logo
امروز : چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۱۲
[ شناسه خبر : ۱۴۷۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان زنجان:

عدم آگاهی افراد از خطرات، باعث لطمات جبران ناپذیر می شود/ ضرورت فرا گیر کردن آموزش کمک های اولیه و امداد و نجات

عدم-آگاهی-افراد-از-خطرات،-باعث-لطمات-جبران-ناپذیر-می-شود-ضرورت-فرا-گیر-کردن-آموزش-کمک-های-اولیه-و-امداد-و-نجات

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان زنجان گفت:عدم آگاهی افراد از خطرات، باعث لطمات جبران ناپذیر می شود که ضروری است آموزش های لازم به مردم در خصوص حوادث طبیعی ارائه شود.

به گزارش موج رسا; شهرام میرزایی در دیدار مدیر عامل و معاونین جمعیت هلال احمر استان با مدیرکل و معاونین صدا و سیمای مرکز زنجان، با اشاره به حادثه سیل اخیر در آذربایجان شرقی و غربی گفت: متاسفانه هنگام بروز حوادث، نبود آموزش و عدم آگاهی افراد به خطراتی که آنها را تهدید می کند، موجب صدمات جبران ناپذیر می شود.

وی با بیان اینکه حوادث طبیعی مثل سیل تا حدودی توسط سازمان هواشناسی پیش بینی می شود، افزود: با وجود هشدار های لازم از سوی سازمان هواشناسی، باز هم برخی افراد با سهل انگاری های خود به وقوع حوادث تلخ و ناگوار دامن می زنند.

این مسئول با تاکید بر لزوم گسترش آموزش های کمک های اولیه و امداد و نجات، گفت: 5 درصد از اعتبارات بودجه 96 در اختیار صدا و سیما قرار می گیرد تا در راستای ترویج آموزش های لازم در این خصوص اقدام کند.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان زنجان با بیان اینکه فرا گیر کردن آموزش کمک های اولیه و امداد و نجات همکاری صدا و سیما را می طلبد، افزود:قانون تشکیل سازمان مدیریت و بحران به هلال احمر محول شده است.

میرزایی با اظهار تاسف از کمرنگ بودن حساسیت مردم به آموزش کمک های اولیه و امداد و نجات، افزود: امیدواریم با همکاری صدا و سیما در فراگیر کردن آموزش های لازم، آمادگی کافی در مقابله با مخاطرات را پیدا کنیم.

این مسئول  از ارائه آموزش های لازم برای آمادگی و مقابله با حوادث، در دستگاه های اجرایی و دولتی خبر داد و گفت: سازمان بازرسی استان اولین دستگاهی است که اعلام آمادگی کرد و تا کنون چند دوره آموزشی نیز برگزار شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان با اشاره به اینکه بعد از آموزش دستگاه های اجرایی استان، خانواده های آنها نیز تحت تعلیم آموزش کمک های اولیه و امداد و نجات قرار می گیرند اظهار امیدواری کرد، همه دستگاه های اجرایی از این طرح آموزشی استقبال کنند.

شهرام میرزایی از اجرای طرح همیار امداد در بین دانش آموزان 6 تا 12 سال در اسفند ماه گذشته خبر داد و افزود: این طرح برای اولین بار در سطح کشور در زنجان اجرا و با استقبال دانش آموزان مواجه شد که امید داریم صدا و سیما نیز با تهیه برنامه های مناسب در این خصوص، به اجرای هرچه بهتر این طرح کمک کند.

 

*بسیاری از خدمات هلال احمر در سخت ترین شرایط و بدون چشمداشت مالی است

مدیرکل صدا و سیمای مرکز زنجان هم در این دیدار با بیان نقش مهم امدادگران هلال احمر در حوادث، گفت: بسیاری از امداد گران تعداد زیادی از خدمات را بدون چشمداشت مالی در سخت ترین شرایط ارائه می دهند.

مرتضی صفری هم با تاکید بر لزوم و گسترش آموزش های لازم در مواجهه با حوادث، افزود: برنامه ریزی و اجرای برنامه های آموزشی باید به گونه ای باشد که با هزینه کمتر و بازده بالاتر، سطح بیشتری از اقشار مختلف جامعه را تحت آموزش قرار دهد.

وی با اظهار تاسف از برگزاری برخی همایش ها با هزینه های بالا و راندمان پایین، گفت: به جرات می توان گفت با اختصاص تنها بخشی از هزینه های یک همایش چند میلیاردی، به آموزش از طریق رسانه ملی سطح وسیعی از اقشار مختلف تحت آموزش قرار می گیرند و بازده کار هم افزایش می یابد.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز زنجان با بیان اینکه بیش از 85 تا 90 درصد کل حوادث و بلایای طبیعی که در دنیا رخ می دهد، در ایران اتفاق می افتد، افزود: وقوع این حجم وسیع از بلایای طبیعی در کشور، رسالت مارا سنگین تر می کند.

صفری خاطر نشان کرد: به نظر می رسد با وجود همه تلاش ها، متاسفانه تا به امروز در مقابله و مواجهه با بحران، موفق عمل نکردیم و صدمات جدی هم دیده ایم.

 

*هماهنگی مسئولین برای مقابله با حوادث باید جدی گرفته شود

وی با بیان اینکه در صورت وقوع یک حادثه و بحران بزرگ، مسئولین دستگاه های مختلف چه میزان آمادگی برای مدیریت بحران دارند، گفت: در شرایط سخت بحران که آب، برق، تلفن و راه های ارتباطی قطع می شود، هماهنگ شدن مسئولین با یکدیگر برای مدیریت بحران، مسئله ای است که من امید زیادی به آن ندارم و باید تصمیمات جدی در این خصوص گرفته شود.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز زنجان با اشاره به اینکه مدیریت بحران از جمله حوزه هایی است که برای ارتقاء آن همه باید کمک کنند، افزود: ارائه راهکارهای لازم برای اقدام موفق با هماهنگی دستگاه های اجرایی، امری اجتناب ناپذیر است که باید جدی گرفته شود.

 صفری تاکید کرد: جمعیت هلال احمر و صدا و سیما باید با یک نگاه تکلیفی با بحران و حوادث برخورد کند و از این رو سعی خواهیم کرد ضمن معرفی جمعیت هلال احمر، آموزش کمک های اولیه و امداد و نجات را برای مخاطبین داشته باشیم.

وی با بیان اینکه جمعیت هلال احمر از جمله دستگاه هایی است که مردم به عنوان سرمایه اجتماعی به آن نگاه می کنند، گفت: مردم با اعتماد به این سرمایه های اجتماعی، قطعا با برنامه های آموزش آن همراهی می کنند و اگر در هر خانواده حداقل یک نفر آموزش های لازم را ببیند کمک چشمگیری در مواقع بروز حادثه خواهد بود.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز زنجان خاطر نشان کرد: این مرکز از مساعدت های لازم برای فراگیر کردن آموزش های لازم در حوزه امداد و نجات دریغ نمی کند.

گفتنی است در پایان این دیدار تفاهم نامه همکاری بین صدا و سیمای مرکز زنجان و جمعیت هلال احمر استان امضا شد.

کمک به ارتقای سطح فرهنگ ترافیکی مردم به منظور کاهش آسیب های ناشی از تصادفات، مشارکت و همکاری متقابل در زمینه پوشش رادیو و تلویزیونی، خبر،برنامه ها و فعالیت های امدادی و عام المنفعه از جمله اهداف این تفاهم نامه است.

گسترش دامنه آموزش های همگانی در سطح استان به منظور پیشگیری از وقوع حوادث و کاهش خطر حوادث و بلایا و استفاده بهینه از توانمندی های طرفین در اجرای طرح های مشترک و استفاده از امکانات، از دیگر اهداف این تفاهم نامه است.

همکاری در پوشش مطلوب رسانه ای برنامه های امدادی و عام المنفعه جمعیت هلال احمر استان در سطح استانی و ملی و همکاری در تولید و پخش برنامه هایی پیرامون معرفی رسالت و ماموریت های جمعیت هلال احمر نیز از جمله محور های مشارکت و همکاری این تفاهم نامه است.//ن

 

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر