logo
امروز : جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۸:۳۷
[ شناسه خبر : ۳۱۳۶۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
رئیس دانشگاه فنی شهرستان ابهر در گفتگو با موج رسا:

ملت امام حسین(ع) باید پیرو سیره سیدالشهدا باشد

ملت-امام-حسین(ع)-باید-پیرو-سیره-سیدالشهدا-باشد
رئیس دانشگاه فنی شهرستان ابهر با بیان اینکه امام حسین (ع) در زندگی و عصر زیست خود بسیار شجاع بود و شجاعت ایشان در زمینه‌ها و موارد مختلف ظهور و بروز داشت گفت: ملت امام حسین (ع) باید پیرو سیره سیدالشهدا باشد.

مهدی صبوری در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با بیان اینکه عاشورا با مبانی مهمی چون توحید، قرآن و نبوت، از نگاه درون دینی و برون دینی و تکیه بر اعتقادات اسلامی، انسانی چون امر به معروف و نهی از منکر، اصالح جامعه، اصول و مشترکات انسانی، چون آزادی، کرامت و عزت انسانی، در وحدت بین مسلمانان تأثیرگذاراست اظهار کرد: از منظر روانشناختی و عاطفی وروانی شهادت امام حسین ویاران با وفایش، اسارت اهل بیت پیامبر و هتک حرمت آنان، بعنوان محرک‌های عاطفی روانی در رسیدن مسلمانان و انسان‌ها به وحدت و هم دلی، مطرح گردیده است.

بیشتر بخوانید

 وی افزود: فضیلت‌های اخلاقی چهره‌های عاشورا، از جمله امام حسین (ع)، به خاطر خدا محوری، اخلاق کریمانه و ایثار، همچنین اوصاف اخلاق اصحاب و زنان، چون وفاداری، تعهد و اخلاص، ازعوامل عمده اخلاق عاطفی وحدت بوده که نه تنها بین مسلمانان، بلکه در جوامع غیرمسلمان، بیان شده است. 

رئیس دانشگاه فنی شهرستان ابهرعنوان کرد: وحدت و همگرایي از مفاهیمي است كه در گرایش‌هاي علمي مختلف قابل مطالعه است، چون اگرِ وحدت جامعه انساني را در زمره وحدت ملي قرار دهیم و مفهوم وحدت اسلامی را ناظر به اتحاد جهان اسلامی بدانیم، در رویكرد سیاسي بعنوان یك تاكتیك زندگي مطرح است.

صبوری ابراز کرد: اما اگر به وحدت اسلامی به مثابه آموزه دین که برگرفته از كتاب و سنت است بنگریم، نوعي مطالعات دیني اعتقادي خواهد بود كه بعنوان هدف بلند مدت مسلمانان در راستاي دست یابي به دستورات الهي بر آن تاكید شده است. 

وی تاکید کرد: مطالعه وحدت و همگرایي در جامعه اگر بر روي قشر خاصي از پیروان یك دین متمركز باشد، علاوه بر این كه موضوعي مذهبي است تأثیر دیني یك عنصر در جهت همگرایي در جامعه سخن به میان آید، در زمره مباحث روانشناسي اجتماعي قرار مي‌گیرد.

رئیس دانشگاه فنی شهرستان ابهرتصریح کرد: در این مقاله سعی بر آن است كه تأثیرات وحدت بخش عاشورا در بین مسلمانان، با بهره‌گیري از منابع اسلامی و آموزه‌های دین، تبیین گردد.

صبوری گفت: و حدت اسلامی یكي از نیازهای مهم جوامع اسلامی به خصوص در عصر حاضر به شمار مي‌رود كه بیداري اسلامی با تأكید بر اصول، مباني و آموزه‌های اسلامی از بین خروارها ظلم سنگین تاریخي سر برآورده است، مسلمانان را به صورت مستقیم و غیر مستقیم در ید واحده، به الگوگیري از اسلام اصیل و سیره پیشوایان دین فرا مي‌خواند و از جمله آن الگوها وعوامل مي‌توان از عاشورا، آموزه‌های اسلام و دین مبین رسول خدا (ص) یاد نمود.  

وی عنوان کرد: عاشورا یكي از آثار انقلابی الهي براي رضاي خدا و اصلاح امت پیامبر گرامي اسلام نثار گردید، و نقشه راه خوبي براي اتحاد مسلمانان در مبارزه با مستبدان و ستمكران به شمار مي‌رود.  

رئیس دانشگاه فنی شهرستان ابهر ابراز کرد: مكتب عاشورا از آن جهت بعنوان عامل مهم دراتحاد مسلمین عمل مي‌كند، كه اصول، مباني، روش‌ها و نظریه پردازي در آن مطابق دینا سالم، عقاید و ایدئولوژي مسلمانان، موافق فطرت و كرامت انساني و سازگار با آزادی‌هاي معنوي وانساني رقم خورده است. 

صبوری گفت: نه تنها مسلمانان بلكه افراد غیرمسلمانان نیز در مقابل ارزش‌ها وآموزه‌های این مكتب سرستایش فرود آورده است و از این رو در این نوشتار آموزه‌هاي عاشورا كه بر اساس آموزه‌های دین و اصول انساني است، در راستاي تحقق وحدت مسلمانان از زوایاي گوناگون و رویكردهاي مختلف، بدون محدویت، قلمرو زماني و مكاني، بررسي گردیده است. 

وی عنوان کرد: تبیین فراگیری دینداری ملت ایران و گرایش به معنویت، توجه به پیشرفت نظم، عدالت طلبی و خدمت به مردم و همچنین مبارزه با قدرتمندان و ظالمان بیانگرعمل دینی و دینداری مردم است. 

رئیس دانشگاه فنی شهرستان ابهر ابراز کرد: یکی از موضوعاتی که در مواجه با تشکیل حکومت دینی از طرف برخی از متدینین مطرح شده و آنها را وادار به مخالفت با حکومت دینی کرده است این امر بوده که با ورود دین در عرصه سیاست میزان دینداری مردم کاهش می‌یابد. 

صبوری تصریح کرد: مساله‌ای که همواره توسط منتقدان حکومت دینی و قائلین به تفکیک دین از سیاست چه قبل و بعد از انقلاب مطرح بوده است و با این عنوان که ورود دین در عرصه سیاست باعث بی دینی در قشرهای مختلف از مردم گردیده است و در این میان جواب‌های مختلفی به آن داده شده است.  

وی گفت: این یادداشت با هدف تبیین ابعاد مفهومی و مصداق تدین دراندیشه رهبرانقلاب پرداخته است و به دنبال پیشنهاد دینداری بر اساس شاخصه‌هایی است که ایشان طرح کرده است.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر