logo
امروز : شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۴:۰۳
[ شناسه خبر : ۲۸۷۶۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
لزوم توجه به بناهای ناپایدار در کشور؛

۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار در کشور وجود دارد/هشدار برای عدم تکرار بم دوم

۲-میلیون-و-۷۰۰-هزار-بنای-ناپایدار-در-کشور-وجود-دارد-هشدار-برای-عدم-تکرار-بم-دوم-
در سطح کشور ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار وجود دارد که اگر برروی نوسازی آن‌ها تمرکز نشود تکرار بم دوم دور از انتظار نخواهد بود.

به گزارش موج رسا; ظهر امروز نشست سفیران باز آفرینی با ارتباط زنده تصویری با وزیر راه و شهرسازی به مناسبت گرامیداشت پنجم دی ماه "روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی" برگزار شد.

انبوه سازان مسکن دقت بیشتری در ساخت‌ساز‌های داشته باشند 

در این نشست مصطفی زینت بخش، با اشاره به زلزله بم اظهار داشت: این زلزله یک اتفاق نادر در شهر بم بود چراکه در مدت ۱۲ ثانیه شهر بم را چنان ویران ساخت که چیزی جز خرابی از آن نماند و متاسفانه قریب به ۴۰ هزار نفر در این حادثه جان خود را از دست دادند. 

وی با بیان اینکه برای اولین بار پس از زلزله ۱۳۸۲ طرح نوسازی و مقاوم سازی مطرح شد، افزود: کاش بعد از زلزله منجیل، رودبار، طبس سفیری به بم رهسپار می‌شد و هشدار های لازم را میداد.

سفیرنوسازی، مقاوم سازی و بازسازی شهرستان بم بیان کرد: هرچند این زلزله تبعات و مصیبت هایی در پی داشت اما برکاتی نیز به همراه داشت. چراکه یک شهر تبدیل به کارگاه و آموزشگاه شد و از تمام استان ها و حتی برخی کشور ها وارد این شهر شدند و در نهایت آیین نامه‌های مقررات ملی ساختمان و آیین نامه ۲۸۰۰ را تغییر دادند.

زینت بخش ادامه داد: به اندازه یک قلاب بند آرماتور بندی هم که شده بابد انبوه سازان بر دقتشان بیفزایند.

وی گفت: سازه‌ها در ظاهر بتنی هستند و ظاهر زیبایی دارند اما اگر اصول در آن‌ها رعایت نشود، در آنی در اثر زلزله گره های سازه از هم باز شده و ساختمان فرو خواهد ریخت.

سفیرنوسازی، مقاوم سازی و بازسازی شهرستان بم با تاکید بر اینکه باید اطلاع رسانی به عوام و عموم مردم انجام شود گفت: چراکه هر جا مردم پای کار باشند دقت در ساخت و ساز‌ها به حد قابل توجهی خواهد رسید.

وی با بیان اینکه در دنیا علم ژئوتکنیک و لرزه نگاری هنوز بحث پیش بینی زلزله بیش از چند دقیقه را نتوانسته دستیابی کند، گفت: ما در کشور حادثه خیز هستیم اما بعد از حواث توانسته‌ایم بر روی پای خود بایستیم و امروز بعد از ۱۹ سال متوجه شدیم که می توان بم را طبق فرمایش مقام معظم رهبری مستحکم تر ساخت بنابراین می‌توانیم برای ممانعت از آسیب‌ها با رعایت اصول ساخت و ساز از خسارت‌ها جلوگیری کرد.

در صورت عدم نوسازی مسکن در کشور، بم دوم تکرار می‌شود

محمد آیینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز در این نشست اظهار داشت: برنامه‌ای که امروز شکل گرفته است حاصل برنامه‌ریزی است که از خردادماه امسال انجام شده بود.

وی افزود: ۳۵ فرهیخته از بم در یک اقدام جهادی برای ساختن ایران قوی به پا خواسته‌اند و این افراد متوجه شدند که ما در کشورمان بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار داریم و اگر نوسازی انجام نشود ممکن است بم دوم تکرار شود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران اذعان کرد: میزبان این رویداد بزرگ برای حضور گسترده شهرداری‌ها در این برنامه و شهرداران ۱۰۵ شهر بزرگ هستند.

وی گفت: ۶۵ شهر دارای بناهای ناپایدار نیز برای اجرای نشست انتخاب شده است تا از سازندگان مسکن صمیمانه درخواست شود ساخت و ساز را با نهایت دقت در نکات انجام دهند./ب

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر