logo
امروز : دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۷
[ شناسه خبر : ۱۶۲۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
رئیس مرکز بهداشت استان زنجان:

زنجانی ها رتبه هجدهم مصرف دخانیات را دارند/ انجام غربالگری رایگان بیماری های قلبی عروقی در مراکز و پایگاه های سلامت زنجان

زنجانی-ها-رتبه-هجدهم-مصرف-دخانیات-را-دارند-انجام-غربالگری-رایگان-بیماری-های-قلبی-عروقی-در-مراکز-و-پایگاه-های-سلامت-زنجان-

رئیس مرکز بهداشت استان زنجان گفت:  از زمان راه اندازی پرونده سلامت الکترونیک در سامانه یکپارچه (سیب) اطلاعات  93 درصد از جمعیت استان در سامانه الکترونیک سلامت ثبت شده است.

به گزارش موج رسا; محمد رضا صائینی امروز درنشست خبری به مناسبت هفته سلامت اظهار داشت: اطلاعات  93 درصد از جمعیت استان در سامانه الکترونیک سلامت ثبت شده است که افراد باقی مانده عمدتا از شهر زنجان بوده و 100 هزار نفر در زنجان اقدام به ثبت اطلاعات در این سامانه نکرده اند.

وی تصریح کرد: از جمله استانهای پیشرو بوده ایم که  به صورت فعال اجرای مراقبت‎های اولیه را به اجرا گذاشته ایم.

رئیس مرکز بهداشت استان زنجان با ابراز اینکه با اجرای برنامه مراقبت اولیه بهداشتی درمانی تمامی گروه‎های سنی تحت پوشش قرار گرفته اند گفت: برای هر 2 هزار نفر جمعیت استان یک نفر مسئول مراقبت تعریف شده است و برنامه‎های ویژه ای نیز برای گروه سنی میانسال در این طرح تعریف شده است.

وی با اشاره به انجام آزمایش‎های غربالگری قندخون وفشارخون رایگان برای افراد سالمند و میانسال  در مراکز بهداشتی و پایگاه های سلامت خاطرنشان کرد: برای افراد بالای 30 سال نیز میزان قند و چربی خون تست می‎شود که با انجام این اقدامات بدنبال آن هستیم تا ظرف ده ساله آینده میزان 25 درصد از مرگ و میرهای ناگهانی در گروه های سنی 30 تا 70 سال کاهش دهیم.

صائینی با اشاره به افزایش 30 پایگاه سلامت و نیز 8 مرکز جامع سلامت شهری در استان ابراز کرد: با راه اندازی این مراکز میزان پوشش جمعیت استان از مراقبتهای اولیه به  نزدیک 100 درصد رسیده است.

وی با درخواست از شهروندان برای تشکیل پرونده سلامت ابراز کرد: خدمات زیادی برای عموم شهروندان در مراکز جامع سلامت و پایگاه‎های سلامت  پیش بینی شده است که از جمله ‎آنها ارائه مشاوره‎های تغذیه و روانشناسی است که در این راستا در تمامی مراکز، مشاوره های لازم برای ترک سیگار توسط پزشکان دوره دیده ارائه می‎شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به اجرای طرح خطرسنجی بیماری های قلبی عروقی در مراکز و پایگاه های سلامت عنوان کرد: انجام آزمایش‎های فشار خون، قند خون و نیز چربی خون در راستای خطرسنجی افراد انجام شده و برای افراد کارت‌های قرمز، نارنجی، زرد و سبز صادر می‎شود که هر کدام بیانگر وضعیت سلامت افراد بوده و زمان مراجعه بعدی این افراد نیز برحسب وضعیت آنها در بازه‌های زمانی سه، 6 و 9 ماهه و یکساله تعیین شده است.

وی با اشاره به شاخص‎های کسب شده در حوزه سلامت شهروندان استان که این شاخص‎ها هر سه سال یکبار توسط وزارت بهداشت و درمان سنجیده می‎شود، ابراز کرد:  زنجانی‌ها از نظر کمترین میزان ابتلا به سرطان‌های پستان و دهانه رحم در رتبه سوم و در کمترین ابتلا به سرطان روده بزرگ در رده ششم قرار گرفته اند که این رتبه ‎ها بیانگر پایین بوده ابتلا شهروندان به این نوع سرطان‎ها بوده است.

صائینی تصریح کرد:شهروندان زنجانی در مصرف میوه و سبزی رتبه چهارم کشور اما در مصرف ماهی جایگاه 21 کشوری را دارند که در این خصوص باید برنامه‎های ویژه ای طراحی و به اجرا گذاشته شود.

رئیس مرکز بهداشت استان گفت: ربته شهروندان در مصرف دخانیات بالا بوده و رتبه 18 کشور را داریم .

 

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر