logo
امروز : یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۳:۲۸
[ شناسه خبر : ۳۲۷۴۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
مدیر اجرایی اندیشکده زیست شهر:

ابهر ظرفیت تبدیل شدن به یک زیست شهر مولد را دارد

ابهر-ظرفیت-تبدیل-شدن-به-یک-زیست-شهر-مولد-را-دارد
مدیر اجرایی اندیشکده زیست شهر گفت: از مسئولان استان زنجان خواسته شده که زمین‌های درجه ۳ جهت ایجاد زیست شهر مولد شناسایی کنند بنابراین ابهر می‌تواند یک زیست شهر مولد باشد.

سیدامیرحسین کمالی‌تقوی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» گفت: نگاه ما یک نگاه آمایش سرزمینی متفاوت است، طرح «زیست شهر مولد» از جمله طرح‌هایی است که توسط جمعی از محققین حوزه و دانشگاه به‌منظور رفع معضل زمین و مسکن در سال‌های اخیر مطرح شده، طرحی که پژوهشگران آن مدعی موثر بودنش هستند و تاکید دارند با پیاده‌سازی درست این طرح، می‌توانیم شهرسازی را طبق الگوی ایرانی- اسلامی پیش ببریم.

بیشتر بخوانید

وی تصریح کرد: در شهرهای کنونی کشاورزی، کارخانه‌ها، مراکز خرید، محل سکونت هر کدام در سمتی هستند و عملا مرد در خانواده حضور ندارد و این نظام خانواده را مختل کرده است و قرارگیری این نظامات اجتماعی در یک قسمت باعث می‌شود چرخ‌دنده‌ها به نفع خانواده‌ها خواهد بود.

کمالی تقوی افزود: در شهرستان ابهر طبق گفته کارشناسان ۹۰ درصد زمین‌ها درجه ۱ و ۲ و غیرقابل سکونت بوده و سکونت در آن‌ها امنیت غذایی را از بین می‌برد.

مدیر اجرایی اندیشکده زیست شهر گفت: از مدیران استانی زنجان خواسته شده تا با کمک مشاورانی که اشراف به منطقه دارند زمین‌های درجه ۳ را یافته که ایجاد این شهرهای جدید باعث کاهش قیمت زمین، مسکن و حفظ بنیان خانواده و اشتغال‌زایی برای خانواده‌ها خواهد شد.

وی ضمن اشاره به‌ اینکه یکی از کاربری‌های کشاورزی کمک معیشتی و کارگاه‌های اشتغال خانگی هستند، گفت: بسیاری از مردم زمانی که از کارگاه‌های اشتغال خانگی سخن به‌ میان می‌آید تصور می‌کنند منظور ما سبزی خردکنی و تهیه ترشی است، اما ما حدود ۱۴ سرفصل برای تولیدات خانگی تعریف کردیم و باید گفت که به‌ راحتی می‌توان خط تولید صنعت را به‌صورت کوچک مقیاس در منازل ایجاد کرد، همانند چین که بخش زیادی از لوازم جانبی موبایل را به‌جای تولید در کارخانه در منازل تولید می‌کنند.

این عضو کارگروه ویژه مسکن ریاست جمهوری گفت: تاکید ما بر این است که در فاصله‌ای دور از مراکز اصلی جمعیتی و جایی که روستا هم نباشد، توسعه منفصل رخ دهد و از مراکز جمعیتی فعلی هم دور باشد تا مهاجرت معکوس جمعیتی رخ دهد و توازن آمایش سرزمین هم به وجود آید.

وی ضمن تاکید بر اینکه از نظر سرزمینی، مشکل زمین نداریم، گفت: طبق محاسباتی که انجام دادیم هزینه مستقیم توسعه افقی شهر به‌دلیل زیرساخت و سایر مسائل حدود ۷۰ درصد بیشتر از مرتفع‌سازی است، اما به‌دلیل اینکه در مرتفع‌سازی باید الزاماتی چون آسانسور، تکنولوژی پیشرفته ساخت و دیگر الزامات را در نظر گیریم، بنابراین ساخت خانه به‌ صورت تک طبقه ۳۰ تا ۴۰ درصد ارزان‌تر از آپارتمان‌سازی است.

این مسئول تصریح کرد: این مسئله و زمان پیاده‌سازی آن به همت مسئولین بستگی دارد. در حال حاضر در برخی استان‌ها از جمله یزد روند واگذاری زمین به مردم به‌خوبی در حال طی شدن است و در شهرستان طبس هم اقدامات خوبی انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه در روستای قشلاق زنجان نیز این طرح سال‌های پیش با طرح بسیار خوبی اجرا شده است.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر