logo
امروز : پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۰۲
[ شناسه خبر : ۲۵۹۷۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در گفت‌و‌گو با موج‌رسا:

آبیاری مزارع با آب فاضلاب تهدید جدی برای سلامت عمومی مردم زنجان است/ ممنوعیت آبیاری مزارع با آب فاضلاب باید اتفاق بیفتد

آبیاری-مزارع-با-آب-فاضلاب-تهدید-جدی-برای-سلامت-عمومی-مردم-زنجان-است-ممنوعیت-آبیاری-مزارع-با-آب-فاضلاب-باید-اتفاق-بیفتد
مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه به دلیل بار آلودگی میکروبی و شیمیایی فوق العاده زیاد فاضلاب خام یا پساب تصفیه خانه‌های فاضلاب محصولات کشاورزی تولیدی می‌توانند دارای آلودگی‌های متعدد باشند گفت: این امر تهدید جدی بر سلامت عمومی است.

جلیل نصیری در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: متاسفانه گاها برخی از کشاورزان برای آبیاری مزارع خود از آب فاضلاب که در رودخانه‌هایی همچون زنجانرود جریان دارد استفاده می‌کنند و این موضوع چندین سال است که مطرح می‌باشد.

وی با بیان اینکه از سال گذشته موضوع آبیاری مزارع استان با پساب بیشتر مورد توجه و بررسی قرار گرفت، افزود: جلسات متعددی تحت عنوان ایمنی فاضلاب برگزار شد تا منع آبیاری مزارع با فاضلاب مورد پیگیری قرار گیرد.

مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه جهاد کشاورزی و دستگاه‌های محیط زیست و دستگاه‌های ناظر، استفاده از آب فاضلاب برای آبیاری مزارع را مورد بررسی قرار دادند گفت: امسال نیز این جلسات در حال برگزاری است تا با یک رویکرد خاصی مانع از بکار بردن آب فاضلاب در راستای تولید محصول شوند.

وی با بیان اینکه علی رغم وجود نظارت اما تخلفاتی رخ می‌دهد، عنوان کرد: متخلفان به مراجع قضایی معرفی می‌شوند و پمپ آب، لوله و هرآنچه که در آبیاری با فاضلاب به کار می‌رود مورد ضبط قرار می‌گیرد. 

نصیری با بیان اینکه به دلیل بار آلودگی میکروبی و شیمیایی فوق العاده زیاد فاضلاب خام یا پساب تصفیه خانه‌های فاضلاب محصولات تولیدی می‌توانند دارای آلودگی‌های متعدد باشند گفت: این امر تهدید جدی بر سلامت عمومی است.

وی گفت: آگاه سازی کشاورزان از آلودگی آب‌های فاضلاب که می‌تواند سبب آلودگی در محصولات و در نهایت انسان شود و از طریق جهاد کشاورزی انجام می‌شود، با این حال علی رغم این آموزش‌ها در سال‌های گذشته در سطح استان محصولاتی تولید شده که پس از مشخص شدن آلوده بودن آن معدوم و از دسترس خارج شد.

مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه نظارت‌ها و بازدید‌های میدانی به صورت موردی انجام می‌شود، تصریح کرد: بیشتر نظارت‌ها عمدتا معطوف به حاشیه زنجانرود است با این وجود هر جا که گزارش تلفنی از آبیاری محصولات کشاورزی با فاضلاب باشد سریعا به موضوع رسیدگی می‌شود و انتظار این است تا موارد به سامانه ۳۳۰۱۹۰ اطلاع رسانی شود.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته در پی تماس تلفنی و گزارش مردمی در حاشیه زنجانرود یک دستگاه پمپاژ غیرمجاز که اقدام به آبیاری مزرعه با آب فاضلاب کرده بود، ضبط شد خاطر نشان کرد: هنوز پمپ تحویل داده نشده است و برخورد با متخلفان بدون هیچ تعارفی انجام می‌گیرد./ب

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر