logo
امروز : شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱:۴۰
[ شناسه خبر : ۲۷۸۲۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
نقش اقامتگاه‌های بوم‌گردی در روستا‌ها؛

اقامتگاه‌های بوم‌گری؛ محرک رونق اقتصادی در روستا‌هاست

اقامتگاه‌های-بوم‌گری؛-محرک-رونق-اقتصادی-در-روستا‌هاست
با توجه به تنوع اقلیمی و فرهنگ غنی؛ روستاها از جمله مناطق مهم و اصلی در بوم گردی هستند که پتانسیل بالایی برای جذب گردشگران و درآمدزایی از طریق صنعت گردشگری و بوم گردی دارند.

به گزارش موج رسا; یکی از موضوعاتی که برخی کشورها در دو دهه اخیر برای گردشگری به آن توجه کردهاند، توجه به هویت و حفظ ساختارهای بومی در حوزه گردشگری بوده که توسعه بومگردی هم در همین راستا بوده است.

اکوتوریسم یا بوم گردی می‌تواند فرصت‌های بسیاری را برای کسب و کارهای کوچک خانوادگی ایجاد کند که بیشتر آنها، روابط مستقیم و متقابل میزبان و مهمان را در خانه و املاک خانواده گردشگرپذیر امکان پذیر می‌سازد.

این حضور و مشارکت از سوی خانواده، برای تجربه و رضایت گردشگر و همچنین برای توسعه پایدار مقصد و جامعه محلی، امری بسیار حیاتی است.

یکی از کسب و کارهای کوچک گردشگری که به جهانیان معرفی شده و در چند سال گذشته در ایران در حال گسترش است، ایجاد و توسعه اقامتگاه‌های بوم گردی است.

در این راستا مهدی باقری، رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار موج‌رسا اظهار داشت: بوگردي به عنوان يکي از شاخه‌هاي صنعت گردشگري بخش اعظمی از سفرهاي بين المللي را در بر مي‌گيرد و چنانچه به صورت مناسب مديريت شود، مي‌تواند به اشتغال محلي، فرصت‌های توسعه‌ بومی و حفظ محيط طبيعی منجر گردد.

وی افزود: طبیعت زیبا و متنوع روستاهای شهرستان زنجان جاذبه طبيعي متنوع و ارزشمند بوده، که بهره‌گيري از اين قابليت‌های ارزشمند و متنوع در صنعت گردشگری به مثابه منابع اقتصادي اهميت دارند با این حال بوم گردی و نقش آن در جوامع در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است، از این رو کسب آگاهی و دانش در این راستا بسیار اهمیت دارد.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان زنجان با اشاره به اینکه بوم گردی در محیط‌های طبیعی بکر متمرکز است، گفت: این مفهوم می‌تواند آگاهی فرهنگی و محیطی قابل توجهی را فراهم کند. از سویی دیگر تجربه مثبتی برای بازدیدکنندگان و همچنین مردم محلی فراهم کند؛ تاثیر بر روی محیط زیست را به حداقل می‌رساند، فرصت‌های شغلی و مالی قابل توجهی را برای مردم محلی فراهم می‌کند. با ارائه منافع مالی، مردم را به حفاظت از محیط زیست تشویق می‌کند.

وی با اشاره به اینکه هدف از بوم‌گردی، معرفی فرهنگ بومی و آشنایی با جوامع سنتی و شیوه زندگی آن‌ها به گردشگران و بازدیدکنندگان است، گفت: با توجه به تنوع اقلیمی و فرهنگ غنی؛ روستاها از جمله مناطق مهم و اصلی در بوم گردی هستند که پتانسیل بالایی برای جذب گردشگران و درآمدزایی از طریق صنعت گردشگری و بوم گردی دارند.

باقری بیان کرد: اقامتگاه‌های بوم‌گردی معمولا خانه‌های سنتی در روستاها و شهرهای کوچک هستند که سبک معماری آن‌ها به فرهنگ و قدمت تاریخی مناطق بومی مرتبط است، یکی از معیارهای اصلی برای جذب گردشگران به شمار می‌آیند.

وی با اشاره به اینکه مزیت بعدی بوم گردی، رونق صنایع دستی و بومی ساکنین روستاها است که با فروش آنها به گردشگران، درآمد زایی خوبی را نیز برای افراد محلی به همراه دارد، اذعان کرد: اجاره دادن اقامتگاه‌های بوم گردی در کنار فروش صنایع دستی و محصولات بومی، از عواملی است که در افزایش درآمد و بهبود کیفیت زندگی ساکنین محلی تاثیر بسزایی دارد.

وی افزود: از دیگر فواید بوم گردی، سفرهای هیجان انگیز و جالب با کیفیتی متفاوت است که هزینه کمتری نسبت به سفرهای گردشگری دیگر دارد. هزینه اجاره در اقامتگاه‌های سنتی و بومی نسبت به هتل‌های مدرن و ویلاهای لوکس ارزان تر است. همچنین کیفیت خدمات ارائه شده و امکانات رفاهی که برای گردشگران در نظر گرفته شده‌اند متفاوت و ساده‌تر بوده و هزینه پایین‌تری دارند. به طور کلی تجربه و لذتی که در سفرهای بوم‌گردی وجود دارد بسیار هیجان انگیز و به یادماندنی است و برای طرفداران طبیعت گردی نیز گزینه بسیار مناسبی برای سفرهای تفریحی به شمار می آید.

وی با اشاره به اینکه بستر مناسبی برای ایجاد اقامتگاه‌های بوم گردی و افزایش سفرهای بوم گردی وجود دارد، خاطر نشان کرد: تنوع فرهنگی و وجود تعداد زیادی از روستاهایی که طبیعت بکر دارند، آداب و رسوم‌های گوناگون و منطقه‌هایی که شرایط اقلیمی منحصر به فرد دارند، از جمله فاکتورهایی هستند که پتانسیل بالای را در بوم گردی نشان می دهند.

وی ادامه داد: سبک‌های معماری تاریخی و بومی بی نظیر در اقامتگاه‌های روستایی یا خانه‌های سنتی، تجربه‌ای بسیار دلنشین و رویایی را برای گردشگران فراهم می‌کنند. آشنایی با فرهنگ‌ها، آداب، رسوم محلی گوناگون، و شیوه‌های مختلف زندگی ساکنین محلی که عموما ساده و به دور از تکلف و تجملات زندگی شهری هستند، قرار گرفتن در مکان‌های طبیعی که ویژگی‌های منحصر به فردی دارند، استفاده از امکانات رفاهی ساده، کیفیت متفاوت غذاهای سنتی، و تعامل با ساکنین محلی، از جاذبه‌های هیجان انگیز سفرهای بوم گردی است که می‌تواند توجه بسیاری از علاقمندان به طبیعت گردی و گردشگران را به خود جلب کند./ب

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر