logo
امروز : شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۹:۰۵
[ شناسه خبر : ۳۰۵۲۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
کارشناس حوزه خواهران استان زنجان در گفتگو با موج رسا:

قیام 15 خرداد طلیعه پیروزی انقلاب اسلامی است

قیام-15-خرداد-طلیعه-پیروزی-انقلاب-اسلامی-است-
کارشناس حوزه خواهران استان زنجان با بیان اینکه قیام تاریخی کفن پوشان پیشوا، جواد آباد، ورامین و قرچک در 15 خرداد 1342 حرکتی تاریخ در شکل‌گیری انقلاب بود گفت: قیام 15 خرداد طلیعه پیروزی انقلاب اسلامی است.

زهرا حاتمی در گفت‌وگو با موج رسا; با بیان اینکه حرکت‌های مردمی انقلاب اسلامی ایران  مبتنی بر مبانی و آرمان‌هایی اسلامی بود اظهار کرد: آرمان‌های  شکل گرفته از انقلاب منحصر به عصر و نسل و مکان خاصی نیست و نوع بشر خواستار و خواهان آن بودند.

وی افزود: عناصر مکتب انقلاب اسلامی ایران بر گرفته از کلمه واحد الله، مردمی بودن ورهبری یک فرد اندیشمند در جامعه اسلامی است.

 کارشناس حوزه خواهران استان زنجان عنوان کرد: عناصر انقلاب اسلامی یعنی هدف الهی، پشتوانه  مردمی و رهبری طبق دستورات الهی باشد قطعا پیروز شده و انقلاب تداوم خواهد داشت.

حاتمی گفت: حضرت امام خمینی (ره) با توکل بر خدا و به پشتوانه مردمی و بنا به فرموده مقام معظم رهبری، با تکیه بر دین و ایمان عمیق مردم به پیروزی رسید و این پیروزی قابل ستایش است.

وی افزود: فقط روحانیت انقلاب اسلامی ایران  آن هم در قلّه‌ روحانیت، مرجعی آگاه ،بصیرِ، شجاعِ ، دلبسته‌ به خدا و معنویتی مثل امام خمینی (ره) بود.

کارشناس حوزه خواهران استان زنجان تصریح کرد: امام خمینی (ره) توانست  ملت و کشورایران را بسیج کند و به وسط میدان آورد و این بارِ سنگین،  یعنی انقلاب  را به دست آنان بسپارد.

حاتمی گفت: امام (ره) معجزه‌ عظیم ایمان و اسلام را در بین مردم و در دل جوانان نشان داد و مجسّم کرد.

وی تاکید کرد: شاخص‌ها و وجه تمایزات امام (ره) را می‌توان در هفت مورد به فرموده مقام معظم رهبری خلاصه نمود 1- برخورد شجاعانه و فعال با دشمنان 2- پرهیز از هیجان زدگی ناشی از احساسات و خالی از عقلانیت 3- رعایت اولویت‌ها و تمرکز بر موضوع اصلی 4- اعتماد به توانایی‌های مردم  به ‌ویژه جوانان و خوش بینی به ملت ایران 5- بی‌اعتمادی و بدبینی به دشمن 6- اهتمام به همبستگی و اتحاد ملت و مردود دانستن هرگونه دو دستگی و دو قطبی سازی در میان مردم 7- ایمان کامل به نصرت و وعده الهی از جمله موارد است.

کارشناس حوزه خواهران استان زنجان اذعان کرد: یکی از انقلاب‌های بزرگی که در ۱۵۰ سال اخیر در راستای استبداد ستیزی، رقم خورده انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) می‌باشد،که بر پایه ضد دیکتاتوری و استبداد ستیزی بنا شده است.

حاتمی افزود: امام خمینی (ره) در نظر و عمل مخالف خودرأیی و خودکامگی بود و همیشه خود و دیگر مسئولان را سفارش به مشورت کرده و توجه به رأی مردم داشتند و انتخاب مردم را محترم شمرده  و میزان را رأی ملت می‌دانست.

وی افزود:  به باور ایشان نخستین اصل، پذیرش جایگاه مردم و رای آنان در حکومت دینی است که سد مهمی در مقابله با دیکتاتوری است.

کارشناس حوزه خواهران استان زنجان تصریح کرد: برگزاری انتخابات یکی دیگر از سازوکارهای حضور مردم در حاکمیت و پیشگیری از دیکتاتوری و استبداد است.

حاتمی ابراز کرد: همچنین وظیفه امر به معروف و نهی از منکر، مردم را به مشارکت سیاسی و نظارت و دخالت در چگونگی اِعمال قدرت حاکم موظف کرده است و این امر نه یک مسئله سیاسی که تکلیف شرعی است .

وی تاکید کرد:  افراد می‌توانند با تمسک به آن، انحرافات در عرصه قدرت را تذکر دهند همین مقوله را در زمان طاغوت با آگاهی دادن به مردم و بیدار کردن ذهن مردم ایشان در پیش گرفتند.

کارشناس حوزه خواهران استان زنجان عنوان کرد: خرداد سال 1342 منجر به قیام‌ها و تظاهراتی در شهر های مختلف گشت که می‌توان آن را آغاز نهضت مقدس اسلامی دانست که مردم ایران با نام و برای اسلام به پا خواستند یادآور قیام خونین مردم ایران اسلامی است.

حاتمی افزود: قیام 15 خرداد روزی است که مردم ایران اسلامی با گلوله‌های آتشین رژیم شاهنشاهی در خاک آرمیدند و نطفه‌های خفته‌ای را در دل خاک نهادند که پس از 15 سال در 22 بهمن سال 57 به ثمر نشست.

وی گفت: به دنبال انتشار خبر بازداشت امام (ره) در سحرگاه 15خرداد 1342 به مناسبت سخنرانی تاریخی امام (ره) که علیه اسرائیل و رژیم شاه بوده از نخستین ساعات روز 15خرداد، اعتراضات گسترده‌ای در قم، تهران، ورامین، مشهد و شیراز برگزار شد که با شعارهایی بر ضد شاه و در طرفداری از امام (ه) همراه بود.

کارشناس حوزه خواهران استان زنجان عنوان کرد: مردم منطقه پیشوا که سومین روز شهادت امام حسین(ع) را در حرم مطهر جعفربن موسی الکاظم(ع) به سوگ نشسته بودند با شنیدن خبر دستگیری مرجع تقلیدشان، حاج آقا روح الله، اولین نقش آفرینان قیام 15 خرداد 1342 شدند.

حاتمی اذعان کرد: مأموران نظامی که در نقاط مرکزی و حساس شهرهای قم و تهران مستقر بودند به روی تظاهر کنندگان آتش گشودند.

وی ابراز کرد: مردم نیز با چوب و سنگ به دفاع ازخود برخاستند. تظاهرات در آن روز و دو روز بعد نیز ادامه یافت و هزاران نفر از مردم کشته و مجروح شدند.

کارشناس حوزه خواهران استان زنجان افزود:  فجیع ترین حادثه، قتل عام دهقانان کفن پوش ورامینی بود که در پشتیبانی از امام (ره) راهی تهران شده بودند. مأموران نظامی در سر پل باقرآباد با آنها روبرو شده و با سلاح‌های سنگین آنها را قتل عام کردند.

حاتمی گفت: شواهد تاریخی گویای آن است که رژیم پهلوی سعی در فراموش شدن اسناد قیام خونین 15 خرداد داشت.

پاک کردن خیابان‌های از وجود تظاهرکنندگان،حکومت نظامی برای جمع‌آوری اجساد کشته‌شدگان،تلاش برای فراموشی اسناد 15 خرداد،همه گواه این مطلبند.

وی افزود:  لذا به طور کلی از آنجا که وقایع پانزده ۱۵خرداد چهره وحشتناکی از شاه و حکومت پهلوی ارائه می داد،چهره دیکتاتوری و خونریزی برای شاهنشاهی که داعیه سلطنت بر مسلمان و منطقه را داشت و همواره خود را به عنوان شاه کشوری با ثبات در مکاتبات و دیدارها نشان داده بود که با مردم‌داری حکومت می‌کند.

کارشناس حوزه خواهران استان زنجان عنوان کرد: چهره تاریک حکومت پهلوی د جامعه اسلامی به هیچ وجه خوشایند نبود و آغازی بود بر شمارش معکوس رژیم پهلوی در ایران که با راهنمایی‌های امام (ره) انقلاب اسلامی ایران به وقوع پیوست.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر