logo
امروز : دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۲۹
[ شناسه خبر : ۲۸۲۰۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیر‌کل دامپزشکی استان زنجان در گفت‌وگو با موج‌رسا؛

زنگ خطر انتقال بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان به صدا در آمد/ پایش‌ها در استان زنجان در حال انجام است

زنگ-خطر-انتقال-بیماری-آنفولانزای-فوق-حاد-پرندگان-به-صدا-در-آمد-پایش‌ها-در-استان-زنجان-در-حال-انجام-است
مدیر‌کل دامپزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه تاکنون موردی از بیماری آنفلوآنزای پرندگان در استان گزارش نشده است، گفت: مراقبت‌های لازم در سطح، مرغداری‌های سنتی در سطح روستا‌ها، واحدهای پرورش طیور بومی و تالاب‌ها در حال انجام است.

محمد‌باقر حاج‌کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با بیان اینکه استان زنجان در مسیر پرندگان مهاجر قرار دارد، اما خوشبختانه از سال ۱۳۹۶ تاکنون هیچ ‌موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان گزارش نشده است، اظهار داشت: پایش‌های مداوم، مراقبت و کنترل بیماری آنفلوآنزای پرندگان توسط دامپزشکی استان در قالب ستاد پیشگیری و کنترل این بیماری با همکاری سایر دستگاه‌های ذیربط از جمله محیط زیست و مرکز بهداشت در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون موردی از بیماری آنفلوآنزای پرندگان در استان گزارش نشده و مراقبت‌های لازم در سطح مرغداری‌های سنی در سطح روستا‌ها، واحدهای پرورش طیور بومی و تالاب‌ها در حال انجام است، گفت: پایش‌ها به طور مستمر در طول سال انجام می‌شود و مختص یک برهه خاص نیست، با این حال هیچ مورد مشکوکی از بیماری تاکنون در استان مشاهده و گزارش نشده است. 

مدیر‌کل دامپزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بیماری مشترک بین انسان و پرندگان محسوب می‌شود و توجه به رعایت بهداشت ضروری است، گفت: رعایت نکات بهداشتی تاثیر بسزایی در جلوگیری از بروز و شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان دارد و درگیری واحدهای پرورش طیور به سویه‌های آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان محدود به فصل خاصی از سال نیست. 

وی با تاکید بر اینکه شهروندان از خرید پرندگان، اردک و مرغ از بازارچه های داخل شهر و روستاها به خودداری کنند، خاطر نشان کرد: آنفلوآنزای پرندگان یک بیماری فوق حاد ویروسی به شمار می رود که پرنده آلوده به ویروس، آن را از طریق ترشحات دفع می‌کند و این عامل می‌تواند بیماری را از پرندگان وحشی مهاجر به پرندگان محلی سرایت و در اثر تماس، بیماری به پرندگان بومی در روستاها و واحدهای صنعتی منتقل شود.

حاج کاظمی تاکید کرد: واحد‌های صنعتی مرغداری نسبت به رعایت دستورالعمل‌های قرنطینه‌ای، بهداشتی و امنیت زیستی دامپزشکی به ویژه در این زمان که فصل مهاجرت پرندگان است و خطر شیوع بیماری و ماندگاری ویروس بیشتر می‌باشد، اقدام جدی داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه انجام واکسیناسیون گله های طیور به ویژه واحدهای مادر و تخم‌گذار علیه بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان ضروری است، گفت: پرورش دهندگان طیور به هر روش ممکن از ارتباط پرندگان داخل سالن، دان و آب مصرفی با پرندگان وحشی و آزاد پرواز و فضولات آنها جلوگیری کنند. و انبار دان و سالن پرورش برای اینگونه پرندگان غیر قابل نفوذ و محوطه مرغداری فاقد هرگونه جاذبه ای برای ورود پرندگان وحشی باشد.‌/ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر