logo
امروز : جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۶:۳۲
[ شناسه خبر : ۲۶۲۵۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان در گفت وگو با موج رسا:

انسداد ۲۶۶ حلقه چاه غیر مجاز در استان زنجان/ وضعیت سطح سفره آب زیر زمینی دشت زنجان و ابهر بحرانی است

انسداد-۲۶۶-حلقه-چاه-غیر-مجاز-در-استان-زنجان-وضعیت-سطح-سفره-آب-زیر-زمینی-دشت-زنجان-و-ابهر-بحرانی-است
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان با اشاره به اینکه سالانه تعداد چاه‌هایی که باید مسدود شوند مشخص می‌شود و منابع مورد نیاز آن تامین می‌شود، گفت: سال گذشته ۲۶۶ حلقه چاه غیر مجاز در زنجان مسدود شد.

اسماعیل افشاری در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: در حال حاضر وضعیت دو دشت زنجان و ابهر به لحاظ سطح آب زیر‌ زمینی بحرانی است چراکه برداشت آب در این دو دشت بیش از حد مجاز انجام می گیرد و سالانه سطح آب زیر زمینی در این دشت‌ها افت می‌یابد.

وی با بیان اینکه حفر چاه غیر مجاز در هر منطقه‌ای از استان انجام می‌شود که تاثیر گذار بر افت سطح آب زیر زمینی است، گفت: اما بلافاصله بعد از اینکه شرکت آب منطقه‌ای از موضوع اطلاع یافت اقدام به انسداد می‌کند، با این وجود در تعطیلات نوروز نیز گشت‌ها منظم پای کار بودند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان با بیان اینکه انسداد چاه‌های غیر مجاز در زنجان طبق برنامه انجام می‌شود، افزود: چاه‌هایی که جدیدا حفر شده‌اند با سرعت بالایی روند انسداد طی می شود اما چاه‌هایی که اعلام می‌شود چندین دهه است حفر شده و غیر مجاز نیست، پرونده وارد سیر دیگری شده و بعد از استعلامات قاضی نظر نهایی را در خصوص چاه و انسداد آن صادر می‌کند.

وی با اشاره به اینکه سالانه تعداد چاه‌هایی که باید مسدود شوند مشخص می شود و منابع مورد نیاز آن تامین می‌شود، تصریح کرد: معمولا ۱۰۰ درصد اعتبارات تخصیص نمی یابد و متناسب با آن عملکرد نیز پایین می‌آید.

افشاری گفت: سال گذشته ۲۶۶ حلقه چاه غیر مجاز در استان مسدود شد و در اولویت بندی بیشتر چاه‌های عمیق مورد تاکید قرار داشت چراکه بیشترین تاثیر را بر کاهش سطح سفره‌های آب زیر زمینی دارند.

وی با اشاره به اینکه چاه‌هایی که در دامنه کوه‌ها و حاشیه رودخانه ها قرار دارند از نظر حفظ صیانت از آب‌های زیر زمینی در اولویت نیستند، خاطر نشان کرد: البته از نظر حقوقی باید با این چاه‌ها نیز برخورد شود و معمولا در برنامه قرار می‌گیرد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان با تاکید بر اینکه فروش آب کشاورزی ممنوع است، گفت: اما کشاورزان راهکاری که به کار می گیرند این است که آب چاه را با زمین اجاره می‌دهند و همین امر سبب می شود تا نتوان برای فروش آبی که رخ داده برخوردی انجام داد. با این حال در سطح کشوری به دنبال راهکاری هستند تا بازار محلی آب تشکیل شود اما فعلا به نتیجه نرسیده است./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر