سرانه آموزشی استان زنجان بالاتر از میانگین کشوری است

به گزارش موج رسا; حمیدرضا تقی پور امروز در حاشیه مراسم تکریم و معارفه مدیرکل نوسازی مدارس استان زنجان در جمع خبرنگاران با بیان اينكه خیرین سالها است که در حوزه مدرسه سازی کمک حال سازمان نوسازی مدارس هستند، اظهار کرد: مشکلاتی که در حوزه خیرین داریم، بحث تعهداتی است که دولت باید انجام دهد چون خیرین از ۳۰ الی ۵۰ درصد مشارکت میکنند البته خیرینی نیز هستند که تمام فرایند پروژه مدرسه سازی را انجام میدهند.
وی با بیان اينكه طبق قانون دولت نیز باید مابقی تعهد ۵۰ درصدی را در خصوص مدرسه سازی انجام و پروژه را تکمیل کند، افزود: در سال های گذشته دولت گاها باتوجه به مشکلات و مسائل اقتصادی بخوبی نمیتوانست متعهد شود و پروژهها را انجام دهد.
معاون برنامهریزی و توسعه مشارکتهای مردمی سازمان نوسازی با اشاره به اینکه ریاست جمهوری ،رئیس سازمان برنامه و بودجه و خیرین کمک حال تکمیل پروژه ها بودند تا پروژه های نیمه تمام تکمیل و در اولویت ساخت قرار بگیرند، افزود: در این راستا دولت ۳ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان فقط برای تکمیل پروژه های خیرین اختصاص داده است که سعی بر این است در بازده زمانی کوتاه پروژه ها به اتمام برسد.
تقی پور با بیان اينكه آمار استان زنجان در تکمیل نوسازی مدارس راضی کننده برای مجموعه استان و کشور است، اما با این اوصاف با سرانه مطلوب فاصله دارد، بیان کرد: آمار سرانه آموزشی در استان زنجان ۶.۲ است و از میانگین کشوری بالاتر است و با توجه به پروژه های خوب در دست اجرا در استان امیدواریم کمبود سرانه آموزشی، پرورشی و ورزشی در این استان به عدد مطلوب برسد.
وی در خصوص آمار مدارس دو شیفته استان افزود: باید مدیران آموزش و پرورش استان بر آمار نظر دهند و ارزیابی کنند و سازمان نوسازی مدارس کشور نیز با جدیت تمام به ماموریت خود ادامه میدهد و خواهد داد تا سرانههای آموزشی را افزایش دهد تا کمبودها رفع شود.
معاون سازمان نوسازی و تجهیز مدارس با اشاره به اینکه مجتمع ها، شهرکها و انبوه سازان عمدتا بزرگترین چالش کشور هستند چرا که باعث شده اند سرانه آموزشی پایین بیاید، اظهار کرد: بخش بزرگی از زمین و فضا تصاحب میشود و در آن چهارچوب سرانه آموزشی در نظر گرفته نمیشود، که یک نوع تخلف بشمار میرود و باید در این امر شهرداران و اداره کل راه شهرسازی استانها در این زمینه ورود جدی کنند.
تقی پور تصریح کرد: طی نامه ای توسط معاون اول رئیس جمهور به وزارت راه و شهرسازی که در خصوص ترک فعلهای انجام شده بررسی و ارزیابی ها صورت گیرد تا شاهد آن نباشیم که هرگونه مجوزی برای اینگونه انبوه سازان و شهرک سازی و...صادر نشود و بر اساس استانداردهای آموزشی باشند.
وی با اشاره به درصد ایمنی مدارس، ادامه داد: در خصوص ایمن و ناایمن بودن مدارس بحث پیچیده ای وجود دارد و مسئولیت بررسی و ارزیابی ایمن و ناایمن بودن مدارس با سازمان آتش نشانی است و اینکه گفته میشود مدارس ایمن یا ناایمن هستند دارای مولفه های مختلف است.
معاون برنامه ریزی و توسعه مشارکت های مردمی سازمان نوسازی بیان کرد: مدارس ناایمن به این معنی نیست که مدرسه ناایمن تخریب شود، بلکه ایمنی دارای شاخصه هایی است و اگر هم بگویم که تمامی مدارس هم ایمن هستند یک حرف و ادعا است.
تقی پور با اشاره به اینکه مدارس ناایمن مربوط به مدارس ساخته شده در سال های گذشته است، افزود: مدارس در حال ساخت امروزی از با کیفیتترین سازهها در ایران است و ما مشکل عدم ایمنی نداریم.
وی اظهار کرد: مدارس فرسوده نیز تفکیک بندی و طبقه بندی شود و نوسازیها انجام میشود، چرا که ایمنی مدرسه و جان دانشآموزان خط قرمز سازمان نوسازی است.
این مسئول با بیان اینکه پروژههایی در دست اجرا برای معلولین و دانش آموزان با نیاز ویژه داریم افزود: برای دانشآموزانی که بهبود یافته و به مدارس عادی برای ادامه تحصیل میروند نیز موارد مناسب سازی را در مدارس عادی در نظر میگیریم.//ک
انتهای خبر/