logo
امروز : جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۳:۲۳
[ شناسه خبر : ۳۰۳۲۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
رئیس شورای اسلامی شهرستان طارم:

مسئولان اجرایی شهرستان طارم نتوانسته‌اند برای حق‌آبه طارم اقدام مثمری انجام دهند

مسئولان-اجرایی-شهرستان-طارم-نتوانسته‌اند-برای-حق‌آبه-طارم-اقدام-مثمری-انجام-دهند
رئیس شورای اسلامی شهرستان طارم با بیان اینکه فرماندار شهرستان طارم بعد گذشت بیش از یک و نیم سال از پست فرمانداری خود نتوانسته در خصوص مهمترین مطالبه شهرستان طارم که اختصاص سهم قانونی خود که حق‌آبه است اقدامی انجام دهد گفت: متاسفانه مسئولین ارشد شهرستان طارم که مسئولیت یک شهرستان به این افراد سپرده می‌شود؛ سابقه اجرایی ندارند و این معضلات بعدی را در پی دارد.

محمدعلی رحمانی‌هزاررود در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به اینکه به رئیس جمهور، وزیر نیرو، استاندار، فرماندار، مدیران دستگاه‌های اجرا نامه ارسال کرده و درخواست حق‌آبه طارم را داریم اظهار داشت: کشاورزی طارم در معرض نابودی قرار دارد که این امر خود معضلات بعدی را در پی خواهد داشت.

وی افزود: اصل ۴۴ قانون اساسی ماده یک به توزیع عادلانه آب اشاره می‌کند و حکومت وظیفه آن را بر عهده دارد اما هیچ کس اجازه ندارد بیان کند که آب را تملک کرده است. اما علی‌رغم وجود این قانون گیلان آب را به طارم نمی‌دهد و اذعان دارد که کل آب باید از رودخانه قزل‌اوزن عبور کند و به گیلان برسد.

رئیس شورای اسلامی شهرستان طارم گفت: ما نماینده قوی نیز نداریم که بتواند در مجلس سینه سپر کند و از مردم به خاطر خدا و نه به خاطر میز خدمت خود، حفط موقعیت خود، دفاع کند. اصل ۴۴ قانون اساسی توزیع عادلانه آب مصوب است اما چرا کار غیر قانونی انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: رودخانه قزل‌اوزن به طول ۷۰ کیلومتر از شرق‌ترین نقطه تا غرب‌ترین نقطه با حدود ۳ میلیارد متر مکعب آب، به مانند شاهرگ حیاتی در طارم در جریان است که ۲۲ رودخانه فصلی که متعلق به شهرستان طارم است ۶۵۰ میلیون مترمکعب آورد آب دارد. ولی نیاز فعلی باغات طارم در طول یکسال ۳۵۰ میلیون متر مکعب است و اما مجوز برداشت آب ما در طارم ۱۴۲ میلیون متر‌مکعب است. 

رحمانی هزار‌رودی ادامه داد: اگر ما بیشتر از ۱۴۲ میلیارد متر مکعب آب برداشت نماییم، به جرم برداشت آب غیر مجاز دستگیر می‌شویم. 

وی تصریح کرد: اما نیاز فعلی شهرستان ۳۵۰ میلیون مترمکعب است که باید تامین شود اما صرفا اجازه برداشت ۱۴۲ میلیون متر مکعب داده می‌شود با این شرایط سوال من این است بقیه آب چه گونه باید تامین شود؟

رئیس شورای اسلامی شهرستان طارم گفت: چرا باید به مردم شهرستان طارم زور گفته شود و بی‌عدالتی آشکار در حقشان تحمیل شود.

وی با بیان اینکه آب منطقه‌ای باید مجوز استفاده ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب را بدهد در غیر این صورت کشاورزی طارم نابود می‌شود اذعان کرد: فرماندار طارم بعد از گذشت حدود دو سال از پست فرمانداری خود، حدود دو ماه پیش اذعان کرد بنده خبر خوش به شما خواهم داد و ادامه داد برای مطالعه سد کلوچ یک میلیارد تومان اعتبار گرفتیم! اما باید از وی پرسید بعد گذشت بیش از یک و نیم سال از پست فرمانداری شما که مثلا دنبال حق‌آبه بودید تازه یک میلیارد تومان برای مطالعه سد ۲۵ میلیارد مکعبی مجوز گرفتید؟ آیا این انصاف است؟ پس حق‌آبه طارم چه می‌شود؟

رحمانی هزار‌رودی با بیان اینکه چرا باید استان ما به لحاظ سیاسی تا این حد ضعیف باشد گفت: استاندار وقت زنجان آقای انصاری، ۱۲ سال پیش باید در جلسه‌ تخصیص آب در وزارت نیرو حضور می‌یافت اما حضور نیافته است! همین امر باعث شده تا در سهم استان در خصوص حق‌آبه اچهاف شود و استان ما نتواند حق‌آبه خود را بگیرد و معضلات تا امروز و آینده همچنان ادامه‌دار باشد.

وی با بیان اینکه وجود آب خود بر اشتغال موثر است گفت: نبود آب مانع بسیاری از اشتغالزایی‌ها و معضلات بعدی اجتماعی در استان شده است. 

انتهای خبر/

نظرات
[ نام : یک شهروند ] [ ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۶ ]
آقای رحمانی شما به عنوان نماینده مردم شهرستان و رئیس شورای شهرستان چه کاری انجام دادید
فرم ارسال نظر