logo
امروز : جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۳۷
[ شناسه خبر : ۳۲۱۲۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان:

وصول حقوق دولتی معادن استان زنجان ۳۲۰ درصد رشد کرد

وصول-حقوق-دولتی-معادن-استان-زنجان-۳۲۰-درصد-رشد-کرد
مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: وصول حقوق دولتی معاون استان زنجان در طی ۵ ماهه اول امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳۲۰ درصد رشد داشته است.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» فعالان معدنی قائل به پرداخت حقوق دولتی معادن هستند و معتقدند باید جلوی فرار از پرداخت آن گرفته شود. اما باید بستری فراهم شود تا معادن بیشتری در مدار تولید قرار گرفته و میزان استخراج و صادرات نیز بیشتر شود تا حقوق دولتی هم بیشتر شود.

بیشتر بخوانید

بنابراین دریافت‌های دولت از معادن زمانی بیشتر می‌شود که تولید بیشتر شده باشد، معادن جدید وارد مدار شود، قیمت محصولات افزایش یابد یا صادرات توسعه پیدا کند، در این شرایط دولت می‌تواند پیش‌بینی کند با توجه به بسترسازی های انجام شده یکی از این موارد محقق، عایدی معدن بیشتر و حقوق دولتی بیشتر شود.

با این وجود حقوق دولتی معادن مصارف خاص خود را دارد و باید در جای خود هزینه شود، آنچه از این محل به خزانه واریز می‌شود، باید ۶۵ درصد آن به وزارت صمت در راستای بسترسازی فعالیت‌های معدنی بازگردد، ۱۵ درصد آن صرف فعالیت‌های عمرانی در شهرها و روستاهای مسیر معادن شود، ۱۲ درصد آن در اختیار سازمان منابع طبیعی به‌منظور بازسازی و احیا مناطق قرار داده شود، پنج درصد آن به صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی به‌منظور ارائه تسهیلات به واحدهای معدنی داده شود و سه درصد دیگر نیز به سازمان نظام مهندسی معدن برای انجام وظایف قانونی و نظارت بر فعالیت‌های معدنی تعلق گیرد.

با این شرایط وقتی سهم ۱۵ درصدی حقوق دولتی معادن به روستاها و شهرهای مسیر معادن پرداخت نشود، افراد ساکن در این مناطق به معارضان محلی تبدیل می‌شوند و بر توسعه فعالیت‌های معدنی و در نتیجه رشد و توسعه این مناطق سنگ‌اندازی خواهند کرد. 

با تمام این‌ها استان زنجان یکی از استان‌های معدن‌خیز کشور است به طوری که ۳۶۵ معدن با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد ریال در استان فعال است که این معادن در استان برای سه هزار و ۱۰۰ نفر اشتغالزایی کرده است.

با تمام این‌ها دریافت حقوق دولتی معادن یکی از مسائلی است که همواره در استان زنجان مطرح است و پرداخت نشدن آن حاشیه‌هایی را در پی داشته است. 

این در حالی است که وجود برخی مشکلات در روستاهایی که معادن در آن‌ها واقع و یا اینکه این روستاها‌ متاثر از آن‌ها هستند همچون شهرستان معدن‌خیز ماهنشان صدای مطالبه مردم در راستای رسیدگی به برخی مسائل همچون راه‌های روستایی که زیر بار کامیونداران له شده را در آورده است در حالی که دریافت این حقوق و مصرف کردن آن در چنین‌ محل‌هایی باید یکی از اولویت‌های استان باشد که در سال‌های گذشته به آن توجهی نشده است.

وصول حقوق دولتی معادن استان زنجان ۳۲۰ درصد رشد کرد

در این راستا مجید گلشنی، مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در این باره اظهار داشت: وصول حقوق دولتی معاون استان زنجان در طی ۵ ماهه اول امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳۲۰ درصد رشد داشته است.

وی افزود: اما در ۵ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ این میزان وصولی، حدود ۱۷۷ میلیارد ریال بود که این میزان در ۵ ماهه ۱۴۰۲ به بیش از ۷۳۸ میلیارد ریال رسیده است.

مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: بخش حقوق دولتی بدون احتساب معدن انگوران است چرا که این معدن دولتی است و هر زمان که حقوق دولتی ابلاغ شود اقدام می‌شود.

وی با بیان اینکه برای حقوق دولتی مصارف خاصی وجود دارد و باید در جای خود هزینه شود شود گفت: ۶۵ درصد حقوق دولتی باید به وزارت صمت در راستای بستر سازی فعالیت‌های معدنی بازگردد. و ۱۵ در صد در صرف فعالیت‌های عمرانی در شهرها و روستاهایی که معادن قرار دارند شود.

گلشنی بیان کرد: پیگیری‌های متعددی صورت گرفته است و در سال ۱۴۰۱ به این منتبح شده است که این ۱۵ درصد در قالب حساب پیشرفت به استان باز گردد و تصمیم‌گیری در این خصوص که چه حوزه‌ای مصرف شود به عهده استان باشد.

همچنین محسن افشارچی، استاندار زنجان نیز در این باره گفت: از محل حقوق دولتی معادن که برای ماهتشان بوده و باید همه‌ی آن داده می‌شد، در سال گذشته تماما اخذ شده و کلا به راه روستایی استفاده شده است.

محسن افشارچی، استاندار زنجان در این باره گفت: از محل حقوق دولتی معادن که برای ماهشان بوده و باید همه‌ی آن داده می‌شد، در سال گذشته گرفته تماما اخذ شده و کلا به راه روستایی استفاده شده است.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر