فلسفه شرق مدیون فیلسوف نامدار زنجانی/برنامه های روز زنجان برگزار می شود

هشت مرداد به عنوان روز بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهروردی است که فلسفه شرق مدیون این فیلسوف نامدار زنجانی است.
به گزارش موج رسا; شهاب الدین یحیی ابن حبش بن امیرک ابوالفتوح سهروردی، ملقب به شهابالدین، شیخ اشراق، شیخ مقتول و شیخ شهید ، فیلسوف نامدار ایرانی اهل قیدار از استان زنجان ایران است.
روز بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهروردی روز بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهروردی به تایید مرکز تقویم موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، ۸ مرداد است که در این روز همایشها، بزرگداشتها و یادبودهایی برای ایشان برگزار میشود.
*بخشی از زندگی شهابالدین سهروردی
شهابالدین سهروردی در سال ۵۴۹ هجری قمری میلادی در دهکده سهرورد از توابع شهرستان خدابنده واقع در استان زنجان ایران متولد شد. سهروردی تحصیلات مقدماتی را که شامل حکمت، منطق و اصول فقه بود در نزد مجدالدین جیلی استادِ فخر رازی در مراغه آموخت و در علوم حکمی و فلسفی سرآمد شد و بقوت ذکا، وحدت ذهن و نیک اندیشی بر بسیاری از علوم اطلاع یافت.
سهروردی بعد از آن به اصفهان، که در آن زمان مهمترین مرکز علمی و فکری در سرتاسر ایران بود، رفت و تحصیلات صوری خود را در محضر ظهیرالدین قاری به نهایت رسانید. در گزارشها معروف است که یکی از همدرسان وی، فخرالدین رازی، که از بزرگترین مخالفان فلسفه بود، چون چندی بعد از آن زمان، و بعد از مرگ سهروردی، نسخهای از کتاب تلویحات وی را به او دادند آن را بوسید و به یادِ همدرس قدیمش در مراغه اشک ریخت.
*سهروردی شیفته راه تصوف
شهابالدین سهروردی پس از پایان تحصیلات رسمی، به سفر در داخل ایران پرداخت، و از بسیاری از مشایخ تصوف دیدن کرد. در واقع، در همین دوره بود که سهروردی شیفته راه تصوف گشت و دورههای درازی را به اعتکاف و عبادت و تفکر گذراند. سهروردی همچنین سفرهایش را گسترش داد و به آناتولی و شامات رسید، و چنانچه از گزارشها برمیآید، مناظر شام در سوریه کنونی او را بسیار مجذوب خود نمود. در یکی از سفرها از دمشق به حلب رفت و در آنجا با ملک ظاهر پسر صلاح الدین ایوبی (سردار معروف مسلمانان در جنگهای صلیبی) دیدار کرد.
ملک ظاهر که محبت شدیدی نسبت به صوفیان و دانشمندان داشت، مجذوب این حکیم جوان شد و از وی خواست که در دربار وی در حلب ماندگار شود. شیخ شهابالدین سهروردی نیز که عشق شدیدی نسبت به مناظر آن دیار داشت، شادمانه پیشنهاد ملک ظاهر را پذیرفت و در دربار او ماند. در همین شهر حلب بود که وی کار بزرگ خویش، یعنی، حکمةالاشراق را به پایان برد. اما سخن گفتنهای بی پرده و بی احتیاط بودن وی در بیان معتقدات باطنی در برابر همگان، و زیرکی و هوشمندی فراوان وی که سبب آن میشد که با هر کس بحث کند، بر وی پیروز شود، و نیز استادی وی در فلسفه و تصوف، از عواملی بود که دشمنان فراوانی مخصوصا از میان علمای قشری برای سهروردی فراهم آورد.
*درگذشت شیخ شهابالدین سهروردی
سرانجام به دستاویز آن که او سخنانی برخلاف اصول دین میگوید، از ملک ظاهر خواستند که شیخ شهابالدین سهروردی را به قتل برساند، و چون وی از اجابت خواسته آنها خودداری کرد، به صلاح الدین ایوبی شکایت بردند. متعصبان او را به الحاد متهم کردند و علمای حلب خون او را مباح شمردند (اتهام او معاندت با شرایع آسمانی اعلام شد). صلاحالدین که به تازگی سوریه را از دست صلیبیان بیرون آورده بود و برای حفظ اعتبار خود به تایید علمای دین احتیاج داشت، ناچار در برابر درخواست ایشان تسلیم شد.
به همین دلیل، پسرش ملک ظاهر تحت فشار قرار گرفت و ناگزیر سهروردی را در ۵ رجب ۵۸۷ هجری قمری به زندان افکند و شیخ همان جا از دنیا رفت. شهابالدین سهروردی در هنگام مرگ، ۳۸ سال داشت و مزار ایشان در مسجد امام سهرودی شهر حلب میباشد. علت مستقیم وفات سهروردی معلوم نیست. (البته مشهور آن است که او به دلیل گرسنگی از دنیا رفت).
شهاب الدین سهروردی،ملقب به الموید بالملکوت، خالق البرایا و قدح الزند- آتش افروز و شگفتی آفرین- و معروف به شیخ مقتول، است.
*تقسیم بندی آثار شیخ اشراق
با وجود اینکه مجال تجربهی زندهگی طولانی از سهروردی، توسط حاکمان و عالمان حاکم دریغ شد، اما وی توانست باوجود فرصت اندک آثار بسیاری خلق کند. از سهروردی 49 اثر به جای مانده است. از این 49 اثر سیزده جلد آن به فارسی و بقیه به زبان عربی است.
پژوهشگران، آثار سهروردی را به شیوههای گوناگون تقسیم بندی کردهاند. نخستین بار لویی ماسینیون آثار سهروردی رابه سه گروه متمایز دسته بندی کرد. ماسینیون آثار سهروردی را به آثار دورهی جوانی( رسالههای عرفانی) آثار نیمهی عمر ( مشایی) و آثار اشراقی تقسیم کرد این تقسیم بندی با مطالعات بعدی مورد تردید واقع شد.
*فلسفه اشراق
سهروردی کسی است که مکتب فلسفی اشراق را بوجود آورد که بعد از مرگش وسعت یافت. او نظریه خود را در اواخر قرن ششم و اوایل قرن هفتم ارائه کرد. سهروردی را رهبر افلاطونیان جهان اسلام لقب دادهاند. او خود فلسفه اش را حکمت اشراق نامیده بود که به معنای درخشندگی و برآمدن آفتاب است.اما این تفکر فلسفه خاص افلاطونی نیست و در آن آرای افلاطون و ارسطو و نوافلاطونیان و زرتشت و هرمس و اسطوره تحوت و آرای نخستین صوفیان مسلمان در هم آمیخته است.
ناصر مقدم در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; ، اظهار داشت: امسال در سومین جشن شایستگان استان زنجان از ٧٠ نفر از اهالی فرهنگ و هنر همزمان با روز استان زنجان تجلیل می شود.
وی با بیان اینکه پس از بررسی اسناد و مدارک ارسال شده از طریق ادارت شهرستان،افرادی که دارای سابقه طولانی در خدمت به فرهنگ و هنر استان هستند، تجلیل می شوند.
این مسئول خاطرنشان کرد: این افراد خدمات ارزشمندی در حوزه های مختلف انجام دادهاند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با اشاره به اینکه قرار است این برنامه در روز یکشنبه، ٨ مردادماه همزمان با سالروز ولادت شیخ شهابالدین سهروردی برگزار شود،خاطرنشان کرد: هشت مرداد روز استان است.
مقدم از حضور دکتر سیدهادی حسینی، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جشن خبر داده و افزود: مراسم ساعت ١٨ روز یکشنبه در فرهنگسرای امام خمینی(ره) برگزار میشود.
وی اهدای لوح را در دو بخش عنوان کرده و افزود: لوح تکریم به پیشکسوتان هر رشته اهدا شده و لوح سپاس نیز به افرادی اعطا میشود که موفق به انجام کار شاخصی در طول سال گذشته در حوزه خود شدهاند.//ن
انتهای خبر/