logo
امروز : جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۴۷
[ شناسه خبر : ۳۰۸۴۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
کارشناس حوزه علمیه خواهران استان زنجان در گفتگو با موج رسا:

سیره علمی امام جواد(ع) الگویی برای آزاد اندیشی است

سیره-علمی-امام-جواد(ع)-الگویی-برای-آزاد-اندیشی-است
کارشناس حوزه علمیه خواهران استان زنجان با بیان اینکه امام جواد(ع) در سن کم امامت جامعه اسلامی را عهده دار شدند و دارای سیره علمی بالایی بودند، گفت: سیره علمی امام جواد(ع) الگویی برای آزاد اندیشی است.

سکینه عباسی در گفت‌وگو با موج رسا; با بیان اینکه مامون با توجه به خباثت‌های اخلاقی که در خود پرورش داده بود سعی در مخدوش کردن چهره معنوی امام جواد (ع) داشت اظهار کرد: بیشتر مناظرات تشکیل یافته بر اساس اهمیت موضوعات مطرح شده توسط دانشمندان مختلف و ارائه راهکارهای مناسب امام (ع) بود.

بیشتر بخوانید

وی افزود: امام جواد علیه السلام در سال ۱۹۵ هجری قمری در مدینه به دنیا آمدند نام مادرشان سبیکه یا خیزران بوده است. امام رضا علیه السلام در سال ۲۰۲ یا۲۰۳ه‍ ق به شهادت رسیدند پس می‌توانیم نتیجه بگیریم که امام جواد علیه السلام در سن حدود ۷ سالگی بعد از پدرشان به امامت رسیدند.

کارشناس حوزه علمیه خواهران استان زنجان عنوان کرد: امام رضا علیه السلام به نقل بسیاری از منابع در سن ۴۷ سالگی صاحب فرزند شدند و تنها یک فرزند داشتند و آن هم امام جواد علیه السلام بود.

عباسی گفت:  برخی از مردم تا سن ۴۷ سالگی امام رضا علیه السلام  به دلیل نداشتن فرزند سر درگم بودند و حتی سبب شد در مورد امامت امام رضا علیه السلام نیز دچار شک و تردید شوند که تولد با برکت امام جواد علیه السلام به این شک و تردیدها پایان داد و به همین دلیل بسیار مورد توجه پدر بزرگوارشان قرار داشتند.

وی تصریح کرد: پس از شهادت امام رضا علیه السلام شک و تردید دیگری جامعه را در برگرفت زیرا انتقال امامت به شخصی با این سن کم تا آن زمان سابقه نداشت.

کارشناس حوزه علمیه خواهران استان زنجان ابراز کرد: امام رضا علیه السلام در زمان حیات خود امام جواد علیه السلام را با وجود اینکه سن کمی داشت به عنوان امام بعدی خود به یاران خاص خود معرفی نمودند.

عباسی اذعان کرد: بعضی در مورد سن کم امام سوالاتی داشتند امام رضا علیه السلام فرمودند: عیسی علیه السلام حجت خدا بر خلق شد در حالی که کمتر از ۳ سال داشت و کمتر از سن فرزند من بوده است.

وی ابراز کرد: به هر حال این نگرانی باعث شد که برخی از شیعیان به دنبال افراد دیگری به عنوان امام بعدی بروند و برخی هم با توجه به سن کم امام جواد علیه السلام چندین بار ایشان را آزمودند و سوالاتی را در مورد مسائل مختلف از امام می‌پرسیدند تا اینکه متوجه علم امامت ایشان شدند و با اطمینان خاطر امامت ایشان را پذیرفتند و امام  جواد (ع) در حدود ۱۷ سال امامت شیعیان را برعهده داشتند.

کارشناس حوزه علمیه خواهران استان زنجان  تاکید کرد: یکی از همسران امام جواد علیه السلام ام الفضل نام داشت که دختر مامون خلیفه عباسی بود و مامون با اصرار دختر خودش را به عقد امام جواد علیه السلام در آورد.

عباسی اضافه کرد: مامون متهم به قتل امام رضا علیه السلام بود و می‌خواست این اتهام را از خودش دور کند، و شیعیان را به آرامش دعوت کرده تا خطری حکومتش را تهدید نکند به خاطر همین اصرار برازدواج امام جواد علیه السلام با دخترش داشت.

وی تصریح کرد: بعد از مامون برادرش معتصم عباسی به خلافت رسید معتصم که کینه امام را در دل داشت برای اینکه امام را از بین ببرد امام را به بغداد دعوت کرده و از ام فضل برادرزاده‌اش خواست که امام را مسموم کند و او هم این کار رو کرد و امام را به شهادت رساند.

کارشناس حوزه علمیه خواهران استان زنجان ابراز کرد: در نقلی دیگر آمده است که معتصم خودش امام رو به مجلسی دعوت کرد و غذای مسموم را به امام(ع) داده امام را به شهادت رساندند.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر