logo
امروز : جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۱۷
[ شناسه خبر : ۳۰۱۹۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان زنجان در گفتگو با موج‌رسا:

پیشگیری از تخریب مراتع نیازمند مشارکت همگانی است

پیشگیری-از-تخریب-مراتع-نیازمند-مشارکت-همگانی-است
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان زنجان با بیان اینکه جلوگیری از تخریب مراتع و احیای پوشش گیاهی نیازمند جذب مشارکت همگانی است گفت: به محض اینکه اراضی ملی شخم زده و تخریب شود باید با شماره ۱۵۰۴ تماس گرفته شود.

وحید احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: در بحث کنترل سیلاب اولین و مهمترین اقدامی که حائز اهمیت می‌باشد حفظ پوشش گیاهی است که در جهت جلوگیری از تخریب اراضی ملی است.

وی با بیان اینکه در جهت جلوگیری از تخریب اراضی ملی حساسیت وجود دارد افزود: به محض اینکه اراضی ملی شخم زده و تخریب شود باید با شماره ۱۵۰۴ تماس گرفته شود تا بلافاصله نیروهای یگان در عرصه حضور یابند.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان زنجان گفت: برای متخلفان پرونده تخلف تشکیل و به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

وی با بیان اینکه بعد از هر بار شخم زدن وضعیت پوشش گیاهی بدتر می‌شود که مهمترین اقدام در این راستا طرح‌های آبخیزداری است، گفت: اقدام بعدی نیز انجام کارهای بیولوژیک همانند نهال‌کاری و جنگل‌کاری است که در این راستا نیز کاشت سالانه یک میلیارد درخت در کشور استارت خورده و زنجان نیز سهمی در آن دارد.

اجحمدی با بیان اینکه یکی از مشکلات در خصوص مراتع آتش زدن عمد یا غیر عمد است، اذعان کرد: اگر این آتش‌زدن غیر عمدی باشد ۳ تا ۶ ماه حبس و اگر عمدی باشد ۱۰ سال حبس به همراه جریمه نقدی را در پی دارد.

 وی اذعان کرد: مراتع زنجان همواره مورد تهدید فرسایش آبی قرار دارند و و با چرای بی‌رویه دام، حذف پوشش گیاهی، شخم و کشت در اراضی شیب‌دار و تبدیل مراتع به دیم‌زار سالانه شاهد هدر ‌رفت چندین تن خاک با ارزش از دسترس می‌شود.

وی افزود: این امور در نهایت می‌تواند سبب رانش زمین و از بین رفتن خاک حاصلخیز سطحی، آلودگی آب، خاک، هوا، بیابانی شدن اراضی، رسوب در پشت سدها و کاهش کیفیت آب ذخیره شده را به دنبال داشته باشد.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر