logo
امروز : جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۷:۰۶
[ شناسه خبر : ۳۲۰۸۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
رئیس اورژانس زنجان در گفتگو با موج‌رسا:

راه‌هایی برای پیشگیری از گرمازدگی در پیاده‌روی اربعین وجود دارد

راه‌هایی-برای-پیشگیری-از-گرمازدگی-در-پیاده‌روی-اربعین-وجود-دارد-
رئیس اورژانس زنجان با بیان اینکه مشکلات ناشی از گرما در ایام پیاده رویی اربعین باعث بروز علائم گرمازدگی می‌شود گفت: راه‌های پیشگیری از گرمازدگی در پیاده‌روی اربعین بیان می‌شود.

داریوش تقی‌لو در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» خبرنگار با بیان اینکه مکانیسم‌های پیچیده تنظیم دما، دمای داخلی بدن را ثابت نگه می‌دارد گفت: بدن سعی می‌کند تا حرارت بالای را که در هوای گرم یا  ضمن فعالیت شدید جسمی ایجاد کرده است، دفع کند.

بیشتر بخوانید

وی گفت: روند از دست  دادن  حرارت به روش‌های مختلف از جمله تعریق و تبخیر توسط  بدن انجام می‌شود که در حالت معمول مکانیسم تنظیم حرارت بدن به خوبی کار می‌کند و  فرد می‌تواند تغییرات قابل توجه دما را تحمل نماید.

رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی زنجان عنوان کرد: زمانی که بیمار تحت تاثیر گرمای زیادی قرار می‌گیرد و همچنین به دلیل شرایط  محیط دفع گرمای بدن امکان پذیر نباشد دمای بدن افزایش یافته و بیماری ظاهر می‌شود که در این شرایط، دمای  بدن به بالای 38/4 درجه سانتی گراد می‌رسد.

تقی‌لو افزود: نشانه‌های عدم توانایی دفع گرمای اضافی بدن شامل تغییر سطح هوشیاری و تغییرات روانی می‌باشد و بیماری ناشی از تماس با گرما به صورت انقباض عضالنی ناشی از گرما، خستگی مفرط ناشی از گرما  و گرمازدگی است.

وی افزود: اقدامات در نظر گرفته شده عبارتند از لباس‌های اضافه بیمار را خارج کنید، بیمار را به سرعت از محیط گرم خارج کنید،  بیمار را در وضعیت خوابیده به پشت قرار دهید، اگر بیمار هوشیار است و تهوع ندارد کمی آب یا دوغ خنک از راه دهان بدهید، در صورت داشتن حالت تهوع بیمار را به پهلو بخوابانید و به بیمار آرامش دهید و در صورت عدم بهبودی از اورژانس 11۵ کمک بخواهید.

رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی زنجان تصریح کرد: افرادی که دچار گرمازدگی می‌شوند، به علت مختل شدن مکانیسم تعریق در اثر کم آبی شدید بدن، پوستی داغ، خشک و گرگرفته دارند.

تقی‌لو اضافه کرد: توصیه‌‎هایی برای زائرین اربعین همانند عدم پیاده روی در ساعت اوج گرما، استفاده از عینک و چفیه مرطوب ، استفاده از لباس‌های نخی و گشاد، و سبک و کم کردن بار (افزایش مصرف انرژی  و تولید گرما)، استفاده مکرر و منظم از آب خنک در طول مسیر(عدم استفاده از آب خیلی سرد و یخی)، استفاده از نوشیدنی‌های خنک سنتی،عدم استفاده از نوشابه‌های گاز دار و استفاده از کلاه‌های لبه‌دار توصیه می‌شود.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر