logo
امروز : یکشنبه ۳ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۱۶
[ شناسه خبر : ۳۰۱۲۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
رئیس میراث فرهنگی شهرستان زنجان در گفتگو با موج‌رسا خبر داد:

حضور پرشور روستائیان و عشایر در جشنواره بومی و محلی شهرستان زنجان

حضور-پرشور-روستائیان-و-عشایر-در-جشنواره-بومی-و-محلی-شهرستان-زنجان-
رئیس میراث فرهنگی شهرستان زنجان با بیان اینکه از ۱۴ روستای شهرستان روستائیان و عشایر در جشنواره روستایی و عشایری شرکت دارند و استقبال بالا است، گفت: برخی شرکت کنندگان نیز از استان آذربایجان غربی و شرقی شرکت دارند.

مهدی باقری در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: جشنواره روستایی عشایری شهرستان زنجان با رویکرد معرفی آداب، روسوم و فرهنگ زندگی عشایری در سه شاخص دامداری، ایلی وکوچروبودن تعریف می‌شود.

وی افزود: باتوجه به شیوه زندگی عشایر و قابلیت اقتصاد مقاومتی و تولید ۲۵ درصد محصول گوشتی یکی از ظرفیت‌های جامعه هدف عشایری می‌باشد.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان زنجان گفت: هدف از برگزاری جشنواره عشایری را معرفی ظرفیت‌های عشایری و گردشگری، باز زنده‌سازی زندگی عشایری، اجرای روش‌ها، بازی‌ها، فنون پخت غذا‌های بومی محلی و ایجاد بازارچه دائمی در جهت حمایت از تولید محصولات، تولیدات صنایع دستی، ایجاد اشتغال پایدار، ثبت ناملموس این جشنواره، صدورمجوز و ایجاد مجموعه داری موزه مردم شناسی عشایری و به نمایش گذاشتن لوازم و اشیای زندگی عشایری است که در بخشی دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه از ۱۴ روستای شهرستان روستاییان و عشایر در این جشنواره شرکت دارند، تصریح کرد: برخی شرکت کنندگان نیز از استان آذربایجان غربی و شرقی شرکت کرده‌اند‌.

باقری اذعان کرد: در این جشنواره مسابقات شتر‌دوانی، چیدن پشم گوسفند، اسب سواری بانوان با سلاح برگزار می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: جهت آشنایی هر چه بیشتر شرکت کنندگان با غذاهای بومی این منطقه در جشنواره، پخت نان محلی، کباب بز، آش محلی کوهی، دمنوش زغالی کوهی، طبخ ماهی، جغوربقور انجام می‌شود و در کنار آن گوشت گرم دام ارگانیک و محصولات دامی و لبنی محلی نیز عرضه می‌شود.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان زنجان با بیان اینکه این جشنواره در روستای قره‌اوغلانلو، واقع در ۸۵ کیلومتری جاده قدیم زنجان به میانه از ساعت ۹ صبح آغاز شد و تا ساعت ۶ عصر ادامه دارد گفت: ۲۰ چادر و ۳ آلاچیق برپا شده است. و این جشنواره با استقبال چشمگیر مواجه است.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر