logo
امروز : دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۴۱
[ شناسه خبر : ۳۲۴۲۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
سد‌ها تشنه آب هستند؛

تاثیر پدیده ال‌نینو بر میزان بارندگی‌ها در زنجان

تاثیر-پدیده-ال‌نینو-بر-میزان-بارندگی‌ها-در-زنجان-
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان گفت: با رخداد پدیده ال‌نینو بارش‌های خوبی را برای پاییز و زمستان امسال در استان پیش‌بینی می‌کنیم.

اکبر باقری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» با اشاره به رسالت‌های شرکت آب منطقه‌ای اظهار داشت: رسالت اول؛ حفاظت از منابع آبی آبخوان‌ها و دشت‌ها و رسالت دیگر بحث تامین آب تمام بخش‌های شرب، صنعت و کشاورزی است و در بحث تامین آب از منابع سطحی، ۴ سد تهم ،گلابر، تالوار و کینه ورس را تامین کننده بخشی از نیاز آبی شهرستان‌های ابهر، خرمدره، زنجان و خدابنده عنوان کرد.

بیشتر بخوانید

وی تصریح کرد: سد بلوبین اسفند امسال طبق برنامه زمان‌بندی راهبردی وزارت نیرو با هدف تامین آب شرب شهرهای حلب، زرین آباد و ۹۲ روستای اطراف، صنعت و حق آبه زیست محیطی آبگیری خواهد شد.

باقری در ادامه افزود: سدمراش نیز با حجم ۴۰ میلیون مترمکعب شهرهای دندی و ماهنشان و 122 روستای اطراف را پوشش می دهد و ۶۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای شهریور سال آتی به شرط تامین منابع مالی به آبگیری خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان خاطر نشان کرد: تا ۱۰ روز آینده عملیات اجرایی سد ایالو به اتمام رسیده و به بهره‌برداری خواهد رسید و خط آبرسانی ایالو به شهر دندی و چندین روستا نیز تا روزهای آتی به اتمام می‌رسد و با بهره‌برداری از این سد و خط انتقال آن، آب شرب منطقه تامین خواهد شد.

دبیر شورای حفاظت از منابع آب استان زنجان در خصوص وضعیت سدها با توجه به بارش‌های پیش رو گفت: آورد سد تهم و گلابر و تالوار نسبت به سال قبل افزایش و سد کینه‌ورس نسبت به سال قبل کاهش داشته است که این بدلیل پراکندگی بارش‌ها اتفاق افتاده است.

وی با ابراز امیدواری از پدیده ال نینو که بارش‌های خوبی را در پاییز و زمستان به همراه خواهد داشت، گفت: مهم‌ترین وظیفه سدها جمع‌آوری و مهار سیلاب‌ها در وقوع بارش‌ها، جهت ذخایر آبی و جلوگیری از خسارات سیل است.

وی به بحث تغذیه مصنوعی هم در زمان بارش برف و باران در دشت‌های مختلف استان اشاره کرد و افزود: هم زمان با بارش‌ها، آب‌های حاصله به سمت حوضچه‌های تغذیه مصنوعی هدایت می‌شود تا به نوعی سفره‌های آب زیرزمینی تغذیه شوند و آبخوان‌ها تقویت گردند.

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر