logo
امروز : شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۴۶
[ شناسه خبر : ۳۲۶۲۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]

گنج صنایع دستی، آمیخته با رنج تولید

گنج-صنایع-دستی،-آمیخته-با-رنج-تولید
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان زنجان گفت: با توجه به اهمیت اشتغال‌زایی در اقتصادهای در حال توسعه؛ شناخت حوزه‌هایی که بتواند با منابع کوچک، اشتغال‌زایی پایدار ایجاد کند، اهمیت دارد.

مهدی باقری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» با اشاره به اینکه تمام کشورهای جهان به تاثیر صنایع دستی در پیشرفت گردشگری پی‌برده‌اند، اظهار داشت: چراکه در عمل دریافته‌اند که صنایع دستی یکی از عوامل موثر در جلب و جذب گردشگر در تمام گرایش‌های ملی، منطقه‌ای و داخلی است.

بیشتر بخوانید

وی افزود: صنعت توریسم و گردشگری نیز بر توسعه و رشد صنایع دستی و بهبود کیفیت آن نقش ویژه دارد.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان زنجان با اشاره به اینکه اشتغال نیازمند توسعه کارآفرینی و سرمایه‌گذاری است، گفت: با توجه به اهمیت اشتغال‌زایی در اقتصادهای در حال توسعه؛ شناخت حوزه‌هایی که بتواند با منابع کوچک، اشتغال‌زایی پایدار ایجاد کند، اهمیت می‌یابد.

 وی با بیان اینکه صنایع‌دستی نقش مؤثری در اقتصاد محلی و ملی دارد، گفت: عمده‌ترین نقش آن در زمینه فروش محصولات صنایع دستی به دوستداران و گردشگران می‌باشد. به عبارتی از دلایل اصلی توجه به صنایع دستی می‌توان به نقش آن در معیشت پایدار خانوار، اشتغال نیروی انسانی، دسترسی به مواد اولیه ساده و ارزان، پر‌کردن اوقات فراغت و بیکاری افراد، جلوگیری از مهاجرت‌های گسترده فصلی و بالاخص کاهش فقر اشاره کرد.

باقری با اشاره به اینکه استعدادهای فرهنگی بالقوه‌ای که انسان در صنایع‌دستی به ارث گذاشته است، رونق بخشیدن به تولید و فروش صنایع دستی اقوام در مقصدهای گردشگری دو هدف عمده را محقق می‌کند، عنوان کرد: معرفی فرهنگ سرزمین مقصد به جامعه و درآمدزایی و توسعه اقتصادی جامعه محلی از جمله این اهداف است.

وی با اشاره به اینکه صنایع دستی و گردشگری متکی به منابع و نیروهای داخلی است و حداقل نیاز بسیار اندکی به واردات مواد اولیه یا تکنولوژی‌های پیچیده دارد، گفت: در صورتی که این محصولات به سایر کشورها صادر شوند، ارز خارجی، اشتغال‌زایی و دستیابی به رشد اقتصادی و در نهایت توسعه پایدار و افزایش درآمد سرانه ملی به دست می‌آید. 

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان زنجان با بیان اینکه یکی از بهترین راه‌های رسیدن به توسعه اقتصادی در ایران، بهره‌گیری از ظرفیت‌های صنایع دستی و گردشگری است، گفت: امروز گردشگری در این زمینه معنا و مفهوم تازه یافته است.

وی خاطر‌نشان کرد: از آنجا که صنایع دستی از جنبه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و هنری جایگاه ویژه‌ای در زندگی انسان‌ها و نیز در ابعاد ملی دارد، توسعه آن از جنبه‌های گوناگون قابل بررسی و تعمق است.

باقری با اذعان به اینکه این صنعت از جمله صنایعی به شمار می‌رود که از ظرفیت‌های لازم برای توسعه سرمایه‌گذاری و ایجاد کسب و کارهای مولد برخوردار است، گفت: صنایع دستی با قابلیت اشتغال مفید و تولید مؤثر، می‌تواند نقشی تأثیرگذار بر افزایش سرانه ملی داشته باشد.

وی با بیان اینکه توسعه گردشگری و صنایع‌دستی از اولویت‌های مهم وزارت میراث فرهنگی و گردشگری است، خاطر‌نشان کرد: در این راستا تلاش مضاعف خود را برای رونق‌بخشی به صنایع‌دستی انجام می‌دهیم اما به سرانجام رسیدین این اقدام همراهی و حمایت دیگر مسئولان دستگاه‌های اجرایی را می‌طلبد و حتی گاها در این مسیر مشکلاتی وجود دارد و فعالان این عرصه را با مسائلی مواجه می‌کند که قطعا بر روی تولید بیشتر و بهتر نیز موثر می‌باشد.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر