logo
امروز : یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۴۴
[ شناسه خبر : ۲۹۸۳۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
معاون اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان در گفتگو با موج رسا:

آماری از میزان سرانه مطالعه در استان زنجان در دسترس نیست

آماری-از-میزان-سرانه-مطالعه-در-استان-زنجان-در-دسترس-نیست
معاون اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با بیان اینکه آخرین پیمایش مربوط به سرانه مطالعه در استان مربوط به سال 1389 است گفت: در حال حاضر آماری از میزان سرانه مطالعه در استان زنجان در دسترس نیست.

حسین رحمانی زاده در گفت‌وگو با موج رسا; با بیان اینکه آمار و ارقام در کتابخوانی هر استان مصرف فرهنگی آن جامعه را نشان می‌دهد اظهار کرد: طی سال گذشته یک میلیون و 521 هزار و 924 نفر تعداد کل منابع کتابخانه‌های عمومی استان گزارش شده است.

وی افزود: تعداد 40 هزارو 82 عدد مجموع کتب اهدایی به کتابخانه‌های عمومی استان زنجان توسط مردم، ناشران و سازمان‌ها مربوطه می‌باشد.

معاون اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان عنوان کرد: در حال حاظر 4 باب کتابخانه مشارکتی در زندان‌های استان فعال است که از جمله می‌توان به زندان ابهر، زندان مرکزی، اردوگاه حرفه آموزی و کانون اصلاح و تربیت که با همکاری اداره کل زندان‌ها انجام گرفته و سهمیه کتاب برای این مراکز دایر است.

رحمانی زاده گفت: برخی کتابخانه‌ها مستقیم زیر نظر نهاد عمومی کتابخانه‌ها فعالیت می‌کنند که همه تجهیزات، فضا، تلفن، پرسنل و ساختمان مربوطه زیر نظر نهاد عمومی کتابخانه‌ها مشارکت دارد.

وی افزود: برخی دیگر از کتابخانه‌ها مشارکتی هستند یعنی ساختمان و تجهیزات برای سازمان مربوطه است ولی تامین منابع آموزش، نیروی انسانی و بحث‌های نرم افزاری زیر نظر اداره کتابخانه عمومی استان می‌باشد.

معاون اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان ابراز کرد: با توجه به اینکه آمار سرانه مطالعه در استان در دسترس نیست و این پروژه نیاز به کار، بررسی و همفکری همه جانبه دارد آخرین پیمایش مربوط به سرانه مطالعه در استان مربوط به سال 1389 می‌باشد که این پیمایش در کل کشور انجام شد.

رحمانی زاده تاکید کرد: با در نظر گرفتن تغییرات در جامعه پیمایش مربوطه نیاز به بروزرسانی دارد که امسال یک کار پژوهشی با همکاری استانداری در دست اقدام است که مصرف فرهنگی مردم استان زنجان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و اهداف این پژوهش ثبت میزان مطالعه اقشار جوامع برای به دست آوردن نتیجه کلی سرانه مطالعه در استان زنجان است.

وی اذعان کرد: بحث ترویج کتابخوانی یک موضوع همه جانبه است و نمی‌توان یک نهاد را مسئول این امر دانست یک کار تبلیغی همه جانبه نگر است که باید همه رسانه‌ها در این امر مشارکت داشته باشند.

معاون اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان عنوان کرد: این پروژه نیازمند تدابیر میان مدت و بلند مدت است برنامه‌های متعدد و مختلفی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی در استان انجام شده است که می‌توان به مسابقات فرهنگی، نشست‌های مختلف کتاب محور اشاره داشت.

وی افزود: نا گفته نماند کتابخانه‌های زندان جز کتابخانه‌های مشارکتی هستند طوی نیست که کتاب به آنها اهدا شود کتابخانه‌هایی که زیر نظر کتابخانه‌های کشور فعالیت‌های لازم را انجام می‌دهد.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر