logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۲۳
[ شناسه خبر : ۱۹۵۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]

انتشار باج افزار wannacrypt عمدی یا سهوی/ سیستم عامل های بازنشسته در معرض خطر

انتشار-باج-افزار-wannacrypt-عمدی-یا-سهوی-سیستم-عامل-های-بازنشسته-در-معرض-خطر

تحلیل های حاکی از انتشار عمدی ویروس باج گیر wannacrypt برای اجبار به ارتقا سیستم عامل های قدیمی است.

به گزارش موج رسا; با پایش و دریافت گزارش های از کاربران وسعت آلودگی رایانه ها به ویروس باج گیر wannacrypt در ایران رو به افزایش است، این ویروس باج گیر تولیدات برخی از خودروسازان بزرگ دنیا را هم مختل کرده است، رئیس آژانس سیستم های انفورماتیک فرانسه هشدار داده موج حملات سایبری شرکت های مختلف را هدف قرار داده و باید در روزهای آینده منتظر پس لرزه های آن بود.

همانطور که پیش بینی شده بود موج تازه ای از این ویروس امروز به راه افتاده و با توجه به اینکه روز دوشنبه نخستین روز کاری در بسیاری از کشورهاست باز کردن ایمیل توسط کارمندان به افزایش آلودگی این ویروس دامن زده است. کشورهای آسیایی نیز از این ویروس در امان نبوده و تازه ترین قربانی آن دانشگاه های چین بوده اند که با روشن کردن رایانه ها پیش از باز کردن قفل سیستم ها از آنها درخواست پول شده است.

محققان می گویند از بین بردن این باج گیر دشوار است اما یک پژوهشگر امنیت سایبری در انگلیس می گوید موفق به کنترل انتشار این ویروس شده است.

همانطور که گفته شده این آلودگی این باج گیر رایانه ای نیز در کشور در حال افزایش است، جدیدترین آمارهای ارائه شده حکایت از آلوده شدن بیش از دو هزار قربانی به باج‌افزار wannacrypt و شناسایی حدود هزار و 500 قربانی از جانب این مرکز دارد.

هادی سجادی معاون امنیت سازمان فناوری اطلاعات در این خصوص گفت: دستورالعمل های فنی دقیقی را برای پیشگیری از این موضوع تهیه کرده ایم و در سایت مرکز به نشانی WWW.CERTCC.IR همه نسخ ویندوز وجود دارد، زیرا همه سیستم عامل های ویندوز باید به روزرسانی شود، سیستم هایی که از قبل به روزرسانی شده بدوند دچار مشکل نشدند.

وی همچنین گفته است که تنها راه مقابله این باج گیر پیشگیری است و به محض ابتدا راه حل بسیار سخت است.

آنطور که گفته میشود بیشترین آلودگی از طریق این باج افزار به ترتیب متعلق به اپراتورهای ارتباطی، سلامت و پزشکی و دانشگاهی است و بیشترین استان های آلوده، تهران و اصفهان هستند.

این باج گیر که ظاهرا از دولت امریکا به سرقت رفته است با عمدا به بیرون درز کرده بیشتر رایانه هایی که دارای ویندوز قدیمی هستند درگیر کرده است، مایکروسافت برای به روزرسانی ویندوز XP بسته به روزرسانی عرضه کرده بود اما با اقبال کاربران مواجه نشد.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر