logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۰۷
[ شناسه خبر : ۱۴۹۸۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
کارشناس مسائل اقتصادی:

قیمت مسکن کاهش می‌یابد/ جو روانی موجب گرانی زمین و مسکن شده است

قیمت-مسکن-کاهش-می‌یابد-جو-روانی-موجب-گرانی-زمین-و-مسکن-شده-است

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: در صورتی که عرضه و تقاضای واقعی ایجاد شود قیمت مسکن باید یا ثابت بوده و یا به سمت نزولی حرکت کند.

حسین محمودی اصل امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگارموج رسا; اظهار داشت: در سه ماه گذشته منتظر سقوط کاهش قیمت مسکن بودیم اما به دلیل فشار دولت برروی حساب‌های بانکی و اخذ مالیات این موضوع تحت‌الشعاع قرار گرفته و موجب افزایش قیمت مسکن شد.

وی ادامه داد: طبیعی است هنگامی که سپرده‌های بانکی تحت کنترل قرار گرفته و سایر دارایی‌ها رصد نشده و مالیاتی بر ارزش افزوده گرفته نمی‌شود، سرمایه‌گذاری از حساب‌های بانکی به سمت کالاهای فیزیکی می‌رود.

این استاد دانشگاه نقل‌ و ‌انتقال بالای یک میلیارد تومان را از دیگر دلایل افزایش قیمت مسکن عنوان کرد و افزود: زمانی که بخشی تحت فشار قرار می‌گیرد سرمایه‌ها به سمت بخش‌هایی که فشاری بر روی آنها نیست، سوق پیدا می‌کند.

کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: این موضوع نشان می‌دهد افراد تمایل چندانی برای نشان دادن حساب‌های بانکی خود نداشته و به سمت معاملات تهاتری از جمله فروش زمین، طلا، خودرو و دلار می‌روند که این امر موجب رکود تورمی در جامعه می‌شود.

محمودی اصل کسری بودجه بیش از 130 هزار میلیارد تومان و فروش 80 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت را موجب ایجاد نگرانی‌هایی در جامعه عنوان کرد و گفت: رشد 28 درصدی نقدینگی و وجود جو روانی که بعد از انتخابات و عید  تورم افزایش می‌یابد، به موضوع گرانی مسکن دامن می‌زند.

وی با بیان اینکه واقعیت این است که به میزان واقعی درخواست‌های واقعی فروش در کشور وجود ندارد، افزود: انصراف و تاخیر در فروش به وضعیت موجود اضافه شده است.

این استاد دانشگاه یادآور شد: در صورتی که عرضه و تقاضای واقعی ایجاد شود قیمت مسکن باید یا ثابت بوده و یا به سمت نزولی حرکت کند.

محمودی اصل با اشاره به اینکه هر چه زمان تورم و رکود تورمی بیشتر باشد زمان رکود واقعی بیشتر می‌شود، افزود اگر مالیات بر عایدی ثروت و سامانه مربوط به املاک و کاداس در کشور راه اندازی شود، میزان دلال بازی در این بخش کاهش یافته و عرضه و تقاضای واقعی وارد معاملات می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به این امر که میزان حساب‌های جاری از 169 هزار میلیارد تومان در سال گذشته به 277 هزار میلیارد تومان در سال جاری افزایش یافته است، نشان می‌دهد مردم پول‌های خود را از حساب‌های بلند مدت و کوتاه مدت خارج کرده و به دنبال خروج سرمایه‌های خود از بانک‌ها هستند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه مردم از دایره خرید حذف شده و عده ای تنها به فکر افزایش متراژ منزل مسکونی خود هستند، ادامه داد: تحلیل‌های کارشناسان برای دولت ارائه می‌شود تا راهکارهای مطلوبی را اخذ کند.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر