logo
امروز : پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۱۸
[ شناسه خبر : ۳۰۸۹۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور:

بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی مهمترین مولفه در مدیریت بحران است

بهره‌گیری-از-ظرفیت‌های-مردمی-مهمترین-مولفه-در-مدیریت-بحران-است
معاون فنی و بازسازی سازمان مدیریت بحران کشور گفت: با توجه به اهمیت مقوله مدیریت بحران، بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی مهمترین مولفه در این حوزه است.

به گزارش موج رسا; نژاد جهانی، امروز ۳۱ خرداد ماه در چهارمین نشست کمیسیون‌های پیشگیری و مدیریت کلانشهر‌های ایران که به میزبانی زنجان برگزار شد اظهار داشت: در شرف شکل‌گیری صدومین سال ساختار مدیریت بحران در کشور هستیم، ۱۰۰ سال پیش خرداد ماه زلزله‌ای در شرق خراسان رخ داد و در روز‌های بعدی نیز حوادث دیگری به وقوع پیوست و با زمینه‌های قبلی که در خصوص مخاطراتی طبیعی شکل گرفته بود نهادی شکل گرفت که بیشتر جنبه مردمی داشت.

بیشتر بخوانید

وی با بیان اینکه امروزه در حکمرانی خوب، بدون توجه به جایگاه محلی و نقش مردم محور مدیریت‌ها و چالش‌ها حداقل در سطح قابل قبولی ممکن نیست، افزود: تجربه‌های کشور خودمان و کشور‌های دیگر در بحران‌ها نشان‌دهنده مردم محور بودن در مدیریت‌ها است.

معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور گفت: تجربه کشورهای مختلف برای ما مفید است هر چند در بسیاری از موارد تجربه کشور خودمان نیز مثمر بوده است با این حال با سند ۲۰۳۰ مدیریت بحران آشنا هستیم که اگر دقت شود ۴ اولویت، ۸ هدف و ۳۲ شاخص را در برمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه بعد از زلزله بم سیاست‌هایی تدوین و ابلاغ شد و مبنای شکل‌گیری خود مدیریت بحران شد گفت: همه حوزه‌های پیشگری، مقابله موثر، مسائل تکنیکی، ساختاری مورد توجه قرار گرفت.

جهانی در ادامه با اشاره به اینکه علی‌رغم غنای ادبی که در گویش‌ها داریم کماکان برای بسیاری از کلمات تکنیکی هنوز تدبیر و فکر نکرده‌ایم، افزود: در حوزه بحران در ادبیات فارسی از بکاربردن واژه‌ها بدون اینکه به بار معناییشان نگاه کنیم متعهدشان شده‌ایم در صورتی که پیش‌بینی و پیش‌گویی یکی نیست. اما آیا بحران قابل پیش‌گویی است خیر؟ آیا قابل پیش بینی است؟ بله.

وی ادامه داد: در سند راهبرد مدیریت بحران که بر اساس قانون ۱۳۹۸ مصوب در مدیریت بحران است، ۵۶ مخاطره تعریف شده است و اما آیا این مخاطرات غیر مترقبه هستند؟‌

وی اذعان کرد: بحران بلا است یا رحمت استدلال‌های بسیاری وجود دارد، سیل سال ۹۸ خسارات بالایی را وارد کرد و تعداد زیادی از هموطنان را از دست دادیم، اما جوانب رحمت سیل نباید فراموش چراکه سیل ۹۸ در شرایط بسیار نگران کننده خشکسالی مکرر رخ داد و علی رغم مشکلاتی که به همراه اورد اما برکت بالایی هم همراه داشت.

معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور خاطر‌نشان کرد: در ادبیات بحران به هم اندیشی هم فکری، توافق نظر و اجماع نیاز داریم با این وجود این اجماع در ادبیات رفتاری نیز احساس می‌شود، ما خوشبختانه ملتی هستیم که تعهدات احساسی بالایی در حوزه ملی داریم اما گاها تعهدات رفتاری مناسبی نداریم.

جهانی در ادامه با اشاره به نقش شهرداری‌ها در مدیریت بحران گفت: وضعیت کشور ما از انقلاب بهبود قابل ملاحظه داشته است و در فرایندی قانون مستمر مدیریت بحران و اسناد و آیین‌نامه‌های مختلف از جمله سند راهبرد ملی و سه برنامه دیگر تدوین شده است که این برنامه‌ها سازمان را به اجرای برنامه‌های مختلف در خصوص مخاطرات مختلف راهنمایی می‌کند.

معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور گفت: با اینکه در کشور پیشرفت فراوانی کرده‌ایم اما باید پیشرفت‌های اسنادی به پیشرفت‌های رفتاری تبدیل شود‌

وی با اشاره به یک تعارض گفت: آیا مدیریت شهری مساوی با شهرداری است؟ خیر اما این چالش پررنگ شده، علی‌رغم اینکه مدیریت شهری مساوی با شهرداری نیست اما توقعات و انتظاراتی که از شهرداری وجود دارد بالا است و این یک تعارض جدی است.

جهانی با اشاره به اینکه متاسفانه از نظر ساختاری تعارضاتی در قانون مدیریت بحران وجود دارد گفت: نقش شهرداری‌ها در مدیریت بحران مساوی با جایگاه شهرداری‌ها در قانون مدیریت بحران نیست.

 

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر