logo
امروز : پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۴۴
[ شناسه خبر : ۲۶۸۱۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
رئیس شورای ملی زیتون در گفت‌وگو با خبرنگار موج‌رسا:

تفاهمنامه تسهیل ورود ماشین‌آلات فرآوری زیتون از ترکیه به ایران منعقد شد/ در ایران تنها ۱۰ نوع محصول فرآوری شده از زیتون تولید می‌شود

تفاهمنامه-تسهیل-ورود-ماشین‌آلات-فرآوری-زیتون-از-ترکیه-به-ایران-منعقد-شد-در-ایران-تنها-۱۰-نوع-محصول-فرآوری-شده-از-زیتون-تولید-می‌شود
رئیس شورای ملی زیتون با اشاره به اینکه در کشور ایران تنها ۱۰ محصول از زیتون فراوری می‌شود گفت: با کشور ترکیه تفاهم‌نامه‌ منعقد شد تا علاوه بر تسهیل ورود ماشین‌آلات فرآوری این محصول به کشور، دانش فرآوری نیز انتقال یابد.

مهدی عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: کشور ایران و ترکیه در حوزه زیتون نقاط مشترک خوبی دارند که اگر قرار بر تقویت این نقاط مشترک باشد باید روابط ایران و ترکیه در خصوص زیتون تقویت شود تا داشته‌ها به ایران منتقل شود.

وی با بیان اینکه کشور ترکیه انتظاراتی از کشور ما دارد و ما نیز در مقابل آن انتظاراتی داریم افزود: ایران کشور مصرف‌کننده روغن زیتون است، در سال‌های گذشته واردات روغن زیتون از کشور‌های ترکیه اتفاق می‌افتاد؛ به جز اینکه چند تاجر به بحث ریالی خود می‌رسیدند چیزی عاید صنعت زیتون نمی‌شد.

رئیس شورای ملی زیتون کشور با اشاره به اینکه در دوره‌ای که ما با کشور ترکیه وارد مذاکره شدیم، اعلام کردیم که با شروطی حاضر به همکاری با ترکیه هستیم گفت: باید ترکیه داشته‌هایش که مهمترین آن تنوع فراوری زیتون بود را به ایران انتقال دهد، چراکه ترکیه بیش از ۶۵ محصول فراوری از زیتون تولید می‌کند. اما در ایران محصول فراوری شده زیتون کمتر از ۱۰ مورد است به همین دلیل با رئیس شورای ملی زیتون ترکیه نشستی برگزار شد و در این نشست در خصوص تنوع تولید، انتقال ماشین‌آلات زیتون به ایران رایزنی‌هایی شد و قرار بر این شد تا این امر تسهیل شود.

وی با اشاره به اینکه در کشور ما حداکثر ماشین‌آلاتی که در بحث فراوری زیتون وارد می‌شود تنها یک یا دو دستگاه است، ابراز داشت: ما برای ایجاد رقابت و شکستن انحصار یک تفاهم‌نامه‌ای منعقد کردیم تا تنوع ماشین‌آلات فراوری زیتون در کشور را داشته باشیم. با این حال در بحث انتقال دانش این ماشین‌آلات به ایران نیز رایزنی‌هایی شد تا در آینده در قالب تفاهم نامه‌ها این اتفاقات بیفتد.

عباسی با بیان اینکه دو مورد تفاهم نامه امضا شد و آورده خوبی برای زیتون ایران داشت که با اندکی همکاری دولتی نتایج بسیار خوبی را در پی خواهد داشت، ادامه داد: برای رسیدن به اهداف یک سری ملزومات و امکاناتی لازم است که این امکانات به راحتی به دست ما نمی‌رسد و اگر هم برسد با قیمت‌هایی بالایی می‌رسد./ب

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر