logo
امروز : جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۳۲
[ شناسه خبر : ۲۷۳۲۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
مدیر کل امور مالیاتی استان زنجان:

۳۵۰ میلیارد تومان از محل فرار مالیاتی در استان زنجان وصول شد/با اجرایی شدن پایانه‌های فروشگاهی ۹۰ درصد فرار‌های مالیاتی از جامعه رخت می‌بندد

۳۵۰-میلیارد-تومان-از-محل-فرار-مالیاتی-در-استان-زنجان-وصول-شد-با-اجرایی-شدن-پایانه‌های-فروشگاهی-۹۰-درصد-فرار‌های-مالیاتی-از-جامعه-رخت-می‌بندد
مدیر کل امور مالیاتی استان زنجان گفت: عده‌ای نمی‌خواهند به قانون تمکین کرده و مالیات پرداخت کنند، اما اداره کل امور مالیاتی وظیفه دارد تا جلوی فرار مالیاتی را بگیرد در این راستا از سال ۱۴۰۰ تاکنون در حدود ۳۵۰ میلیارد تومان از محل فرار مالیاتی در استان زنجان وصول شد.

به گزارش موج رسا;فیروز شکوری ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران استان زنجان، ضمن تبریک به مناسبت عید سعید قربان اظهار داشت: در سال‌های گذشته که کشور با تحریم مواجه بوده سازمان امور مالیاتی با وصول مالیات نسبت به پرداخت حقوق اجرایی، کار‌های عمرانی اقدام کرده است به عبارتی مالیات مبلغی است که دولت وصول کرده و به جامعه تزریق می‌کند تا همگان از آن بهره‌مند شوند. 

وی با بیان اینکه مالیات برای کار‌های عمرانی و جاری کشور هزینه می‌شود، افزود: شخص ایرانی باید بداند زندگی در جامعه دارای هزینه است و باید هر شخص که از خدمات در حال استفاده است هزینه آن را پرداخت نماید. بنابراین ما باید از نفت جدا شده و به سمتی برویم که کشور با مالیات اداره شود با این حال باید دست به دست هم دهیم تا فرهنگ مالیات در کشور جاری شود.

مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان با بیان اینکه جنگ حاضر جنگ اقتصادی است و مردم با تمام وجود باید یاریگر باشند، گفت: در سال ۱۴۰۰ اداره کل امور مالیاتی ۹۷ درصد از درآمد‌های استان را تامین کرده است و این درآمد صرف هزینه‌های جاری و عمرانی در استان شده است و این رقم باز هم نتوانسته کل هزینه‌ها را پوشش دهد و دولت نیز در این راستا کمک کرده است.

وی با بیان اینکه در ۳ ماهه نخست سال جاری نیز ۹۷ درصد درآمد‌های استان را اداره کل امور مالیاتی تامین کرده است، تصریح کرد: مالیات دو نوع ارزش افزوده و مستقیم است. تا ۱۳ بهمن ماه ۱۴۰۰، ۳ درصد مالیات ارزش افزوده سهم شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و روستاهای فاقد دهیاری بوده است و ۶ درصد به خزانه واریز شده است. از این ۳ درصد رقمی بالغ بر ۶۲۳ میلیارد تومان به شهرداری، دهیاری و روستاهای فاقد دهیاری در راستای اجرای خدمات واریز شده است. با این وجود در ۳ ماهه نخست سال جاری نیز از محل اخذ مالیات ۲۲۰ میلیارد تومان به حساب شهرداری، دهیاری و روستا‌های فاقد دهیاری واریز شده است.

شکوری با اشاره به استرداد مالیات عنوان کرد: این استرداد بیشتر به دلیل صادرات است و علت آن این موضوع می‌باشد که صادرات از پرداخت مالیات معاف است گاها افراد اقدام به پرداخت مالیات می‌کنند و بعدا مشخص می‌شود نباید مالیاتی پرداخت می‌کرده و باید این رقم استرداد شود با این وجود در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۷۲ میلیارد تومان توسط اداره کل امور مالیاتی استان استرداد شده است. 

وی در ارتباط با فرار مالیاتی عنوان کرد: عده‌ای نمی‌خواهند به قانون تمکین کرده و مالیات پرداخت کنند، اداره کل امور مالیاتی یکی از وظایفی که دارد این است که جلوی فرار مالیاتی را بگیرد در این راستا از سال ۱۴۰۰ تاکنون در حدود ۳۵۰ میلیارد تومان از محل فرار مالیاتی در استان زنجان وصول شده است.

مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان آماری از میزان بخشودگی جرائم و تقسیط نداد و گفت: برخی افراد به علت عدم اطلاع از قانون مشمول جریمه می‌شود، ما برای حمایت از اصناف و تا اختیاری که سازمان داده جرائم را می‌بخشیم.   

وی در پاسخ به سوالات مکرر خبرنگاران مبنی بر فرار مالیاتی پزشکان و سایر اصناف اذعان کرد: در خصوص فرار مالیاتی پزشکان جلساتی با سازمان نظام پزشکی برگزار شده است و موارد ذکر شده است. اما باید گفت نحوه پرداخت مالیات پزشکان به این صورت است که پزشکان با بیمه‌های تامین اجتماعی، خدمات درمانی، نیرو‌های مسلح دارای قرار داد هستند بنابراین دستگاه‌های متولی میزان دریافتی پزشکان را می‌دانند و به اداره کل امور مالیاتی ارسال می‌کنند. 

شکوری با بیان اینکه دستگاه پز خود یک نوع مانع در برابر فرار مالیاتی است، افزود: در سال‌های گذشته روند اخذ مالیات متفاوت بود اما از سال ۹۸ الکترونی شده است با این حال امیدواریم با اجرایی شدن پایانه‌های فروشگاهی ۹۰ درصد فرار‌های مالیاتی از جامعه رخت ببندد. با این حال با ۵۰ صنف مکاتبه شده تا بتوانیم پایانه‌های فروشگاهی را در آنجا راه‌اندازی کنیم.

وی بیان کرد: در سال ۱۴۰۰ در حدود ۱۷ هزار مودی شناسایی شده با اینکه فعالیت اقتصادی داشتند اما پرونده مالیاتی نداشتند.

مدیر‌کل امور مالیاتی استان همچنین در ارتباط با شرکت‌های بزرگی که در استان زنجان فعالیت دارند اما مالیات خود را به استان‌های دیگر همچون تهران واریز می‌کنند، گفت: مقرر شده ۵ شرکت مهم استان زنجان مالیات خود را به استان پرداخت کنند در این راستا اقدامات لازم در خصوص شرکت پارس حیات انجام شده و طبق قانون مالیات بر ارزش افزوده این شرکت به استان واریز خواهد شد. با این حال شرکت پدیده شیمی قرن و سه شرکت مهم دیگر نیز در دست اقدام است.

وی در ارتباط با فرار مالیاتی شرکت‌های بزرگ در استان تاکید کرد: هیچ شرکت دانه درشتی در استان وجود ندارد که مشمول مالیات باشد ولی آن را پرداخت نکرده باشد. اما هستند شرکت‌هایی که از گزینه معاف از مالیات بر طبق قانون استفاده می‌کنند.

شکوری با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ در حدود ۵۷ هزار اظهارنامه در استان دریافت شده که مالیات ۴۰ هزار پرونده صفر بوده، ابراز داشت: پرونده‌های مذکور در حدود ۷۶ میلیارد تومان مالیات پرداخت کرده‌اند به عبارتی ۱۳ هزار نفر مالیات زیر ۵ میلیون تومان پرداخت کرده‌اند و این در حالی است که ۱۴۰۰ نفر ۵۰ درصد ۷۶ میلیارد تومان را پرداخت نموده‌اند.

وی تاکید کرد: زیر ساخت‌ها هنوز فراهم نیست و دولت در دریافت مالیات به هدف نهایی خود نرسیده است تا علاوه بر پرداخت حقوق کارمندان کار‌های عمرانی نیز انجام دهد، با این وجود هر دو امر را در کنار هم انجام می‌دهد اما واقعیت این است که هزینه‌ای که کشور دارد با رقم مالیاتی که اخذ می‌شود کفاف نمی‌دهد.

مدیر‌کل امور مالیاتی استان در ارتباط با دریافت مالیات از واحد‌ها و مسکن‌های خالی توپ را به زمین مسکن و راه و شهرسازی انداخت و گفت: مسکن باید این اطلاعات را در اختیار امور کل مالیاتی قرار دهد و در سامانه این اداره مشخص شود که آیا به مسکن شخص مالیات تعلق گرفته است یا خیر. با این حال اخیرا از اداره کل امور مالیاتی ارزش ملک درخواست شده تا در سامانه بارگذاری کند و در حال حاضر در مرحله اجرایی شدن قرار دارد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا افرادی که در پرداخت مالیات تشویقی دریافت می‌کنند یا خیر، بیان کرد: طبق قانون ماده ۱۹۰ افرادی که سه سال متوالی اظهارنامه دهند و مالیات را پرداخت نمایند تشویق می‌شوند و ۵ درصد مالیاتی که قرار است پرداخت نمایند را به عنوان جایزه خوش‌حسابی دریافت می‌کنند اما متاسفانه این افراد کم هستند./ب

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر