logo
امروز : چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۳۸
[ شناسه خبر : ۲۸۰۹۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 1 دقیقه ]
مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورری استان زنجان در گفت‌وگو با موج‌رسا؛

۶۳ هزار هکتار از اراضی آبی استان زنجان به آبیاری نوین تجهیز شد

۶۳-هزار-هکتار-از-اراضی-آبی-استان-زنجان-به-آبیاری-نوین-تجهیز-شد
مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورری استان زنجان با بیان اینکه در حال حاضر ۶۳ هزار هکتار از اراضی آبی استان به آبیاری نوین تجهیز شده‌اند، گفت: جهاد کشاورزی با پرداخت تسهیلات بلاعوض از کشاورزان حمایت می‌کند.

حسین طاهری در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; مجهز شدن اراضی به آبیاری تحت فشار جزو مصوبات مجلس است تا ۸۵ درصد کمک بلاعوض پرداخت شود، اما وضعیت بازار و افزایش قیمت‌ که رخ می‌دهد مانع از استقبال کشاورزان برای این امر می‌شود.

وی با بیان اینکه وزارتخانه یک سقفی برای کمک‌های بلاعوض در اختیار بهره‌برداران و متقاضیان آبیاری تحت فشار قرار می‌دهد، تعیین کرده است، گفت: برای اینکه دولت بتواند افزایش قیمت بخش آبیاری تحت فشار را کنترل کند سقف تعیین کرده است.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه آبیاری تحت فشار میزان راندمان آبیاری را از ۳۰ درصد به ۹۰ درصد می‌رساند، افزود: در آبیاری سطحی میزان تلفات ۷۰ درصد و بخش عمده آب هدر می‌رود بنابراین بهترین سیستمی که بتواند تلفات را کنترل کند همان سیستم قطره‌ای است که تلفات را تا ۱۰ درصد کاهش می‌دهد.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ با توجه به وضعیتی که وجود داشت مبلغی به عنوان کمک بلاعوض پرداخت می‌شد، عنوان کرد: متاسفانه در سال گذشته قیمت‌ها افزایش یافت و اگر کشاورز از افزایش قیمت گلایه داشته باشند به حق بوده اما جهادکشاورزی نیز در حد توان در حال حمایت از کشاورزان است.

طاهری با بیان اینکه در حال حاضر ۶۳ هزار هکتار از اراضی آبی استان به آبیاری نوین تجهیز شده‌اند، خاطر نشان کرد: آبیاری تحت فشار به سیستم‌های آبیاری، قطره‌ای و ماشین‌های آبیاری تقسیم می‌شوند که در کاهش هدررفت آب بسیار تاثیر گذار هستند./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر