logo
امروز : شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۰۴
[ شناسه خبر : ۲۸۸۹۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
معاون سلامت دامپزشکی استان زنجان در گفت‌وگو با موج‌رسا:

۸۵ درصد جمعیت دامی استان زنجان علیه تب مالت واکسینه شده‌اند/ شناسایی ۴ کانون بیماری تب مالت در استان زنجان

۸۵-درصد-جمعیت-دامی-استان-زنجان-علیه-تب-مالت-واکسینه-شده‌اند-شناسایی-۴-کانون-بیماری-تب-مالت-در-استان-زنجان
معاون سلامت دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه در سال جاری فقط ۴ کانون بیماری تب مالت در سطح استان شناسایی شده است، گفت: امسال ۹۵۰ هزار دام سبک، ۴۶ هزار راس دام سنگین که در حالت کلی ۸۵ درصد جمعیت دامی را شامل می‌شود علیه بیماری تب مالت واکسینه شده‌اند.

مجید اسکندرپور در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به اینکه اداره کل دامپزشکی استان به عنوان یک دستگاه اجرایی دو وظیفه مهم به عهده دارد، اظهار داشت: یکی پیشگیری و کنترل بیماری‌های دامی است و دیگری نظارت بر بهداشت فرآورده‌های دامی مانند انواع گوشت قرمز و سفید، شیر، تخم مرغ است که نظارت در این زنجیره از سطح دامداری تا عرضه انجام می‌شود.

وی افزود: در حوزه مبارزه با بیماری ها دستور کار اداره کل دامپزشکی استان بر مبنای کنترل بیماری ها در دو گروه عمده بیماری‌های دامی و بیماری‌های مشترک استوار بوده که در شش گروه بیماری‌های ویروسی، بیماری های باکتریایی، بیماری‌های انگلی، بیماری‌های قارچی، بیماری‌های متابولیک، متفرقه؛ اگزوتیک قرار می‌گیرند.

معاون سلامت دامپزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه برخی بیماری‌های مهم، استراتژیک و اولویت دار است، گفت: تب مالت، سل، هاري، مشمشه، شاربن، تب خونريزي دهنده كريمه كنگو، آبله، تب برفکي، طاعون نشخوار كنندگان كوچک و لمپي اسکين از جمله این بیماری‌ها است.

وی با بیان اینکه عمده جمعیت هدف در مبارزه با بیماری‌های دامی شامل تمام دام‌هایی است که بصورت سنتی یا صنعتی پرورش می‌یابند و یا به عنوان حیوان دست آموز نگهداری می‌شوند تصریح کرد: در طی سال‌ها بیماری‌های آبله و تب برفکی به عنوان مهمترین بیماری های واگیر دامی و بیماری بروسلوز به عنوان مهمترین بیماری مشترک در استان مطرح بوده و هست.

اسکندرپور با بیان اینکه یکی از بیماری‌های اولویت‌دار دامی جهت مبارزه، تب مالت است گفت: در دو نوبت جمعیت دامی استان علیه این بیماری واکسینه شده و از اوایل بهمن ماه نیز واکسیناسیون مجدد آغاز خواهد شد.

وی با بیان اینکه در طول سال‌های گذشته بیماری تب مالت شیوع بالایی در استان داشت، گفت: این بیماری خسارات هنگفتی برای دامپروران به دنبال داشت.

معاون سلامت دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه در سال جاری فقط ۴ کانون بیماری تب مالت در سطح استان شناسایی شده است، گفت: امسال ۹۵۰ هزار دام سبک، ۴۶ هزار راس دام سنگین که در حالت کلی ۸۵ درصد جمعیت دامی را شامل می‌شود علیه بیماری تب مالت واکسینه شده‌اند.

وی تاکید کرد: مهمترین راه پیشگیری از این بیماری توسط انسان عدم استفاده از محصولات و فراورده‌های خام دامی است.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر