logo
امروز : پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۰۱
[ شناسه خبر : ۲۳۷۰۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
گزارش موج رسا؛

آخرین وضعیت منطقه ویژه اقتصادی زنجان/ معاون استاندار زنجان: منطقه ویژه اقتصادی در آستانه آغاز عملیات اجرایی است

آخرین-وضعیت-منطقه-ویژه-اقتصادی-زنجان-معاون-استاندار-زنجان:-منطقه-ویژه-اقتصادی-در-آستانه-آغاز-عملیات-اجرایی-است
منطقه ویژه اقتصادی زنجان در اوایل سال جاری با تصویب در مجمع تشخیص مصلحت نظام به استان زنجان ابلاغ شده که در حال پیگیری برای آغاز عملیات اجرایی است و به گفته معاون اقتصادی استاندار زنجان این پروژه در آستانه آغاز عملیات اجرایی است.

به گزارش موج رسا; مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه 15 اردیبهشت سال جاری با ایجاد منطقه ویژه اقتصادی زنجان که مد‌ت‌ها مورد اختلاف مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان قانون اساسی بود، موافقت کرد و در جلسه مذکور، ایجاد ۷ منطقه آزاد تجاری - صنعتی و ۱۳ منطقه ویژه اقتصادی به تصویب رسید که یکی از آن‌ها منطقه ویژه اقتصادی زنجان بود.

این مصوبه از سوی دولت به استان زنجان ابلاغ شد و این مهم، نویدبخش یک مزیت اقتصادی برای توسعه و پیشرفت استان زنجان است که در صورت بهره‌برداری صحیح از آن می‌توان انتظار روزهای خوش برای استان را داشت.

محمدرضا آبی‌پور، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان در اوایل سال جاری و به هنگام تصویب منطقه ویژه اقتصادی زنجان با اشاره به مزایای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی گفت: از جمله مزایای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی می‌توان به معافیت گمرکی تا سقف ارزش افزوده و پرداخت عوارض گمرکی مازاد بر ارزش افزوده قطعات خارجی در تولیدات، ورود ماشین‌آلات خط تولید و ابزار و اثاثیه اداری بدون عوارض گمرکی، تبعیت از قانون کار مناطق آزاد تجاری و صنعتی در مناطق ویژه، صدور مجوز ساخت و پایان کار به‌صورت رایگان و عدم محدودیت زمانی متروکه شدن کالاها اشاره کرد.

وی با بیان اینکه جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی و ایجاد عرصه‌های فعالیت‌های تجاری از دیگر اهداف ایجاد مناطق اقتصادی ویژه است، اظهار داشت: زمینه‌سازی فعالیت در بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی نیز از دیگر مزایای فعالیت منطقه ویژه اقتصادی است.

آبی‌پور با بیان اینکه زیرساخت 100 هکتار زمین نیز در چند سال گذشته برای اجرای این طرح در استان زنجان آماده‌سازی شده است، خاطرنشان کرد: اسناد زمین در ۱۰ سال گذشته به نام منطقه ویژه اقتصادی زنجان در استان به ثبت رسیده است.

*‌ اختصاص زمین مورد نیاز منطقه ویژه اقتصادی زنجان مربوط به سال‌های قبل است

مهرداد سلطانی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان نیز در همان زمان به خبرنگار موج رسا؛ گفت: زمین مورد نیاز برای منطقه ویژه اقتصادی زنجان از سال‌ها قبل برای این منظور در نظر گرفته و اختصاص یافته بود.

وی اظهار داشت: بحث زمین برای منطقه ویژه اقتصادی زنجان از سال‌ها قبل و در واقع از همان ابتدای طرح منطقه ویژه اقتصادی در دستور کار بوده است.

سلطانی در خصوص وجود معارض برای این مهم که از اراضی روستای سارمساقلو از توابع بخش قره‌پشتلو شهرستان زنجان اختصاص یافته است، خاطرنشان کرد: موضوع اصلی این است که زمین مورد نیاز از سال‌ها قبل تخصیص یافته و جزئیات و سایر مسائل از جمله وجود معارض در همان زمان مطرح شده است.

این مسئول تصریح کرد: اراضی مربوط به منطقه ویژه اقتصادی زنجان، صحبت امروز نیست و حدود 2 دهه قبل در نظر گرفته شده و برای این منظور، فریز شده بود.

این در حالی بود که فتح‌اله حقیقی (استاندار سابق زنجان) در جلسه شورای اداری روز دوشنبه (20 اردیبهشت) گفت: 10 درصد از اراضی در نظر گرفته شده برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی، معارض دارد.

*‌ مشکلی وجود ندارد و همه چیز بر روال است

محمدرضا آبی‌پور، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان امروز (3 آبان) در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ اظهار داشت: قرار بود هیات‌امنای منطقه ویژه اقتصادی زنجان که به استان ابلاغ شده، تشکیل شود که هیات‌امنا تشکیل شده و جلسات اولیه آن نیز برگزار شده است.

وی با بیان اینکه برای هر منطقه ویژه اقتصادی، یک واحد مسئول به عنوان مجری انتخاب می‌شود، گفت: شرکت‌های مختلف برای تصدی این واحد مسئول همواره تقاضای خود را به دبیرخانه ارائه می‌دهند.

آبی‌پور با بیان اینکه دبیرخانه منطقه ویژه اقتصادی زنجان در اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان است، خاطرنشان کرد: واحد مسئول توسط دبیرخانه انتخاب می‌شود و سپس عملیات اجرایی آغاز می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان با اشاره به وصول تقاضای چند شرکت برای تصدی واحد مسئول منطقه ویژه اقتصادی زنجان گفت: تقاضاها در دبیرخانه در حال بررسی است تا واحد مسئول منتخب را مشخص کنند که عملیات اجرایی آغاز شود.

وی با تاکید بر اینکه هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد و و همه چیز بر روی روال انجام خواهد شد، اظهار داشت: برای بررسی بهتر اینکه کدام متقاضی را به عنوان واحد مسئول انتخاب کنیم و همچنین اینکه رویکرد ما از ایجاد منطقه ویژه اقتصادی چه خواهد بود، فرصت یک ساله داریم که در حال انجام است.

آبی‌پور خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم که این واحد مسئول به زودی و عنقریب، مشخص و با استقرار آن عملیات اجرایی نیز آغاز شود.

به گزارش موج رسا؛ محدوده جغرافیایی مشخص که قوانین گمرکی محدوده گمرکی کشور در آن اجرا نمی‌شود و به منظور تسهیل در امر واردات و صادرات کالا و حمایت از صنعت داخلی کشور و همچنین جذب فناوری‌های نوین در امر تولید و توسعه منطقه‌ای در مبادی گمرکات و نقاط مرزی کشور ایجاد می‌شود را مناطق ویژه تجاری- صنعتی می‌نامند.

منطقه ویژه اقتصادی، منطقه‌ای است که قوانین کسب و کار و تجارت در آن متفاوت با سایر نقاط کشور است و مناطق ویژه اقتصادی در داخل مرزها واقع شده‌اند که هدف آن‌ها افزایش تراز تجاری، اشتغال، افزایش سرمایه‌گذاری، ایجاد شغل و مدیریت موثر است.// آ

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر

اوقات شرعی زنجان

  • اذان صبح : ۰۴:۴۸
  • طلوع آفتاب : ۰۶:۱۳
  • اذان ظهر : ۱۲:۰۵
  • غروب آفتاب : ۱۷:۵۷
  • اذان مغرب : ۱۸:۱۵
  • نیمه شب شرعی : ۲۳:۲۳