قطعه 2 پروژه زنجان-بناب-منجیل نیاز به 150 میلیارد تومان اعتبار دارد/ مسئولان راه به فکر اخذ عوارض و جذب سرمایهگذار هستند
پروژه راه اصلی زنجان-بناب-منجیل که به عنوان یکی از پروژههای مهم راه در استان مطرح است به پنج قطعه تقسیم شده بود که تا به امروز چهار قطعه از آن تکمیل شده و فقط مهمترین قطعه آن یعنی قطعه دو باقیمانده است.
به گزارش موج رسا; قطعه از پروژه زنجان-بناب-منجیل از روستای ذاکر تا سرخه دیزج به طول 36 کیلومتر را شامل میشود و بر اساس پیگیریهای اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان این قطعه که پرهزینه ترین قطعه پروژه است به حدود 150 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
طبق آن چیزی که مسئولان حوزه راه استان زنجان میگویند از روستای ذاکر تا خانچای هم جاده روشنایی داشته و هم سه خطه است یعنی باند کندرو نیز دارد و از این رو قطعه دو خود اولویت بندی شده یعنی از خانچای تا روستای سرخه دیزج که جاده از بالای کوه عبور میکند و مسیر جدید که قرار است به کلی شرایط را بهبود دهد در اولویت قرار گرفته است.
این پروژه هزینه بر بوده و از نظر کارشناسان پروژه نسبتا سختی است یعنی 21 کیلومتر از پروژه خانچای تا سرخه دیزج نیاز به هشت میلیون مترمکعب خاک برداری دارد که تا به امروز 2.5 میلیون مترمکعب آن انجام شده و 5.5 میلیون دیگر باقی مانده است.
گفتنی است که پروژه تهم چورزق به طول 58 کیلومتر که یکی از پروژه های مهم در استان بود در کل 3 میلیون مترمکعب خاک برداری در آن انجام شد حال برای 21 کیلومتر، خاک برداری هشت میلیون متر مکعبی خود سختی پروژه را نشان میدهد؛ از طرفی این خاکبرداریها سبب میشود هزینه پروژه افزایش یابد.
این پروژه قرار است در یک زمان بندی وارد فاز سرمایه گذاری بخش خصوصی شود چرا که دولت با این وضعیت مالی توان اجرای این پروژه را با توجه به نگاهی که وزارت راه به پروژههای حوزه راه داشته، ندارد.
قطعه دوم پروژه زنجان-بناب-منجیل که یک راه اصلی محسوب میشود از جمله پروژهای اولویت دار وزارت راه نیست، طبق آن چیزی که مسئولان راه و شهرسازی استان زنجان میگویند وزارت راه به پروژه های بزرگراهی اولویت داده است.
با این وجود این پروژه نیاز استان زنجان بوده و مسئولان استانی باید برای اجرای این پروژه از منابع استانی کمک بگیرند یا اینکه طبق گفته مسعود بیات منش مدیر ساخت و توسعه راه های استان زنجان آن را به یک سرمایه گذار مطمئن بدهند که مسئولان راه و شهرسازی در حال حاضر به دنبال جذب سرمایه گذار برای این پروژه هستند.
مسئولان راه معتقدند که قانون پیش بینی کرده و ما به دنبال مجوز اخذ عوارض برای این مسیر هستیم، آنها میگویند که عوارض گرفتن به معنای فشار آوردن به مردم نیست چرا که اگر این راه احداث شود مردم دو راه جدید و قدیم را در پیش خواهند داشت و میتوانند از بین این دو راه یکی را برای عبور خود استفاده کنند.
بیات منش میگوید: اگر مردم فقط پول صرفه جویی بنزینی که به سبب ساختن این راه به دست میآید را به عنوان عوارض بدهند مشکل حل خواهد شد، یک اتومبیل سواری با راه جدید 45 دقیقه زودتر به مقصد می رسد و کامیونها نیز سه ساعت زودتر به مقصد خواهند رسید.
از طرفی برخی مسئولان بر این باورند که اجرای این پروژه تاثیر زیادی در شکوفایی اقتصادی شهرستان طارم دارد و کشاورزان طارمی نیز بیشتر میتوانند از این راه بهره ببرند.
مسئولان راه و شهرسازی با این هداف که بتوانند مبلغ پنج لیتر بنزین را به عنوان عوارض دریافت کنند به دنبال سرمایه گذار برای این پروژه هستند، در این راستا چند سرمایه گذار برای ساخت این پروژه اعلام آمادگی کردهاند، مسئولان راه و شهرسازی سود ده بودن این پروژه را یکی از دلایلی میدانند که بانکها نیز میتوانند به این پروژه وارد شوند.
طبق آن چیزی که پیش بینی شده در یک مدت زمان 7 ساله این سرمایه گذاری میتواند برگردد، مسولان حوزه راه استان تضمین می دهند که در صورت سرمایه گذاری بر روی این پروژه سرمایه سرمایه گذار ظرف 7 سال برگردد و سود سرمایه گذاری نیز تضمین شود.
با پیش بینیهای انجام شده با دریافت عوارض از مردم سالانه حدود 20 میلیارد تومان برگشت سرمایه اتفاق خواهد افتاد که همگی از محل صرفه جویی سوخت تامین میشود.
//س
انتهای خبر/