logo
امروز : چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۵
[ شناسه خبر : ۳۰۲۶۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
روایتی از روزهای سخت دانش آموزان در مناطق محروم ماهنشان؛

دانش‌آموزان روستای علم‌کندی ماهنشان از حداقل امکانات آموزشی و بهداشتی محروم‌اند

دانش‌آموزان-روستای-علم‌کندی-ماهنشان-از-حداقل-امکانات-آموزشی-و-بهداشتی-محروم‌اند
دانش‌آموز دختر و پسر روستای علم کندی شهرستان ماهنشان فاقد امکانات اولیه آموزشی و بهداشتی در تنها مدرسه این روستا هستند.

به گزارش موج رسا; روستای علم کندی شهرستان ماهنشان از لحاظ آب و هوایی یک منطقه کاملا کوهستانی بوده و نبود راه دسترسی مناسب و فاصله از مرکز استان سبب بروز مشکلات عدیده برای اهالی این روستا به ویژه در فصل زمستان شده است.

سال‌هاست دانش‌آموزان این روستا از محرومیت‌‌های آموزشی رنج می‌‌برند. محرومیت‌ از عدالت آموزشی طیف گسترده‌ای را شامل می‌شود فرسوده بودن مدارس و کمبود تجهیزات مناسب آموزشی و عدم دسترسی به مدارس دوره متوسطه بخشی از آن است.

ادامه تحصیل برای دانش‌آموزان مناطق روستایی چندان آسان نیست؛ دوره ابتدایی با تحصیل در کلاس‌های چند پایه و کمترین امکانات سپری می‌شود. پس از اتمام دوره ابتدایی، ممکن است در روستای محل زندگی دبیرستانی وجود نداشته باشد بنابراین دانش‌آموزان باید کیلومترها آن‌طرف‌تر به دبیرستان روستای مجاور بروند که در سال‌های اخیر با قطع سرویس مدارس، این مسیر پیاده طی می‌شود.

مدارس شبانه روزی نیز گزینه دیگری برای ادامه تحصیل دانش‌آموزان روستایی است که با دوری از خانواده باید به صورت شبانه‌روزی در مدرسه‌ای دورتر از روستای محل زندگی خود حضور یابند.

سختی‌های تحصیل در این روستا باعث شده، بسیاری از دانش‌آموزان با اتمام دوره ابتدایی ترک تحصیل کنند و همین امر منجر به کاهش نرخ پوشش تحصیلی در این روستا شده است.

در این راستا یکی از اهالی روستای علم کندی ماهنشان به موج رسا گفت: روستای علم کندی یک از روستاهای زیبای ماهنشان بوده که از شهرستان زنجان 180 کیلومتر فاصله دارد مردمان روستا افرادی خونگرم و مهربان هستند و شغل اکثر آنها دامدار است و از لحاظ اقتصادی قشر ضعیفی هستند.

وی افزود: مدرسه روستای علم کندی به صورت تک شیف فعال بوده و دانش آموزان پایه ابتدایی و راهنمایی به صورت مختلط در کلاس درس حاضر شده و دارای سرویس بهداشتی مشترکی هستند.

یکی دیگر از اهالی این روستا در مورد مشکلات آموزشی این روستا عنوان کرد: چندین بار بابت قضیه تفکیک دانش آموزان دختر و پسر این روستا به آموزش و پرورش مراجعه کردیم اما تاکنون ترتیب اثر داده نشده است.

این اهالی روستای علم کندی ماهنشان ادامه داد: سال 1387 مدرسه راهنمایی نیز برای ادامه تحصیل دانش آموزان روستا علم کندی در نظر گرفته شد که قبلا دانش آموزان تا پایان مقطع ابتدایی در مدرسه مشغول به تحصیل بودند.

وی تصریح کرد: تعداد دانش آموزان دختر 15 نفر و تعداد دانش آموزان پسر این روستا 15 نفر بوده که برای تدریس به دختران در مدارس پیشنهاد معلم خانم شده بود که این مورد هم ترتیب اثر داده نشد.

این اهالی روستای علم کندی ابراز کرد: مدرسه روستای علم کندی با مشکل بهداشتی مواجه است و دانش آموزان دختر و پسر از سرویس بهداشتی مشترک در این روستا که وضعیتی مطلوبی هم ندارد، استفاده می‌کنند.

ساخت سرویس بهداشتی در مدرسه علم کندی ماهنشان در دستور کار قرار می گیرد 

در ادامه حجت حسنی مدیر آموزش و پرورش شهرستان ماهنشان در گفت‌وگو با موج رسا اظهار کرد: مدرسه شهید رسول مرادی در روستای علم کندی شهرستان ماهنشان مقطع متوسط  دوره اول دختر و پسر مختلط هستند با اینکه در روستای پری مدرسه شبانه روزی ویژه دختران وجود دارد ولی به علت صعب العبور بودن منطقه و بنا به نظر والدین دانش آموزان به صوت مختلط در مدرسه علم کندی حاضر می‌شوند.

وی افزود: 15 دانش آموز دختر و 15 دانش آموز پسر در مدرسه شهید رسول مرادی مشغول تحصیل هستند ولی برای اینکه آمار به حدی رسید، مجبور به برگزاری کلاس‌های مشترک بین دانش آموزان دختر و پسر در مقطع متوسطه شده است تا از مجوز تشکیل کلاس درس در مدرسه بهره‌مند شویم و دانش آموزان بتوانند در روستای خود به تحصیل ادامه دهند.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان ماهنشان عنوان کرد: چون منطقه صعب العبور است و دانش آموزان پیگیر امر تحصیل هستند و برای اینکه از تحصیل عقب نمانند مجبور به برگزاری مختلط کلاس‌های درس بین دختر و پسر در مدرسه شدیم.

حسنی گفت: نا گفته نماند چون آمار تعداد دختران و پسران در مدرسه کم بود و امکان تشکیل کلاس‌های جدا بین دختر و پس میسر نبود از این رو کلاس‌ها مختلط برگزار شد و معلم‌ها در کلاس آقا هستند.

وی تاکید کرد: تا شروع سال تحصیلی جدید اقدام به ساخت سرویس بهداشتی جدا در مدرسه از جمله اهم موضوعات خواهد بود تا دانش آموزان مسیر مدرسه تا منزل را برای سرویس بهداشتی طی نکنند.

احداث سرویس بهداشتی مدارس روستایی بر عهده آموزش و پرورش است 

در ادامه حمید اسلامی در گفت‌وگو با موج رسا اذعان کرد: با توجه به شرایط روستاهای صعب العبور مخصوصا روستاهای خضر چوپان و تات قشلاقی از شهرستان ماهنشان استان زنجان  و مدارس متمرکز در آن که دچار نواقص و کمبودهایی هستند اداره آموزش و پرورش باید اقدام به ساخت یا اضافه کردن سرویس‌های بهداشتی در مناطق روستایی صعب العبور نمایند.

وی افزود: از جمله وظایف اداره نوسازی و توسعه مدارس استان زنجان مواردی مانند تعمیرات، بررسی سیستم گرمایی و سرمایشی ساختمان مدارس و  تعویض پنجره‌های فولادی و قدیمی یا خراب در مدارس است.

مدیر کل نوسازی و توسعه مدارس استان زنجان عنوان کرد: بنا بر این کمبودهایی مانند عدم وجود سرویس بهداشتی در مدارس مخصوصا روستاهای صعب العبور مانند روستاهای خضر چوپان و تات قشلاقی از شهرستان ماهنشان استان زنجان و تامین کمبودهای حاصل بر عهده اداره آموزش و پرورش می‌باشد.

اسلامی گفت: باید در نظر داشت زمانی که اداره نوسازی و توسعه مدارس استان زنجان تعمیرات مربوط به مدارس را عهده دار می‌شود که مدارس مربوطه جز لیست تعمیرات  قید شده باشد.

وی تصریح کرد: اگر مدرسه‌ای در لیست تعمیرات نباشد اداره نوسازی نمی‌تواند نسبت به تعمیرات ضروری مدارس مربوطه اقدام کند برای این منظور به 14  منطقه مذکور از مدارس لیستی برای قید کردن موارد ضروری داده می‌شود.

مدیر کل نوسازی و توسعه مدارس استان زنجان ابراز کرد: مدارسی که مشکلات مربوط به تاسیسات گرمایی یا سرمایی درب و پنجره داشته باشند اداره نوسازی و توسعه مدارس استان زنجان اقدام به رفع مشکلات مربوطه می‌نمایند.

اسلامی اذعان کرد: در مواردی به مدارس به صورت امانی اعتبار داده می‌شود یا هزینه مربوطه به شماره حساب واریز می‌شود تا مسئولین مدارس خود  اقدام به رفع مشکلات کنند.

وی تاکید کرد: در موارد دیگر اداره نوسازی و توسعه خود به طور مستقیم اقدام به رفع مشکلات مربوطه می‌کند به شرطی که در لیست مربوط به بر طرف شدن مشکلات مدرس مشکل مربوطه قید شده باشد. در کل 50 نیرو در بحث نظارت بر پروژه‌ها معرفی شده است و در استان زنجان یک هزار رو 600 مدرسه فعالیت دارد.

با توجه به مشکلات قید شده انتظار می‌رود مسئولان متولی استانی در راستای حل مشکلات مذکور گام‌های راسخی برداشته تا مشکلات مدارس روستاهای مناطق محروم و صعب‌العبور استان حل شود.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر