logo
امروز : پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۴۱
[ شناسه خبر : ۱۷۳۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
به دلیل ورود فاضلاب های شهری به رودخانه زنجانرود؛

آب زنجانرود دیگر حیات‎بخش نیست/مسئولان در رودخانه بیخیالی سیر می‎کنند

آب-زنجانرود-دیگر-حیات‎بخش-نیست-مسئولان-در-رودخانه-بیخیالی-سیر-می‎کنند

به دلیل ورود فاضلاب های شهری و پساب واحدهای صنعتی، امروز منطقه زنجانرود به منظره کریهی تبدیل شده است و آب این رودخانه حیات بخش نیست.

به گزارش موج رسا;آب رودخانه زنجانرود که به «زنجانچایی» در میان مردم زنجان مشهور است،به‌ دلیل ورود فاضلاب شهری و پساب برخی واحدهای صنعتی به گندابی متعفن تبدیل شده  است.

اگر چه از دور صحنه های زیبای زنجانرود چشم هر بیننده ای را به خود متوجه می کند، اما در فاصله کمی از این رویای شیرین، حقیقتی بسیار زشت نهفته است.نزدیک این روخانه زیبا که می شود بوی تعفن و وجود زباله ها و نخاله ها منظره دلنواز آن را به منظره ای کریه و زشت تبدیل می کند.

علاوه بر چهره زشتی که در زنجانرود به وجود آمده است بوی تعفن گندآب ها حال هر عابری را خراب می کند، زنجانرود که در بین دو پل تاریخی زیبا به عنوان آثار ارزشمند میراث فرهنگی زنجان قرار گرفته است با وجود چنین چهره ای که اصلا زیبنده شهر زنجان نیست، دل هر انسانی را آزرده می کند.

طی سالیان سال این رودخانه به دلیل ورود فاضلاب های شهری زیبایی واقعی خود را از دست داده و مردم زنجان که در سال های نه چندان دور خاطرات خوش زندگی خود را در این مکان زیبا داشتند به دلیل گندآبی شدن رودخانه دیگر به این مکان مراجعه نمی کنند.

اگر چه مسئولان اداره ‌کل محیط‌‌ زیست و دانشگاه علوم‌ پزشکی و خدمات درمانی استان زنجان، بارها نسبت به وضعیت ورود فاضلاب به رودخانه زنجانرود و انباشت زباله در  مسیر این رودخانه هشدار داده ‌اند، ولی به رغم همه تلاش‌ ها روند آلودگی زنجانرود تداوم دارد.  

از آنجا که این رود در مسیر خود برخی مزارع، باغات و سبزی ‌کاری ‌های جنوب شهر زنجان را آبیاری می ‌کند، آلودگی آب آن موجب شیوع بیماری‌ های مختلف شده است.

طی سال‌ های اخیر لزوم پاکسازی مسیر رودخانه زنجانرود و جلوگیری از آبیاری مزارع و باغات حاشیه شهر زنجان به ‌وسیله فاضلاب شهری به‌ عنوان چالشی سئوال برانگیز همواره مطرح بوده و این روند هنوز با گذشت بیش از دو دهه رفع نشده و بر گستره آلوده‌ سازی آن هر روز افزوده می ‌شود.

زنجانرود که در ترکی به «زنگان‌چایی» و «زنجانچایی» معروف است، یکی از شعب رودخانه قزل ‌اوزن است که از شهر زنجان می‌ گذرد.

این رودخانه با طول تقریبی ۱۲۰ کیلومتر از حدود سلطانیه واقع در جنوب شرقی زنجان سرچشمه می ‌گیرد و بعد از عبور از جنوب شهر زنجان در حدود روستای رجعین در کیلومتر ۸۴ شمال‌ غربی زنجان به رودخانه قزل ‌اوزن می ‌ریزد.

 

*دو سوم فاضلاب های زنجان تصفیه نمی شود

علی اسدی امروز در گفت و گو با خبرنگار اظهار داشت: در شهر زنجان  بیش از 9 خروجی وجود دارد که فاضلاب شهر به رودخانه ها میریزد.

وی گفت: علاوه بر هرز آب های سطحی فاضلاب های منازل به سمت زنجانرود می آید.

این مسئول با بیان اینکه یک سوم فاضلاب شهر زنجان تصفیه می شود، افزود: دوم سوم تصفیه نمی شود و وارد چاه های جذبی می شود.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان زنجان گفت: در برخی مناطق از جمله نجف آباد و صفر آباد فاضلاب ها مستقیما وارد جوهای آب شده و با هرزآب های سطحی وارد رودخانه زنجانرود می شود.

اسدی بیان داشت: با نمونه گیری های انجام شده است متاسفانه این فاضلاب آلوده و میزان آن از استانداردهای محیط زیست بالاتر است.

وی با اشاره به اینکه فاضلاب های شهری تصفیه نمی شود و این موضوع در کارگروه سلامت و امنیت غذایی بیان شده است، خاطرنشان کرد: مکاتبات لازم انجام شده و قرار است برنامه ای را برای مدیریت دوم سوم فاضلاب شهر زنجان انجام شود که در این زمینه اخطاری به شرکت آب و فاضلاب داده شده است.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان زنجان ادامه داد: در آخرین جلسه برنامه زمان بندی ارائه شده تا فاز دوم تصفیه خانه شهر زنجان در برنامه کاری قرار بگیرد که این موضوع از طریق شرک آب و فاضلاب شهری پیگیری می شود.

اسدی با بیان اینکه تصفیه دو سوم فاضلاب شهری نیازمند اعتبارات بالایی است که با اعتبارات استانی قابل حل نیست، افزود:برای حل این مشکل باید شرکت آب و فاضلاب از اعتبارات ملی استفاده کند.

وی گفت: در برخی موارد نیز همشهریان زباله های خود را در داخل جوی آب می ریزند که در نهایت وارد رودخانه شده و جلوی حرکت آب را می گیرد که این امر موجب انتشار بو و تعفن می شود.

این مسئول بیان داشت: ضروری است شرکت آب منطقه ای و شهرداری پاکسازی رودخانه ها را در اولویت قرار دهند.

وی در خصوص نخاله های ساختمانی رها شده زنجانرود، گفت: در این زمینه متولی شهرداری است که برخورد می کند و اگر محیط زیست نیز چنین مواردی را مشاهده کند، برخورد می شود.//ن

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر