logo
امروز : دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۴۸
[ شناسه خبر : ۲۹۹۴۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان:

نقشه پهنه‌بندی سیلاب برای استان زنجان باید تدوین شود

نقشه-پهنه‌بندی-سیلاب-برای-استان-زنجان-باید-تدوین-شود
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با بیان اینکه نقشه سیل‌خیزی استان با مقیاس یک بر ۲۵۰ هزار تهیه شده است گفت: باید نقشه‌های یک بر ۵۰ هزار تهیه شود که فعلا برای استان تهیه نشده است.

جعفر بیات در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به اینکه با توجه به خشکسالی‌های موجود در استان، نیاز است تا بارش‌ها مدیریت شده و رواناب‌ آب‌ها مهار شود، اظهار داشت: یکی از این روش‌ها استفاده از پخش سیلاب است.

وی با بیان اینکه تقریبا اغلب نقاط استان زنجان در معرض سیلاب احتمالی قرار دارند، افزود: در طول سالیان گذشته رخداد سیلاب سبب خسارت در شهرستانی همچون ماهنشان و طارم شد بنابراین سیلاب در صورت رخداد در استان می‌تواند خسارات جبران ناپذیری به شهرها وارد کند.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با اشاره به اینکه در راستای پیشگیری از وقوع سیلاب در سال‌های گذشته اقدامات آبخیزداری در سطح برخی از شهرستان‌های استان زنجان انجام شده است، گفت: در این راستا تلاش شده تا نقشه جامع سیل‌خیزی احصا شود.

وی با بیان اینکه نقشه سیل‌خیزی استان با مقیاس یک بر ۲۵۰ هزار تهیه شده است گفت: باید نقشه‌های یک بر ۵۰ هزار تهیه شود که هنوز برای استان تهیه نشده و در دست تهیه قرار دارد.

بیات با بیان در شهرستان‌های قیدار و هیدج طرح پیشگیری از سیلاب تکمیل شده و عملیات آبخیزداری در برخی نقاط طارم در حال انجام است، گفت: در ماهنشان طرح در مرحله مطالعه قرار دارد.

وی با بیان اینکه در سه دهه اخیر اقدامات بسیار موثر آبخیزداری در تمام شهرستان‌ها و آبادی‌های استان انجام شده و حداقل در ۶۰ نقطه نیز اجرایی شده است، گفت: اقدامات پخش سیلاب سبب شده تا روستائیان نیز از این شرایط راضی باشند چرا که علاوه بر کنترل سیلاب سطح آب‌های زیرزمینی نیز افزایش یافته است و نمونه این طرح‌ها پخش سیلاب رضا‌آباد در منطقه زنجانرود است.

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر