logo
امروز : پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۰۰
[ شناسه خبر : ۳۱۳۰۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
استاد دانشگاه تربیت معلم شهید بهشتی در گفتگو با موج رسا:

احیای امر به معروف نهی از منکر از مهمترین اهداف قیام امام حسین(ع) است

احیای-امر-به-معروف-نهی-از-منکر-از-مهمترین-اهداف-قیام-امام-حسین(ع)-است-
استاد دانشگاه تربیت معلم شهید بهشتی با بیان اینکه شجاعت، غیرت، دفاع از دین، ولایتمداری، امامت، رهبری و زمان‌شناسی از جمله درس‌های عاشورا به شمار می‌روند گفت: احیای امر به معروف نهی از منکر از مهمترین اهداف قیام امام حسین(ع) است.

علی احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با بیان اینکه در مسئله ولایتمداری باید عمل و رفتار ما معرف ائمه اطهار(ع) باشد و دین و اعتقادات را در عمل بر همه چیز مقدم بدانیم اظهار کرد: اهداف اصلی قیام امام حسین (ع) و خون بهای شهادت آن حضرت و یاران با وفایش و اسارت اهل بیت علیهم السلام است.

بیشتر بخوانید

وی افزود: باز محرم از راه رسید و عاشقان ثارالله در سوگ مظلومیت مولای خود رخت عزا بر تن کرده و مراسم عزا و ماتم در هر کوی و برزن بر پا شد.

استاد دانشگاه تربیت معلم شهید بهشتی عنوان کرد: محرم سال 1445 هجری قمری برگی دیگر در تاریخ عزاداری حضرت سید الشهدا(ع) و یاران باوفایش ورق می‌خورد.

احمدی ابراز کرد: برگی که ورق خوردن آن همراه با عشق و ارادت میلیون‌ها عاشق پاک باخته‌ای است که در سوگ مولای خود می‌گریند و بر سر و سینه می‌زنند.

 وی تاکید کرد: بعد از 1384 سال از شهادت آن امام باطل ستیز و حق پرست در مورد ابعاد و اهداف آن قیام نورانی حرف‌ها و مطالبی زیادی نوشته و گفته می‌شود.

استاد دانشگاه تربیت معلم شهید بهشتی تصریح کرد: اینکه اهداف قیام آن حضرت چه بود؟ علل عدم همراهی نامه نگاران و دعوت کنندگان از ایشان چه بود؟ و سوالاتی از این قبیل در این نوشتار کوتاه به سوال اول به طور کوتاه و مختصر پرداخته می‌شود و اینکه اهداف آن قیام خونین و نورانی چه بود؟

احمدی گفت: امام حسین (ع) در وصیتنامه‌ای کوتاه، اما بسیار پرمحتوا به برادرش محمد حنفیّه می‌نویسد "من از سر هوا و هوس قیام نکردم و قصد افساد و ظلم به دیگران را هم ندارم، بلکه به منظور اصلاح امت جدّم  رسوال الله (ص) قیام کرده‌ام" پس یکی از اهداف قیام امام حسین (ع) اصلاح امتی بود که بعد از رحلت نبی مکرم اسلام دچار انحراف و شاید انحطاط شده بودند.

وی ابراز کرد: امتی که به واسطه عدم عمل به وصیت پیامبر خود در حجة الوداع و در غدیر خم مسیر انحراف را آغاز و بیست چهار سال و اندی ادمه داده است و حکومت چهار سال و 9 ماهه حضرت علی(ع) هم نتوانست آن مسیر به انحراف پیموده شده را در مسیر صحیح باز گرداند و نتیجه این انحراف در محرم سال 61 هجری قمری خود را به طور کامل نشان داده و حادثه عاشورا را رقم زد.

استاد دانشگاه تربیت معلم شهید بهشتی تصریح کرد: هدف دوم امام حسین(ع) به جا آوردن فریضه امر به معروف و نهی از منکر بود و این هدف، هم در کلمات امام حسین(ع) آمده است و هم اصحاب آن حضرت به آن اشاره کرده‌اند و هم پیروان او و شیفتگان حضرتش در زیارتنامه‌ها آن را زمزمه می‌کنند.

احمدی عنوان کرد: امام حسین(ع) در وصیت نامه‌اش خطاب به محمد حنفیه می‌فرماید"هدف من از قیام امر به معروف و نهی از منکر است."

وی گفت: در زیارت نامه‌های مربوط به امام حسین(ع) از جمله زیارت وارث می‌خوانیم "شهادت می‌دهم که تو امام حسین(ع) نماز را به پا داشتی و زکات را پرداختی و امر به معروف و نهی از منکر کردی و تا هنگام شهادت از خدا و روسولش اطاعت کرد."

استاد دانشگاه تربیت معلم شهید بهشتی تاکید کرد: هدف سوم امام حسین (ع) از آن قیام نورانی احیای سنت جدش حضرت رسول الله (ص) است و امام حسین (ع) می‌فرماید" شما را به کتاب خدا و سنت پیامبر اسلام دعوت می‌کنم چرا که سنت رسول خدا را می‌رانده و بدعت را احیا کرده است و در جای دیگر خطاب به برادرش محمد حنفیّه می‌فرماید" می‌خواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم و طبق سنت جد و پدرم عمل نمایم."

احمدی گفت: در مورد خون بهای امام حسین(ع) و یاران با وفایش و مصیبت‌ها و اسارت اهل بیت علیهم السلام بعد از شهادت امام حسین(ع) باید گفت که حقیقتا تعیین خون شاید غیر ممکن باشد و به تعبیری حتی با کل عالَم قابل معاوضه نباشد.

وی ابراز کرد: اما اگر بخواهیم به زبان امروزی و بعد از 13845 سال خون بهایی تعریف کنیم هیچ خونی ارزشمندتر از اشک نیست که بر مظلومیت آن حضرت و یاران با وفایش و اهل بیت مکرم ایشان ریخته می‌شود.

استاد دانشگاه تربیت معلم شهید بهشتی تاکید کرد: امروز عزاداری و گریه برای امام حسین(ع) از چنان تأثیری شگرفی برخوردار گشته که یزیدیان زمان از آن به هراس افتاد و سعی در آغشته نمودن آن با خرافات دارند.

احمدی تصریح کرد: امروز عزاداری برای امام حسین(ع) دیگر محدود به جهان تشیع نیست بلکه تمام ملت‌های آزاده عالم در اقصی نقاط این کره خاکی عاشق و شیفته مرام و راه امام حسین(ع) شده است و این خون بها نیز به نوبه خود ارزشمند و در خور توجه است.

وی تاکید کرد: با توجه به اهمیت و جایگاه عزاداری برای سید سالار شهیدان و یاران با وفایش و هراس دشمن از اقبال ملت‌های عالم نسبت به فرهنگ حسینی، مراقبت بیش از پیش می‌طلبد تا قداست آن قیام نورانی آغشته به رفتارهای سطحی و خدای نکرده خرافات نشود.

 

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر