logo
امروز : سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱:۴۸
[ شناسه خبر : ۲۶۷۸۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
در شرایط بحران آب انجام می‌شود؛

تغییر رویکرد شهرداری زنجان برای کنترل مصرف بی‌رویه منابع آب/ درختکاری به جای چمن‌کاری در زنجان برای جلوگیری از هدر رفت آب

تغییر-رویکرد-شهرداری-زنجان-برای-کنترل-مصرف-بی‌رویه-منابع-آب-درختکاری-به-جای-چمن‌کاری-در-زنجان-برای-جلوگیری-از-هدر-رفت-آب
کاهش ذخایر و منابع آبی، مخاطره جدی در حوزه آب را به دنبال دارد که استفاده بهینه و تغییر روش‌های آبیاری می‌تواند در جلوگیری از هدر رفت مایه حیات جلوگیری کند.

به گزارش موج رسا; کمبود آب و کاهش منابع و ذخایر آبی، یکی از بزرگترین مخاطرات دنیا و به تبع آن ایران و استان زنجان است و مشکلی است که همگان را تهدید می‌کند. آب، مایه حیات است و با وجود آب، علاوه بر تامین بهداشت و سلامتی، غذای مورد نیاز نیز تامین می‌شود اما با پیشرفت صنایع و گرم شدن زمین و کاهش بارندگی‌ها طی سال‌های گذشته، ذخایر آبی کاهش یافته و خطری جدی همه مردم را تهدید می‌کند. صرفه‌جویی در مصرف آب بسیار ضروری است و باید بدانیم که این منبع طبیعی را برای آیندگان نیز باید نگه داریم تا آن‌ها نیز بتوانند از این نعمت الهی بهره‌مند شوند.

گرم شدن هوا و در کنار آن وزش باد و آلاینده‌ها و گرد و غبار در این ایام سبب افزایش مصرف آب در بخش‌های مختلف به‌ویژه مشترکان خانگی شده است اما صرفه‌جویی در مصرف آب مربوط به مقطع خاصی از تاریخ نیست چرا که هر لحظه بر کاهش این نعمت الهی افزوده می‌شود. صنایع، کشاورزی و مصارف خانگی از آب استفاده می‌کنند که برای صنعت می‌توان از پساب‌ها استفاده کرد و در حوزه کشاورزی نیز می‌توان با استفاده از روش‌های نوین آبیاری، مصرف را کاهش داد. خانواده‌ها نیز باید از باز گذاشتن بیش از حد شیر آب در هنگام شست‌وشوها خودداری کرده و از هدررفت آب جلوگیری کنند.

فضای شهری، یکی از مواردی است که آب در ان مصرف می‌شود که متولی امور شهری، شهرداری‌ها هستند و آب شُرب در آبیاری فضای سبز استفاده می‌شود که باید مورد توجه قرار گیرد. در حوزه شهرداری‌ها نیز با تغییر شیوه چمن‌کاری در فضاسازی شهر، استفاده از روش‌های نوین آبیاری و آبیاری در ساعت‌هایی که بخار آب کمتر باشد می‌توان به کاهش مصرف آب کمک کرده و از وقوع فاجعه غیرقابل جبران در آینده پیشگیری کرد.

*‌ توسعه فضای سبز از چمن به سمت درختکاری و آبیاری قطره‌ای برود

حسین حمزه‌لو پاک، عضو شورای اسلامی شهر زنجان با اشاره به تنش‌های آبی که یک بحران استانی و ملی است، گفت: شهرداری، جزء پرمصرف‌ترین‌ها در آب است در حالی که بحران آب را باید جدی گرفت.

حمزه‌لوپاک با بیان اینکه رفیوژهای وسط خیابان‌ها در دوره‌های قبلی مدیریت شهری زنجان چمن‌کاری شده در حالی که نیاز به این کار نبود، خاطرنشان کرد: این موارد باید اصلاح شوند که بخشی را امسال می‌توان اصلاح کرد.

وی اظهار داشت: چمن‌کاری رفیوژ خیابان‌ها و کمربندی‌ها و حتی جاده‌ها تا دانشگاه زنجان ضمن مصرف زیاد آب سبب هزینه برای منابع انسانی می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر زنجان تصریح کرد: هرچند دغدغه متولیان شهر، توسعه فضای سبز است اما باید به سمت درختکاری برویم که در این صورت ضمن مزایای زیست‌محیطی، مصرف آب با آبیاری قطره‌ای نیز به حداقل می‌رسد.

*‌ ایجاد فضاهای جدید با روش‌های غیرچمن خواهد بود

علیرضا فیروزفر، شهردار زنجان گفت: برای جلوگیری از هدررفت آب، پلیس آب در هر 4 منطقه شهرداری زنجان تشکیل شده تا امکان خطا در مصرف آب را به حداقل برسانیم.

وی اظهار داشت: احداث چمن جدید نداریم و از شن‌های مصنوعی و طرح های جدید برای کاهش مصرف آب استفاده می‌کنیم.

فیروزفر در خصوص اصلاح چمن‌های رفیوژ خیابان‌ها خاطرنشان کرد: ایجاد چمن و فضای سبز جدید به این شکل به صَرفه و صلاح نیست.

شهردار زنجان گفت: در ایجاد فضاهای جدید به سمت روش‌های غیرچمن خواهیم رفت که نمونه آن در تقاطع فخری‌زاده گلشهر انجام شده است.

وی افزود: تقاطع فخری‌زاده با بیش از یک هزار تُن آسفالت‌ریزی و بیش از 4 میلیارد تومان هزینه توسط شهرداری زنجان در حال آماده‌سازی است که به زودی شاهد افتتاح آن خواهیم بود.

*‌ بخش زیادی از اعتبارات مصوب سفر رئیس‌‌جمهوری به زنجان مربوط به آب است

محسن افشارچی، استاندار زنجان نیز با اشاره به مصوبات سفر رئیس‌جمهوری به این استان در آبان 1400 گفت: برای برخی پروژه‌های زیرساختی از جمله آب، حساسیت داریم و تلاش می‌کنیم.

وی اظهار داشت: موفق به اخذ موافقت ماده 56 برای سدهای مراش و بلوبین شدیم که امیدواریم بانک‌های مربوطه به این امر اعتبار لازم را تخصیص دهند و سدهای معیشتی دیگر که در دندی، خدابنده و ابهر وجود دارند امیدواریم با اجرای خطوط انتقال بتوانیم آب مورد نیاز را تامین کنیم.

افشارچی با اشاره به تامین آب برای کشاورزی طارم در سال گذشته از سد آیدوغموش آذربایجان شرقی افزود: امیدواریم در سال 1401 بتوانیم حق‌آبه شهرستان طارم را بگیریم و مشکل آب این شهرستان نیز حل شود.

استاندار زنجان با بیان اینکه دولت، اعتبار تنش آبی را از 9 هزار میلیارد تومان به 22 هزار و 500 میلیارد تومان برای تنش آبی در سال جاری پیش‌بینی کرده است، ابراز کرد: آب، مخاطره اصلی استان زنجان نیز هست.

وی گفت: 100 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل سامانه‌های نوین آبیاری به تصویب رسیده که 75 میلیارد تومان در سال جاری و بقیه در سال 1402 اختصاص می‌یابد.

افشارچی با بیان اینکه 100 میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری تخصیص یافته است، خاطرنشان کرد: 150 میلیارد تومان برای تکمیل 10 بند آب معیشتی و 15 میلیارد تومان نیز برای انتقال آب کشاورزی از سد کینه‌ورس به تصویب رسیده و بخش زیادی از اعتبارات مصوب سفر رئیس‌جمهوری مربوط به آب است.

استاندار زنجان با اشاره به تصویب استفاده از پساب تصفیه‌شده برای استفاده در صنعت تصریح کرد: در صورتی که بتوان پساب فاضلاب را تصفیه و در صنعت استفاده کرد حتی در شهرستان ابهر که صنایع پُرآب‌بر در آن قرار دارد نیز با مشکل مواجه نمی‌شویم لذا امسال تمام تلاش‌مان این است که توجه ویژه‌ای به بخش آب شود.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر