logo
امروز : جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۶:۳۳
[ شناسه خبر : ۳۱۳۰۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در گفتگو با موج‌رسا:

جهاد کشاورزی پیگیر تبدیل استان زنجان به قطب تولید نهاده‌های پایه محصولات کشاورزی است

جهاد-کشاورزی-پیگیر-تبدیل-استان-زنجان-به-قطب-تولید-نهاده‌های-پایه-محصولات-کشاورزی-است
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: راهبردی در وزارت جهاد کشاورزی، در زنجان پیگیر هستیم تا این استان را به قطب تولید نهاده‌های پایه محصولات کشاورزی تبدیل نماییم.

علیرضا کردلو در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: زنجان به لحاظ ژئومورفولوژیکی یک استان خاص است و انواع ظرفیت‌هایی به لحاظ تولید میوه‌های گرمسیری، سردسیری، باغات، زراعت دیم و آبی دارد.

بیشتر بخوانید

وی با بیان اینکه شهرستان طارم اقلیم نیمه‌گرمسیری دارد و همزمان در ۷۰ کیلومتری یک اقلیم سرد وجود دارد افزود: این تنوع ژئومورفولوژیک باعث می‌شود ظرفیت خوبی به لحاظ تولیدات محصولات کشاورزی داشته باشیم.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه در حوزه صادرات کارنامه استان مطلوب نیست و باید بهتر شود گفت: در سطح استان در حدود ۲.۵ میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می‌شود.

وی ادامه داد: ۴۵۰ هزارتن محصولات باغی، یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن، دام و طیور ۲۴۹ هزار تن و در حوزه شیلات ۱۶ هزار تن در استان سالانه تولید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بزرگترین صادرات نفتی ایران در بخش کشاورزی در رتبه دوم بعد از پسته؛ کشمش است گفت: استان زنجان نیز در این زمینه تولید ویژه و بالایی دارد به طوری که بعد از ایالات متحده آمریکا سومین تولیدکننده کشمش دنیا هستیم.

کردلو با اشاره به اینکه بازرگانان حرفه‌ای در حوزه صادرات کشمش در استان وجود دارد تصریح کرد: توسعه صادرات کشمش می‌تواند در تعامل با ترکیه بهبود یابد‌.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه کشور ترکیه در حوزه تولید بذر سرآمد است، اذعان کرد: بذر یکی از پایه‌ای‌ترین نهاده‌های کشاورزی در دنیا بوده و دسترسی به آن سخت است و ترکیه به دلیل تعاملا با اروپا در حوزه بذر بسیار قوی است.

وی با بیان اینکه استان زنجان در تولید بذر جایگاه ویژه دارد گفت: استان زنجان صادر کننده بذر گندم به استان‌های دیگر است.

کردلو با اشاره به اینکه استان زنجان سال‌ها بر روی ژن چندقلوزایی گوسفندان کار کرده است تصریح کرد: می‌توانیم در تماس با ترکیه شرایط را برای استان بهتر نماییم.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: راهبردی در وزارت جهاد کشاورزی در زنجان پیگیر هستیم تا استان زنجان را به قطب تولید نهاده‌های پایه محصولات کشاورزی تبدیل نماییم. چراکه سرمایه‌گذاری در حوزه تولید نهاده‌های کشاورزی ارزش افزوده بسیار بالایی نسبت به خود محصولات کشاورزی دارد.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر