logo
امروز : یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۲:۰۲
[ شناسه خبر : ۳۲۶۶۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 7 دقیقه ]
تقاطع غیر‌همسطح زنجان با حرکت لاک‌پشتی پیشرفت می‌کند؛

آرزوی دیرینه دانشگاه زنجان دور یا نزدیک!

آرزوی-دیرینه-دانشگاه-زنجان-دور-یا-نزدیک!
بعد از گذشت یک سال از افتتاح، تنها یک دیوار از پروژه پل غیر همسطح دانشگاه زنجان احداث شده و پروژه با حرکت لاک‌پشتی در حال پیشروی است.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» عملیات اجرایی تقاطع غیر هم‌سطح ورودی دانشگاه زنجان ۶ شهریور ۱۴۰۱ آغاز شد؛ اعتبار مورد نیاز برای پروژه تقاطع غیرهمسطح ورودی دانشگاه زنجان جزو مصوبات سفر رئیس جمهور به استان بود و قرار بود از محل اصلاح نقاط حادثه خیز راهداری مبلغ آن تامین شود. طبق وعده‌ای که در زمان افتتاح این پروژه داده شد مقرر شد تا بر اساس برنامه‌ریزی، این پروژه در مدت زمان یک سال تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

بیشتر بخوانید

تکمیل این پروژه آثار و فواید مثبت بسیاری خواهد داشت که مهترین آن راحتی تردد در مسیر منحرف شده به دانشگاه زنجان است، چراکه جاده قدیم زنجان میانه محل تردد چند ده روستا با جمعیت چند هزار نفری است از سویی دیگر بسیاری از مسافرانی که قصد عزیمت به مرکز کشور را از استان‌های شمالغرب همچون اردبیل، تبریز، ارومیه به مرکز کشور را دارند مسیر زنجان به میانه را انتخاب می‌کنند، که تمام این عوامل سبب حجم بالای تردد در این محور قدیمی می‌شود.

با این حال احداث پل غیر هم‌سطح ورودی دانشگاه زنجان یکی از تصمیمات و اتفاقات خوبی بود که بعد از سال‌ها در مسیر زنجان به میانه رقم خورد. اما انتظاری که می‌رفت این بود که پروژه در مدت مقرر و البته کوتاهی به اتمام برسد، چراکه بعد از گذشت یک سال بهم‌ریختی موجود در این منطقه همچنان موجود است و هنوز پروژه آنطور که باید پیشرفت نکرده است از سویی دیگر سبب باریک شدن عرض جاده و سختی عبور و مرور نیز شده و رانندگان نیز در انتظار تکمیل و بهره‌برداری از این پل هستند.

اولین وعده: سر یک سال

با این حال مدیرکل وقت راه و شهرسازی استان زنجان در مراسم افتتاح پل دور‌برگدان دانشگاه زنجان ۶ شهریور ماه ۱۴۰۱ به اهمیت و جایگاه دانشگاه زنجان اشاره کرده و گفته بود: دانشگاه زنجان یکی از دانشگاه‌های پرافتخار کشور است که در زمینی به مساحت ۴۴۰ هکتار احداث شده است. 

وی اذعان کرده بود: دانشگاه زنجان یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های شمال‌غرب کشور است که بیش از ۱۵ هزار دانشجو در مقاطع مختلف از سراسر کشور دارد و جمعیت ساکن در این دانشگاه، در گستره یک شهر است. 

وی بر لزوم استقرار تقاطع غیرهم‌سطح در این محور اشاره کرد و گفته بود: تقاطع همسطح ورودی دانشگاه زنجان ایمن سازی شده بود و از مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان زنجان اعتباری از محل طرح‌های نقاط حادثه خیز اداره‌کل راهداری برای این پروژه تامین شده است. 

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان متذکر شد: این طرح در تسهیل فرآیند عبور و مرور و کاهش تصادفات رانندگی در این محور موثر خواهد بود. 

بیات‌منش به زمان بهره‌برداری این پروژه اشاره کرده و گفته بود: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده، پروژه طی بازه زمانی ۱۲ ماهه در هفته دولت سال آینده و یا هفته دفاع‌مقدس به بهره‌برداری می‌رسد.

حال که امروز ۱۱ مهر ۱۴۰۲ است تنها یکی از دیواره‌های این پروژه احداث شده است هنوز افتتاحی انجام نگرفته است، البته نباید ناگفته بماند پروژه فعال است و اقداماتی در راستای ادامه کار انجام می‌شود و احتمالا کنده‌کاری‌های مربوط به احداث دیواره دوم نیز در این روزها آغاز شود.

تخصیص اعتبارات زمان‌بر است

با این حال در پیگیری خبرنگار موج‌رسا از معاون عمرانی استاندار زنجان، سید محمد شعاعی در خصوص مسائل مطرح شده پیرامون پروژه تقاطع غیر همسطح دانشگاه زنجان اظهار داشت: بحث پیشرفت این پروژه، فقط بحث عوامل اجرایی نیست.

وی افزود: اولین عامل تاثیرگذار بر پروژه منابع اعتباری در نظر گرفته شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری زنجان گفت: برای این پروژه ۲۰ میلیارد تومان مصوبات سفر در نظر گرفته شد که از این میزان؛ ۵ میلیارد تومان مقرر شده بود تا از طریق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، ۵ میلیارد تومان از محل نفت، ۱۰ میلیارد تومان تومان نیز از طریق معاونت راهداری وزارت راه و شهرسازی پرداخت شود.

وی ادامه داد: ۵ میلیارد تومان از طریق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی پرداخت شد؛ اعتبار نفت با توجه به بخشی که در اختیار استاندار بود از ۵ به ۱۲.۵ میلیارد تومان تغییر کرد، ۱۰ میلیارد تومان معاونت راهداری نیز اخیرا واریز شده است.

شعاعی اذعان کرد: نسبت به ۲۰ میلیارد تومان مصوب اجرای پروژه نیز؛ طرح گران‌تر بود و مشکلات خاص خود را داشت، با این وجود طرح چندان طرح خوب و مناسبی نبود بنابراین طرح بهینه شد و چند بار به مناقصه رفت و در نهایت قیمتی که توسط پیمانکار ارائه شد به ۱۰۰ میلیارد تومان رسید.

وی خاطر نشان کرد: اما پیمانکاری که در حال حاضر در حال کار بر روی این پروژه است با ۷۰ میلیارد تومان در حال انجام عملیات پروژه است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری زنجان گفت: منابع اعتباری ۷۰ میلیارد تومان را پیگیری شدیم و اخیرا در سفر آقای منصوری و نماینده معاونت راهداری مقرر شد علاوه بر ۱۰ میلیارد(مبلغی که مقرر است از طریق معاونت راهداری پرداخت شود) ۲۰ میلیارد نیز راهداری اختصاص دهد که تا آخر مرداد این رقم جذب می‌شود‌.

وی اذعان کرد: با این شرایط میزان مبالغی که باید به پروژه پرداخت شود از طریق شرکت نفت به ۱۲.۵ میلیارد تومان، راهداری ۳۰ میلیارد تومان و در نهایت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به ۵ میلیارد تومان رسید. با این حال از اعتبار گلوبال که آقای منصوری نیز قول داده‌اند بحث مالی تقاطع غیر همسطح تکمیل شده است و به لحاظ تامین مالی مشکلی وجود ندارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری زنجان گفت: بحث مالی که تصویب می‌شود باید فرایند مالی خود را طی کند تا تزریق در پروژه انجام شود بنابراین بعد از تزریق اعتبار در پروژه؛ پیمانکار می‌تواند از پول استفاده کرده و پروژه را آغاز و ادامه نماید.

وی بیان کرد: با ۱۲.۵ میلیارد تومان اعتبار از محل نفت مقرر شده تا دیوار‌های پروژه غیر همسط دانشگاه زنجان از عرشه تکمیل شود. البته هنوز این مبلغ دست استان نیست؛ ابتدا باید کار انجام و به اتمام برسد تا صورت وضعیت توسط پیمانکار ارائه شود و سپس اقدامات بعدی پیگیری شود.

شعاعی با بیان اینکه شرکت جهاد نصر به لحاظ تشکیلات جزو مجموعه شرکت‌های قوی است و کار‌های که شرکت جهاد نصر عهده‌دار اجرایش می‌شود معمولا دولتی است گفت: بنابراین منابع تامین مالی پروژه‌ها دولت می‌شود و زمانی که منابع مالی دولت باشد تخصیص اعتبارات زمانبر شده و پیمانکار درگیر می‌شود.

وی گفت: به هر حال ما پیگیر می‌کنیم تا برنامه زمان‌بندی اجرای پروژه را با توجه وضعیتی که جدیدا قول داده‌اند تغییر دهیم.

پیگیری جذب منابع ملی

و اما طبق آخرین پیگیری احمد خداوردی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان به موج‌رسا گفت: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان به دنبال جذب منابع تکمیلی که به صورت ملی می‌باشد؛ است.

وی گفت: هرچند کارگاه پیمانکار در حال حاضر فعال است اما اگر اعتبارات سال ۱۴۰۲ که در حال مبادله موافقت‌نامه و ابلاغ است تخصیص یابد؛ کارگاه فعالتر خواهد شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان پیرامون میزان اعتبار لازم برای تکمیل پروژه نیز گفت: به دلیل اینکه اطلاعات ملی کاملی نگرفتیم نمی‌توان عدد و رقمی اعلام کرد.

 

 

انتهای خبر/

نظرات
[ نام : بختیاری ] [ ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳ ]
زنجان که در گذشته قوی ترین استان ایران بوده و وسعت و قدرت نفوذ بالایی داشته ولی الان متاسفانه ضعیف ترین استان هست بخصوص توجهی به شهرستانهای خود ندارد و هر روز بدتر از دیروز داره عقب می افتد که باعث تاسف است ولی دم استاندار فرهیخته گرم که مقام اول را در بین استانداران آورد باعث خرسندی ما شد در خصوص دانشگاه زنجان نیز این دانشگاه هیچ توجهی به بومیان استان خود ندارد بخصوص شهرستانی های بومی خود به افغانها خوابگاه می دهد ولی به دانشجویان شهرستانی بومی خودش نه واقعا جای تاسف دارد
فرم ارسال نظر

اوقات شرعی زنجان

  • اذان صبح : ۰۴:۴۵
  • طلوع آفتاب : ۰۶:۰۹
  • اذان ظهر : ۱۲:۰۶
  • غروب آفتاب : ۱۸:۰۳
  • اذان مغرب : ۱۸:۲۱
  • نیمه شب شرعی : ۲۳:۲۴