگر ادارات و شرکت‌های زنجان اپراتورهای تلفن خود را از نابینایان و کم بینایان انتخاب کنند تعدادی از نابینا و کم بینا مشغول بکار می‌شوند. البته ابهت و شخصیت این قشر به تلفنچی بودن نیست اما با توجه به شرایط فعلی کشور این نیز می‌تواند کارساز باشد. حتی با روی کار آمدن تلفن گویا، باز هم به یک اپراتور نیاز است.

وی با گلایه از برخی مسئولان که وعده می‌دهد و عمل نمی‌کنند، گفت: این دسته از مسئولان بدانند که ما به پست شان و به قولشان اعتماد می‌کنیم تا باری از دوش معلولان جامعه برداشته شود اما علیرغم پیگیری‌های ما همچنان به قول‌هایشان عمل نمی‌کنند.

مسئول هیئت مذهبی اجتماعی اباصالح (عج) نابینایان زنجان افزود: اگرچه تعامل‌مان با بیشتر مسئولان به نسبت خوب است و یکی از نکات مثبت این تعاملات این است که پشت درب هیچ مسئولی نمانده‌ایم.

عابدینی تاکید کرد: جا دارد همین جا از بهزیستی استان به ویژه مدیریت آن و بهزیستی شهرستان زنجان همچنین آموزش و پرورش استان اداره تبلیغات اسلامی استان و شهرستان که پا به پای ما در پیشبرد اهداف مورد نظر همراهی و همکاری می‌کنند.

وی در ادامه به مشکلات بیمه‌ای نابینایان در زنجان اشاره و اظهار کرد: انتظار داریم بیمه تکمیلی ما هم مثل بیمه تکمیلی جانبازان عزیز باشد و از پرداخت هزینه‌های بیمه‌ای معاف باشند.

مسئول هیئت مذهبی اجتماعی اباصالح (عج) نابینایان زنجان ازدواج و مسکن را از دیگر مسائل و مشکلات نابینایان عنوان کرد و افزود: متاسفانه برخی خانواده‌ها تمایلی به ازدواح با یک نابینا ازدواج ندارند در حالی که نابینایی مسری نبوده و خودم نابینا هستم با یک خانم بینا ازدواج کردم و دو فرزند سالم دارم یا موردهای داشتیم که زن و شوهر هر دو نابینا بودند اما فرزندانشان سالم‌اند و در بهترین دانشگاه‌های ایران و حتی جهان هم تحصیل می‌کنند.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر