logo
امروز : یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۳:۴۵
[ شناسه خبر : ۲۴۰۵۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 10 دقیقه ]
موج رسا از وضعیت گرانی لوازم یدکی خودرو گزارش می‌دهد؛

جولان لوازم یدکی بی‌کیفیت و تقلبی در بازار/ صعود بی‌سابقه قیمت لوازم یدکی در طول چند سال گذشته

جولان-لوازم-یدکی-بی‌کیفیت-و-تقلبی-در-بازار-صعود-بی‌سابقه-قیمت-لوازم-یدکی-در-طول-چند-سال-گذشته
افزایش قیمت لوازم یدکی طی سال های گذشته که موجب کاهش قدرت خرید مردم شده نیازمند مدیریت و نظارت جدی جهادی بازار از طرف دولت است تا قدرت خرید به مردم برگردد.

به گزارش موج رسا; مشکلات اقتصادی در طول چند سال گذشته به گرهی تبدیل شده که باز کردن این گره تنها با همت و اقدام جهادی امکانپذیر است که دولت از ابتدای کار خود با جدیت و میدانی وارد عمل شده تا این مشکلات را حل برطرف کند و وضعیت بخش اقتصادی در حوزه‌های مختلف را به حالت عادی برگرداند.

خودرو یکی از ملزومات زندگی هر فردی است که حفظ و نگهداری آن در عمر مفید محصول و کارکردن عادی و طبیعی آن نقش بالایی دارد. عمر مفید خودرو و کار کرد عادی آن رابطه مستقیمی با تعمیر و تعویض قطعات خودرو دارد که در صورت تعمیر و تعویض قطعات دوره ای خوردرو موجب بالا رفتن عمر مفید خودرو می‌شود.

با بالا رفتن قیمت لوازم یدکی خودرو و به موجب آن افزایش قیمت خدمات متناسب با آن، قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است به طوری که برخی از کارشناسان این حوزه معتقد اند که تعداد  خودرو هایی که باید تعمیر اساسی شوند رو به افزایش است.

دو برابر شدن هزینه تعمیر خودرو به دلیل مراجعه دیر هنگام

سید نقی ترابی در گفت و گو با خبرنگار موج رسا با بیان اینکه قیمت لوازم یدکی به صورت سرسام آوری افزایش یافته است، اظهار کرد: افزایش قیمت لوازم یدکی موجب شده است که تعمیرات موتور و تعمیر روغن سوزی خودرو های شخصی برای شهروندان مقدور نباشد.

وی با بیان اینکه عدم تعمیر موتور موجب می شود هزینه تعمیر موتور و روغن سوزی افزایش پیدا کند، ابراز کرد: با گذشت زمان هزینه تعمیر موتور و رفع روغن سوزی خودرو به بیش از دو برابر افزایش پیدا می‌کند.

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو استان زنجان با بیان اینکه موتور خودرو های فعلی کیفیت موتور خورو های قدیمی را ندارد، تصریح کرد: موتور خورو‌های قدیمی از جنس چودن بودند اما موتور خورو های فعلی اکثرا آلمینیومی هستند که در برابر حرارت مقاوم نیستند.

لوازم یدکی تقلبی در بازار 

وی با بیان اینکه لوازم یدکی تقلبی در بازار زیاد شده است افزود: لوازم یدکی مانند هندوانه در بسته است که تا استفاده نشوند نمی توان کارایی آن ها را دید.

ترابی ادامه داد: لوازم یدکی تقلبی خسارت های زیادی را به شهروندان و تعمیرکاران خودرو وارد کرده است.

وی با اشاره به اینکه مراجعه شهروندان به تعمیرکاران خودرو نسبت به سال 99، 40 درصد کاهش پیدا کرده است عنوان کرد: مراجعه خوردو های شخصی به تعمیرکار کاهش شدید داشته است.

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو استان زنجان با بیان اینکه برخی از اجناس ضرور تعمیرکاران 100 درصد افزایش قیمت داشته ابراز کرد: اکثر اقلام مورد نیاز تعمیرکاران بیش از 30 درصد افزایش قیمت داشته است.

افزایش افسارگسیخته قیمت روغن موتور

سعید علی آبادی در گفت و گو با خبرنگار موج رسا با بیان اینکه افزایش قیمت‌ها بر کاهش مراجعه به تعویض روغنی ها تاثیر بسیار بالایی داشته است، ادامه داد: در طول یک سال گذشته روغن موتور در چندین مرحله بیش از 200 درصد افزایش قیمت داشته است.

وی با بیان اینکه قیمت روغن موتور طی چند روز گذشته بدون اعلام ما بین 7 تا 15 هزار تومان افزایش داشته است تصریح کرد: تولید کننده روغن موتور بدون اعلام قبلی اقدام به افزایش قیمت‌ها کرده است.

رئیس اتحادیه تعویض روغنی‌های استان زنجان بیان کرد: در زمانی که کارخانه تولید روغن موتور اعلام می‌کند که قیمت روغن موتور 46 درصد افزایش پیدا کرده است مردم شاهد افزایش 100 درصدی قیمت روغن موتور هستند؛ چراکه واسطه ها و دلالان در این بین بر روی قیمت روغن موتور تاثیر بالایی دارند.

وی با اشاره به اینکه در گذشته تعویض روغنی ها روغن موتور را کمتر از قیمت درج شده بر روی کالا به شهروندان می فروختند، افزود: اکنون تعویض روغنی ها روغن موتور را به قیمتی بالاتر از قیمت درج شده روی محصول خریداری می‌کنند و در برخی از روغن موتور ها حتی تعویض روغنی ها، روغن موتور را 40 درصد بیشتر از قیمت درج شده روی محصول خریداری می‌کنند.

علی آبادی با اشاره به افزایش قیمت فیلتر خودرو ابراز کرد: فیلتر روغن پراید نسبت به قبل بیش از 10 هزار تومان افزایش قیمت داشته است.

وی با بیان اینکه گرانی‌ها ار حد خود خارچ شده است تاکید کرد: یک تعویض روغن حدال 280 هزار توان هزینه نیاز دارد.

کاهش 100 درصدی مراجعین تعویض روغنی‌ها

رئیس اتحادیه تعویض روغنی های استان زنجان با ابراز تاسف، خاطر نشان کرد: 80 تا 100 درصد کار تعویض روغنی‌ها در استان کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه قیمت ضد یخ به 200 تا 230 هزار تومان رسیده است تصریح کرد: با وجود اینکه الان فصل سرما است و فروش ضد یخ چندان رونقی ندارد و مردم در مذیقه هستند.

علی آبادی خاطر نشان کرد: احساس می کنم تولید کننده و واسطه رانت تشکیل داده اند و تولید کننده از افزایش قیمت‌ها بیشترین بهره را می‌برد.

وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت لوازم یدکی باعث شده است که مردم قدرت خرید لوازم یدکی و تعمیر خود رو را ندارند افزود: عدم تعمیر خود رو باعث افزایش روغن سوزی شده است.

باراز لوازم یدکی بدون ناظر رها شده است

یکی از شهروندان با اشاره به افزایش قیمت خودرو و لوازم یدکی، ابراز کرد: با افزایش قیمت‌ها نه می‌توان خودرو را تعمیر کرد و نه با این قیمت‌ها می‌توان خودرو جدیدی خرید.

وی با اشاره به اینکه اکنون برای پراید هزینه یک ماشین لوکس را می‌کنم، تصریح کرد: متاسفانه لوازم یدکی تقلبی در بازار پرشده و کارایی لازم را هم ندارند.

این شهروند زنجانی با بیان اینکه نظارت بر قیمت‌ لوازم یدکی ضعیف است، تصریح کرد: علاوه بر افزایش قیمت لوازم یدکی هزینه‌های جاری خودرو مانند تعویض روغن و فیلتر نیز در طول چند سال اخیر افزایش قیمت شدیدی داشته است.

وی با بیان اینکه موتور خودرویی را به تازگی تعمیر کرده ام، ادامه داد: یک ماه بیشتر از تعمیر موتور نگذشته که دوباره خودرو نیاز به تعمیر دارد.

افزایش 50 درصدی قیمت لوازم یدکی ایرانی

اسد الله اصغری در گفت و گو با خبرنگار موج رسا با بیان کرد: لوازم یدکی ایرانی به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه افزایش قیمت بسیار بالایی را دارد.

وی با اشاره به افزایش قیمت رادیاتور های ایرانی ابراز کرد: رادیاتورهای ایرانی طی سه مرحله 10 درصد و 15 درصد افزایش قیمت داشته است.

نائب رئیس اتحادیه لوازم یدکی استان زنجان با اشاره به مواد اولیه لوازم یدکی ایرانی عنوان کرد: مواد اولیه رادیاتور آلمینیوم هستند و مواد پلاستیکی و پلیمری آن از مواد پلیمری پتروشیمی ایران تهیه می شود.

وی بیان کرد: لوازم یدکی ایرانی که جنس آن ها از چودن است طی سال گذشته دو بار افزایش قیمت داشته است.

اصغری با بیان اینکه لوازم یدکی خارجی با قیمت دلار و ارز ارتباط مستقیمی دارد ادامه داد: اگر دلار افزایش قیمت داشته باشد قیمت لوازم یدکی خارجی نیز افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه طی چهار ماه گذشته قیمت لوازم یدکی خارجی ثابت بوده است تصریح کرد: متاسفانه اکنون کم کم زمزمه افزایش قیمت لوازم یدکی خارجی در بازار وجود دارد.

نائب رئیس اتحادیه لوازم یدکی استان زنجان با بیان اینکه لوازم یدکی ایرانی طی سال گذشته حداقل 50 درصد افزایش قیمت داشته است عنوان کرد: فروش لوازم یدکی به خاطر اینکه جزو لوازم ضروری به حساب می آید در بخش دولتی و حکومتی و خدماتی تغییری نداشته است.

 

مردم به دلیل افزایش قیمت ها قدرت خرید لوازم یدکی را ندارند

وی با ابراز تاسف خاطر نشان کرد: فروش لوازم یدکی برای شهروندان و شخصی افت بسیار شدید داشته است و مردم قادر به خرید نیستند.

اصغری بیان کرد: مشتری هایی داریم که سه سال است می خواهند موتور ماشین را تعمیر اساسی کند ولی نمی تواند و هر سال هزینه را تامین می کند ولی افزایش قیمت ها مانع انجام کار می شود.

وی با اشاره به اینکه با افزایش قیمت لوازم یدکی قیمت خدمات تعمیر خودرو مانند هزینه تراشکار، مکانیک، حمل و نقل و... افزایش می یابد افزود: عدم تعمیر خودرو هایی که مشکل روغن سوزی دارند فقط به دلیل نبود قدرت خرید در مردم است.

نائب رئیس اتحادیه لوازم یدکی استان زنجان ادامه داد: تعمیر موتوری که قبلا دو میلیون هزینه می خواست اما متاسفانه در طول سال های اخیر به دلیل شدت افزایش قیمت‌ها ده میلیون هزینه می خواهد.

گرانی دلیل افزایش تقاضای لوازم یدکی بی‌کیفیت

وی با بیان اینکه مسئولان می‌گویند محصولات و لوازم یدکی بی کیفیت به مردم عرضه نشود ابراز کرد: ما نمی‌خواهیم کالا‌های بی‌کیفیت در فروشگاه ها عرضه کنیم اما چون مشتری پول کالای با کیفیت را ندارد از سر ناچاری کالای بی‌کیفیت را می‌خرد تا ارزان تمام شود.

اصغری با بیان اینکه کالای بی کیفیت به خاطر تقاضای  بالا وارد بازار می شود تاکید کرد: کالا های بی کیفیت نسبت به کالای با کیفیت بیشتر به فروش می رود.

اعمال قانون برای خودرو های دارای آلایندگی

محمدی معاون نظارت و پایش اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان زنجان در گفت‌‌وگو با خبرنگار موج رسا با بیان اینکه خودرو های دولتی صفر کیلومتر بعد از یک سال و خودرو های شخصی بعد از چهار سال ساله باید تاییدیه معاینه فنی را دریافت کنند افزود: علاوه بر نماینده محیط زیست نمایندگان استانداری نیز در این مکان ها حضور دارد و به صورت برخط از خودرو ها بازدید می کنند.

وی با بیان اینکه خودرو های دارای مشکل از نظر ایمنی و آلایندگی باید مشکلاتشان را رفع کنند ابراز کرد: عدم ارائه معاینه فنی موجب می شود که خودرو اعمال قانون می شود.

معاون نظارت و پایش اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان زنجان با بیان اینکه میزان آلایندگی های خودرو برای گرفتن تاییدیه معاینه فنی باید در حد استاندارد های تعریف شده باشد خاطر نشان کرد: پلیس خودرو هایی که میزان آلایندگی آن ها بالا باشد به طوری که با چشم قابل تشخیص باشد را جریمه می کند.

با وجود اینکه هیچ گونه کمبودی در بازار لوازم یدکی خودرو وجود ندارد اما تولیدکنندگان لوازم یدکی به بهانه هایی مانند گرانی مواد اولیه و افزایش قیمت حامل های انرژی و خدمات اقدام به افزایش قیمت ها کرده اند که این امر نیازمند آن است تا مسئولان نظارتی به این حوزه نظارت بیشتری داشته باشند.

عدم تعمیر خودرو ها که فقط به دلیل گرانی های افسارگسیخته جامعه است موجب می شود تا هزینه تعمیر خودرو در طولانی مدت به بیش از دو و حتی سه برابر برسد که این برای مردم بسیار درد آور است چرا که اگر قدرت خرید داشتند در مرحله اول خودرو را تعمیر می کردند.

عدم تعمیر خودرو ها موجب افزایش آلاینده‌ها می‌شود که این امر به محیط زیست و سلامت هوا و جامعه آسیب جدی وارد می‌کند.//ک

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر