logo
امروز : پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۱۷
[ شناسه خبر : ۲۰۸۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طارم:

322 هکتار از اراضی شیب‌دار روستاهای کلتان- جزلاندشت طارم به زیر کشت زیتون می‌رود

322-هکتار-از-اراضی-شیب‌دار-روستاهای-کلتان-جزلاندشت-طارم-به-زیر-کشت-زیتون-می‌رود

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طارم با اشاره به توسعه کشت باغات زیتون در طارم گفت: 322 هکتار از اراضی شیب‌دار روستاهای کلتان و جزلاندشت به زیر کشت زیتون می‌رود.

مجتبی اسکندری در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا; اظهار کرد: ایستگاه پمپاژ کلتان و جزلاندشت یکی از پروژه‌های مهم این منطقه بود که با حضور استاندار زنجان به بهره‌برداری رسید که در توسعه باات زیتن در این منطقه بسیار تاثیر گذار است.

وی احداث دو حلقه چاه دهانه گشاد به قطر خارجی 3 متر و به عمق 15 متر، احداث دو عدد گالری بطول مجموع 300 متر در تراز 7 متری از سطح زمین، احداث خط انتقال آب بطول 5 هزار و 200 متر  با دو ایستگاه انتقال، احداث استخر ذخیره آب با پوشش پلی اتیلن به حجم 2 هزار و 700 متر مکعب و نصب دو دستگاه الکتروپمپ شناور و دو دستگاه رزرو و شیر آلات مورد نیاز در 5 حوضچه را از جمله مشخصات فنی ایستگاه پمپاژ کلتان و جزلاندشت برشمرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طارم خاطر نشان کرد: هزینه های آبیاری تحت فشار و جاده های دسترسی در پروژه فوق 35 میلیارد ریال و هزینه های تامین و انتقال آب مبلغ 37 میلیارد ریال برآورد شده است.

وی با اشاره به هزینه‌های مصرف شده در این پروژه اشاره کرد و افزود: به منظور تامین و انتقال برق پروژه حدود 6 میلیارد ریال توسط سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان تأمین شده است.

اسکندری ابراز کرد: با افتتاح و راه‌اندازی این پروژه 322 هکتار از اراضی شیب دار روستاهای کلتان و جزلاندشت زیر کشت زیتون رفته و در آینده تأثیر بسیاری در اقتصاد و درآمد اهالی و سهامداران این دو روستا خواهد داشت.

وی همچنین با اشاره به کشت محصولات جالیزی در شهرستان طارم ابراز کرد: در سال زراعي جاري در مجموع یک هزار و 550 هکتار از اراضي زراعي شهرستان به كشت اين محصولات اختصاص يابد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طارم با اشاره به اینکه كشت محصولات جالیزی در شهرستان طارم به صورت كشت دوم و عمدتاً پس از برداشت سير و كرفس انجام مي گيرد، بیان کرد: قسمتي نيز به صورت تونلي زير پوشش پلاستيک کشت شده و يک ماه زودتر از کشت معمول وارد بازار شده و با قيمت مناسبي به فروش مي‌رسد.

وی سالم بودن محصول توليدي، صرفه جويي در مصرف آب، نهاده هاي کشاورزي و نيروي کار را از مزاياي روش کشت تونلي برشمرد و خاطرنشان کرد: از جمله ارقام مورد كشت محصولات جالیزی در شهرستان طارم، در مورد محصول طالبي می‌توان به ارقام آناناسي و آتشي، محصول خربزه رقم مشهدي، هندوانه رقم يواس و خيار رقم هيبريد سوپر دومينوس اشاره کرد.    

وی افزود: یکی از طرح های مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان طارم در سال زراعی جاری در خصوص بهبود تولید محصولات جالیزی، ترویج کشت نشایی گلدانی این محصولات است که از مزایای این روش کشت می توان به زودرسی، کشت بوته های سالم در مزرعه اصلی و در نتیجه یکنواختی و تراکم مناسب و صرفه جویی در آب اشاره کرد.

///ع

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر