logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۱۴
[ شناسه خبر : ۱۴۶۴۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
به دلیل کمبود اعتبارات؛

حرکت لاک پشتی پروژه های راهی استان زنجان

حرکت-لاک-پشتی-پروژه-های-راهی-استان-زنجان

به دلیل کمبود اعتبارات در چند سال گذشته حرکت پروژه های راه استان زنجان به کندی انجام می شود و پیشرفت ناچیزی دارد.

به گزارش موج رسا; راه به عنوان یکی از مهمترین دلایل توسعه هر جامعه ای محسوب می شود که احداث و راه اندازی راه های اصلی و شریانی می تواند عاملی برای پیشرفت آن جامعه باشد.

قرار گرفتن در مسیر راه ها می تواند انسان را از نقطه ای به نقطه ای دیگر رسانده و تجارت را آسان سازی کرده و اقتصاد را رونق بخشد.

استان زنجان در کریدور شمالغرب کشور دارای راه های مهمی است که هفت استان آذربایجان شرقی،آذربایجان غربی،همدان،کردستان، گیلان،قزوین و اردبیل را به هم متصل می کند، این موقعیت راهی استان زنجان موجب شده تا 90 درصد جابه جایی های در این استان در بخش کالا و مسافر انجام شود.

در واقع قرار گرفتن زنجان در مسیر ترانزیت ایران- اروپا به عنوان کریدور شرق به غرب و برخورداری از 200 کیلومتر آزاده راه ،نزدیک بودن به پایتخت و مراکز تولید و مرکز گردشگری اهمیت راه ها را در این استان بیشتر بیان می کند.

*اعتبارات قطره چکانی برای پروژه های راه

ساخت و بهسازی راه ها اگر چه همواره مورد توجه دولت ها بوده است اما در چند سال گذشته اعتبارات قطره چکانی روند اجرا و بهسازی آن را با مشکل مواجه کرده است که راه های استان زنجان نیز مستثنی از این امر نبوده اند و حتی این موضوع برجسته سازی نقاطه حادثه خیز را تحت تاثیر قرار داده است.

معاون امور امور عمرانی استاندار زنجان در این زمینه به خبرنگار موج رسا، گفت: برخی پروژه های راه استان  دارای کد پروژه، ردیف اعتباری و موافقت نامه بوده و نسبت به اعتبار تخصیص یافته در حال پیشرفت هستند.

مهرداد سلطانی با بیان اینکه برخی از پروژه ها بعضا کد پروژه ندارند مثل تبدیل راه ارمغانخانه به راه اصلی،خاطرنشان کرد: این در حالی است که مردم انتظار دارند این پروژه ها نیز به عنوان پروژه اصلی مورد توجه قرار گیرند.

وی بیان داشت: این پروژه ها در سیستم سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان دارای کد پروژه نبوده و فقط اقدامات بهسازی انجام می شود که بهسازی راه ارمغانخانه از چند سال گذشته آغاز شده است.

این مسئول با بیان اینکه پروژه های کد دار استان فعال بوده و چندین بزرگ راه در استان زنجان در حال اجرا است،ادامه داد: این پروژه ها به دلیل پایین بودن میزان اعتبارات اختصاصی پیشرفت کمی داشته اند و با سرعت مد نظر پیش نرفته اند.

معاون امور امور عمرانی استاندار زنجان با اشاره به احداث بزرگ راهی در جاده سلطانیه – قیدار،گفت: بخشی از این پروژه در محور قیدار به بهره برداری می رسد.

سلطانی بیان داشت: ارتقای جاده ترانزیت به جاده چهاربانده پروژه زنجان - تاکستان و اتصال آن به استان قزوین نیز در حال انجام است اما سرعت بالایی ندارد و بخش های در نزدیکی شهرها به بهره برداری نرسیده است.

وی گفت: پروژه بزرگ راهی زنجان – بیجار از دیگر پروژه های راه استان زنجان است که امسال بخش هایی از زنجان - ایجرود به افتتاح می رسد.

این مسئول بیان داشت: پروژه گردنه زنجان به دندی نیز حذف و واریانت جدید نصب می شد و پروژه زنجان – به گیلوان و منجیل نیز در حال انجام بوده و پروژه طارم به خلخال فعال است و با توجه به اعتبارات تخصیصی این پروژه اجرایی می شود.

معاون امور امور عمرانی استاندار زنجان در خصوص تحقق اعتبار عمرانی استان در سال جاری، گفت: در برخی ردیف ها تخصیص کم بوده و در برخی پروژه ها تا 50 درصد رسیده و در معدود ردیف ها نیز اختصاص بیشتری یافته است.

*اعتبارات عمرانی امسال افزایش نیافت

سلطانی خاطرنشان کرد: میزان اعتبارات در مقایسه با سال گذشته را نمی توان قضاوت کرد اما به نظر نمی رسد تفاوت جدی در این زمینه وجود داشته باشد.

"جواد یوسفی"معاون راهداری اداره کل حمل و نقل جاده ای استان زنجان نیز در این زمینه در گفت و گو با خبرنگار موج رسا،اظهار داشت: با60 میلیارد تومان اعتبار حدود 35 کیلومتر از بلوک های مفصلی در آزاده زنجان – قزوین در نصب شده و تا 110 کیلومتر ادامه می یابد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین10 کیلومتر از روشنایی آزاده زنجان – قزوین انجام شده و بقیه نیز با تزریق و تامین اعتبار به موقع تا یک سال آینده به اتمام می رسد.

این مسئول بیان داشت: نقاط حادثه خیز نیز تعریف و در حال حاضر در تقاطع نورین در خروجی ابهر و ورودی ابهر از کمربندی ابهر – خرم دره پل مشحون احداث شده است.

معاون راهداری اداره کل حمل و نقل جاده ای استان زنجان افزود: احداث پل ورودی خرم دره نیز در دست اقدام بوده و 50 درصد پروژه انجام شده است.

یوسفی ادامه داد: احداث تقاطع غیر همسطح عمید آباد نیز در حال حاضر دارای70 درصد پیشرفت بوده و تا یکسال آینده به اتمام می رسد.

وی با بیان اینکه برای تامین ایمنی جاده ترانزیت زنجان – میانه به طول 10 کیلومتر ورودی شهر چهاربانده می شود، افزود: 3 کیلومتر از این راه در دست اقدام بوده و تا یک سال آینده به اتمام می رسد.

*آشکاری سازی نقاط حادثه خیز در زنجان

این مسئول خاطرنشان کرد: برخی نقاط حادثه خیز استان نیز با نصب چراغ چشمک زن،ایجاد روشنایی در تقاطع آشکار سازی و ایمن سازی می شود.

وی گفت: سالانه به صورت مستمر کارهای ایمنی، خط کشی و نصب گاردیل و تامین ایمنی راه ها توسط اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان زنجان انجام می شود.

استان زنجان در حال حاضر دارای 5 هزار و 840 کیلومتر راه ارتباطی است که 200 کیلیومتر آزاده راه بوده و 113 کیلومتر نیز به عنوان بزرگ راه تلقی می شود.

این استان دارای 342 کیلومتر راه اصلی و 974 کیلومتر راه فرعی و روستایی است.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر