logo
امروز : دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۴۱
[ شناسه خبر : ۱۸۲۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
خطری که با بی تفاوت مسئولان مواجه شده است؛

زباله های عفونی مطبها و آزمایشگاه ها جان شهروندان زنجانی را تهدید می کند

زباله-های-عفونی-مطبها-و-آزمایشگاه-ها-جان-شهروندان-زنجانی-را-تهدید-می-کند

زباله های عفونی مطبها و آزمایشگاه ها بدون بی خطر سازی با زباله های عادی دفن شده و تا کنون هیچ اقدامی برای مدیریت پسماندهای عفونی مطب‎ها و آزمایشگاه‎های پزشکی و کلینیک ها نشده است.

به گزارش موج رسا; یکی از مشکلات زیست محیطی در شهر زنجان بحث تولید زباله‎ها و نحوه نامطلوب امحا ودفع آنها است چرا که تاکنون اقدامی برای دفع اصولی آنها اندیشیده نشده و بدون هیچ گونه بهره برداری از این ثروت کثیف در دل خاکها مدفون می شوند.

با وجود ابلاغ چند ساله برای مدیریت پسماندها  مسئولان شهرداری زنجان تنها حرف از جذب سرمایه گذار می زنند سرمایه گذاری که مشخص نیست تا چند سال آینده وارد میدان خواهد شد و همچون سایر پروژه های شهرداری تا کی باید منتظر بود و دید از انجام فراخون تا راه اندازی سیستم امحای زباله‎ها ، طول خواهد کشید و باید صبر کرد تا دید که  این غوره کی به حلوا تبدیل خواهد شد.  

زباله‎هایی که هیچ تمایز و فرقی بین آنها نیست و در این بین زباله‎های عفونی به عنوان یک تهدید جدی مطرح بوده و سلامتی مردم را به مخاطره گرفته اند چرا که  به همراه زباله‎های عادی به روشی کاملا سنتی جمع آوری وسرانجام  دفن می شوند.

سرنگ استفاده شده، سرمی که از دستان بیمار جدا شده و بانداژها و چسبهای خونین زباله‎هایی خطرناکی هستند که در ساعات پایانی شب از مطب و آزمایشگاه خارج و در نایلونهای سیاه دربسته بدون هیچ گونه علامتی در کنار سایر زباله‎ها جای می‎گیرند و هر روز ماموران شهرداری بدون اطلاع از محتویات این زباله‎ها آنها را جمع‎آوری کرده و به خارج از شهر منتقل می کنند و هستند کسانیکه راه امرار معاش  خود را در جمع‎آوری ضایعات می بینند و در بین این زباله‎های عفونی بدنبال یافتن اشیای قابل بازیافت هستند.

پسماندهای عفونی، پاتولوژیک، اجسام تیز و برنده، پسماندهای دارویی، شیمیایی و پسماندهای حاوی فلزات سنگین جزو خطرناکترین نوع زباله هایی هستند که در مراکز درمانی تولید می شوند که در صورت جمع آوری غیراصولی می توانند باعث بروز بیماری های بسیاری از جمله ایدز، هپاتیت B و C شوند.

در این باره ناصحی فر مدیرگروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به وضعیت بیمارستان‎های تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی استان از نظر امحای پسماندهای عفونی می‎گوید:  در تمامی بیمارستان‎های سطح استان تجهیزات امحای پسماندهای عفونی راه اندازی شده و پس از بی خطرسازی به عنوان زباله توسط شهرداری جمع آوری می شوند.

وی با بیان اینکه مدیریت پسماندهای مراکز بهداشتی نیز در بیمارستان شهید بهشتی انجام می شود، ابراز می کند:  در تمامی مراکز بهداشتی استان پسماندهای عفونی بی خطر سازی می شود.

اما سرنوشت مابقی  زباله‎های عفونی که با حجم بیشتری توسط مطب پزشکان، کلینیک‎ها و آزمایشگاه‎ها تولید می شود در ابهام بوده بدون هیچ اقدامی در محیط زیست راه سازی می‎شوند. 

در این باره علی اسدی رئیس محیط زیست شهرستان زنجان در گفت‎‎ وگو با خبرنگار موج‎رسا با اعلام اینکه تجهیزات برای امحای پسماندهای پزشکی در زنجان وجود ندارد، اظهار می کند: هیچ اقدامی تاکنون برای مدیریت پسماندهای عفونی مطب‎ها و آزمایشگاه‎های پزشکی نشده است.

این در حالی است که ﺑﻪ اﺳﺘﻨﺎد ﻣﺎده 11 ﻗﺎﻧﻮن ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﭘﺴﻤﺎﻧﺪ ﺗﻤﺎم ﻣﺮاﮐﺰ ﺗﻮﻟﯿﺪﮐﻨﻨﺪه ﭘﺴﻤﺎﻧﺪهای وﯾﮋه و زﺑﺎﻟﻪ های ﻋﻔﻮﻧﯽ ﭘﺰﺷﮑﯽ ﺑﺎﯾﺪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺟﺪاﺳﺎزی ﭘﺴﻤﺎﻧﺪ های ﻋﻔﻮﻧﯽ پرخطر از زباله های عادی اقدام کنند.

وی می گوید: تمامی بیمارستان‎های شهرستان زنجان دارای سیستم بی خطر سازی هستند اما در خصوص زباله های عفونی مطلب‎ها، کلینیک ها و آزمایشگاه‎های شهر اقدامی انجام نشده و مدیریتی برای امحای اصولی این پسماندها وجود ندارد.

رئیس محیط زیست شهرستان زنجان خاطرنشان کرد: اخیرا بخش خصوصی وارد این قضیه شده و مجوز استقرار برای یکی از واحدهای خصوصی صادر شده است تا پسماند مطب ها و آزمایشگاه ها در نهایت توسط بخش خصوصی به صورت اصولی مدیریت شود. 

اما در این باره باید گفت راه اندازی تجهیزات ممکن است چند سالی به طول بکشد که در این مدت مطب ها باید با بیمارستان ها برای جمع آوری زباله های عفونی همکاری کنند اما  اسدی در این رابطه  با اشاره به محدودیت ظرفیت بیمارستان ها ابراز می‎کند: ظرفیت این بیمارستانها محدود بوده و برای پسماندهای خود مجموعه بیمارستان اختصاص یافته است.

 

*نظارت بر مدیریت پسماندهای پزشکی بر عهده دانشگاه علوم پزشکی و مرکز بهداشت

وی با بیان اینکه نظارت بر مدیریت پسماندهای پزشکی بر عهده دانشگاه علوم پزشکی و مرکز بهداشت است، گفت: لازم است روند استقرار بخش خصوصی برای امحای پسماندها با سرعت بیشتری عملیاتی شود و در این راستا نیازمند همکاری نظام مهندسی و دانشگاه علوم پزشکی هستیم. 

ناصحی فرد مدیرگروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در پاسخ به موج رسا در ارتباط با ورود شرکتهای خصوصی دراین بخش گفت: راه‎اندازی مرکز مدیریت پسماندهای عفونی مطب‎ها و آزمایشگاه‎ها و کلینیک‎ها  دراستان ضروری بوده که اقدامات برای صدور مجوز به یک شرکت متقاضی در دستور کار قرار دارد .

اما در پایان باید گفت گاهی پرداختن به مسائل و مشکلات شهرمان خوشایند برخی از مسئولان نبوده و گاهی تنها با دادن زمان و بیان اینکه اجرای اینکار در دستور کار دارد مسئله منتفی میشود در حالیکه مسئولان متولی سلامت و محیط زیست استان باید حساس تر به عواقب سهل انگاری ها بوده و مسئولانه تر با مواردی که با سلامت و جان مردم سرو کار دارند برخورد کنند چرا که این زباله‎های عفونی در کنار تهدید سلامت ماموران جمع آوری جان بسیار دیگر از شهروندان را تهدید می کند هر چند  که باید گفت متولیان بهداشت از این موضوع بی اطلاع نبوده و نیستند./ک

 

 

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر